Ifor Wiliams

Sv: Ifor Wiliams

Stallkatten skrev:
Tror den är till för sto med föl egentligen.
Immer har tagit bort väggen och har således en lite bredare enhästars :idea:

Rätt, och fel :D

En 1,5 hästars är till för att köra sto och föl i.

Men det har aldrig funnits någon mellanvägg i mitt släp, tror inte det finns på någon 1,5:a...

Immer
 
Sv: Ifor Wiliams

ingen som har en bild innefrån?
har alla årsmodeller halva mellanväggen i gummi tex.
 
Sv: Ifor Wiliams

Immer skrev:
Inte för att jag begriper något om vilket fjädringssystem som är bäst, men en lastbilschaufför och tillika hästkarl som synade mitt Ifor Williams var oerhört imponerad av lastbilsfjädringarna. Han sa att det fanns ingenting som var bekvämare för hästen än just det....

Förra sommaren körde jag efter när en annan lånat mitt släp. Jag lovar att det låg som ett strykjärn utefter vägen. :smirk:

Immer

Konstruktionen är av naturen hård. Har bara kört äldre Land Rovers som har det och det är hoppigt/stötigt. Därför som jag blir skeptisk.
 
Sv: Ifor Wiliams

OK, då förstår jag. Men min Ifor Williams verkar öht inte vara det minsta hoppig/skakig/stötig....

Immer
 
Sv: Ifor Wiliams

IW ar det popularaste slapet pa Irland, aven hos bonder, da de gor trailers i alla modeller.
Jag gillar IW for att den ar sa latt med anda stabil. Varat slap ligger som nagon annan sa, som ett strykjarn pa vagen. Vagarna pa Irland ar ju heller inte det basta, men jag tycker inte att det ar hoppigt, snarare tvartom.

Alla modeller har halvgummivagg. Pa varan 505:a (typ en 01:a) har de dock ramlat av. Dessutom har plast stoden for rampen ramlat av. Framurlastningen anvander jag mycket sallan, nastan aldrig om jag ska vara arlig.

Ska kanske sagas att varat slap anvands i stort sett varje dag.
 
Sv: Ifor Wiliams

Maken arbetar med reparationer av hästtransporter och han skriker rätt ut om jag andas nämda märken :eek:

Finns inget värre enligt honom. Alla på verkstan får mardrömmar när det är ett sånt släp på ingång och det händer alltför ofta...

:cool:
 
Sv: Ifor Wiliams

hannibal: För mig är det primära när det gäller hästtransporter att dom är säkra och bekväma för häst och människa. När jag lite kaxigt säger att Fautras ger mer funktion för pengarna menar jag att dom konstruktionsmässigt faller mig mer i smaken än snygga glasfibertransporter som har blivit så moderna det sista. Vad är det då som skiljer?

För det första är det stabila saker, det finns ordentliga störtbågar runt transporten som ger en ordentlig vridstyvhet och även något som håller om man mot all förmodan skulle slå runt. Golvet är i ett kompositmaterial som verkar vara båda korrisionsbeständigt (det är ett plastmaterial) och rötsäkert. Hela transporten verkar vara byggd i glasfiber vilket är ovanligt. De flesta har plywood i väggarna även om det är glasfiber på båda sidorna. Humbaur Maximus är ett annat undantag. Dom är lågbyggda vilket ger en låg tyngdpunkt som i sin tur ger ett stabilare släp. Det är hela dörrar bak, man kan lasta ur en häst och den andra står kvar med hela dörren bakom sig. Det finns ingen fladdrig gardin eller tung slamrig lucka längst upp heller. Däremot finns det en slide-lucka som gör att man får bra ventilation. Sparkskydden är 1 meter höga inte såna där limmade gummibitar som är 50 cm höga och som hästen garanterat missar.

Det finns inga utifrån utlösbara bommar, något som jag tycker är en miss. Förklaringen är tydligen att ingen av de lösningar som finns i verkligheten fungerar speciellt bra. Det blir vassa saker kvar, det kärvar eller man har inte rätt nyckel för att lösa ut spärren.

Min högst personliga uppfattning är att det är säkra transporter som uppfyller min krav på hur en transport ska vara. Andra kan tycka annorlunda.

Vad gäller fjädringen på IW så kan man ju konstatera att fordon som går med tung last fortfarande i hög grad använder bladfjädrar. Varför? Det är enligt dom som säger sig veta fortfarande den mest hållbara, minst krånglande och bästa lösningen för tunga laster. Kolla på några 8-10 år gamla transporter med torsionsfjädring hur många som verkligen har någon fjädringsverkan kvar.

Priaja: Vad är det som strular då? Det är ju inte direkt några rymdraketer vi talar om?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ifor Wiliams

Alfa:
Är bra med störtbågarna :) (har det även på vår). Samma med lågbyggt chassie (när jag tänker efter är det väl i princip bara svenska märken som håller fast vid de gamla höga konstruktionerna?). Har man testat störtbågen på Fautras? Jag har tittat runt och det finns mej veterligen inga objektiva tester av hur bra störtbågarna egentligen håller. Det är ju ganska stora krafter i rörelse om man välter med hästar i (hemska tanke :eek: ).

Kompositgolv har ju flera märken börjat med (t.ex. Rausch). Bra initiativ som låter smart. Gissar att de flesta hänger på om några år i fall det håller bra?

Finns några märken som inte har plyfa i mitten av väggarna (t.ex. Paragan) Personligen föredrar jag plyfastomme i väggar och lucka. Vet egentligen hur hållbarheten är för de utan, men på ngt sätt känns det logiskt att sandwichkonstruktion med plyfa är hållbarare än solid glasfiber, bara min personliga gissning dock.

Skulle aldrig köpa ett släp utan panikutlösning på bommar. Finns inga argument eller ursäkter för att inte ha det som standard på alla släp.

Vill bara poängtera att jag tror Fautras är kanonsläp (förutom bomutlösningen). Vilken modell har du? :)

Angående fjädringen på IW. Det är en enkel och robust konstruktion, men som även brukar anses stötig. Jag ville bara upplysa trådskaparen om att tänka på hur hon upplever den innan hon köper.

Kom just hem från tävling. Där fanns ett IW (vet ej ålder). Verkade välbevarat. Alla sprintar var ordentligt rostiga dock.

Hörde om kompisens IW och hon verkar nöjd förutom att de byter alla sprintar en gång om året. Är väl i och för sig inte så svårt att göra det om man tycker släpet är bra i övrigt.
 
Sv: Ifor Wiliams

Ifor har inte panikutlösning på bommarna väl? (modell enkel alltså, dvs inte behöva skruva loss något) Eller har de börjat med det nu?

Jag har inget Ifor men kompisen har (och är jättenöjd) och mina pållar har åkt en hel del i det. Och jag gillar släpet i sig (utom gummimatat på mellanväggen) skarpt. Men jag får tuppjuck och blir VANSINNIG på de förbaskade jäkla sprintarna överallt samt låsningen för skötardörren. Antagligen vänjer man sig om man har ett eget, men jag tycker de är hemska. Fippligt, och helt hopplöst med t ex vantar, och efter en stund barhänt i minus 25 så blir det svårt också pga stela fingrar.

Men sprintarna är också det enda jag hittat med det som jag inte gillar, och alla mina hästar som åkt i det har gillat det skarpt.

Jag tror förresten inte jag hört en enda Iforägare som är missnöjd, vilket är ett väldigt gott betyg.

Och Ifor har väl flest störtbågar på marknaden?
 
Sv: Ifor Wiliams

hannibal skrev:
Skulle aldrig köpa ett släp utan panikutlösning på bommar. Finns inga argument eller ursäkter för att inte ha det som standard på alla släp.

Vill bara poängtera att jag tror Fautras är kanonsläp (förutom bomutlösningen). Vilken modell har du? :)

Angående fjädringen på IW. Det är en enkel och robust konstruktion, men som även brukar anses stötig. Jag ville bara upplysa trådskaparen om att tänka på hur hon upplever den innan hon köper.

Jag gav dig 3 argument mot panikutlösning av bommarna, om dom inte håller för dig är det en annan sak.

Jag har en Ifor Williams 401.

Denna typ av fjädring kan säkert upplevas som stum olastad och på personbilar. Det är inte samma användningsområde som en hästtranport eller lastbil. Och det vill jag upplysa trådskaparen om! :)
 
Sv: Ifor Wiliams

Man vänjer sig vid sprintarna, det är inget man tänker på ens.
 
Sv: Ifor Wiliams

Givetvis bara i de modeller som har mellanvagg!! :) Det finns ingen mellanvagg i en-hastar modellerna heller, och givetvis finns det inget gummi i mellanvaggen, eftersom det inte finns en mellanvagg.

Nagonting som jag ofta fragar mej dock, ar varfor personer koper ett 1,5 slap?? Varfor inte kopa ett 2-hastars och ta ut mellanvaggen och kord-binda hasten som star i tranpsorten. Numera kan man ju kopa till en lang bom for bade bak och fram, sa hastarna inte kan ta sej nagonvart aven om det inte finns en mallanvagg.
Det maste ju bli enklare att salja, och enklare om man en gang behover tranportera 2 st hastar i transporten.
 
Sv: Ifor Wiliams

ramonarunds skrev:
Nagonting som jag ofta fragar mej dock, ar varfor personer koper ett 1,5 slap??

för att man inte har körkort och eller dragbil för att dra ett tvåhästars som ju är tyngre.......
 
Sv: Ifor Wiliams

Varför köpa 2-hästars transport om man bara har en häst, och dessutom inte har vare sig dragbil eller körkort för att få dra så tungt?

Jag åker ibland iväg på träningar, kör 2-3 mil. Utrustningen får jag plats med inne i bilen (har en 245:a) och där ryms även foder om jag skulle åka iväg på en tvådagarskurs.

En 1,5-hästars är alldeles perfekt för mej och min häst.

Jag ringde samma dag annonsen kom ut på nätet och var så att säga först till kvarn. Tur det, säljaren blev fullständigt nerringd av spekulanter.

Immer
 
Sv: Ifor Wiliams

alfa460 skrev:
Jag gav dig 3 argument mot panikutlösning av bommarna, om dom inte håller för dig är det en annan sak.

Nej, de var inget vidare faktiskt, men om argumenten duger åt dej så är det helt ok med mej :)

Hur var det med störtbågarna? Är de testade?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ifor Wiliams

ramonarunds skrev:
Nagonting som jag ofta fragar mej dock, ar varfor personer koper ett 1,5 slap?? Varfor inte kopa ett 2-hastars och ta ut mellanvaggen och kord-binda hasten som star i tranpsorten. Numera kan man ju kopa till en lang bom for bade bak och fram, sa hastarna inte kan ta sej nagonvart aven om det inte finns en mallanvagg.
Det maste ju bli enklare att salja, och enklare om man en gang behover tranportera 2 st hastar i transporten.

För att man iaf bara kör en häst, och vill ha ner vikten. Däremot har du helt rätt i att det är sämre andrahansdvärde, eller snarare inte givet att du får den såld lika snabbt. Men såld får du den garanterat. Men just att det är enklare att sälja en tvåhästars håller jag med om.

Jag har 2-hästars, utan mellanvägg (den har jag plockat ur). Och jag kör aldrig två hästar, transporten får inte ens lasta två hästar (ska vara shettisar eller B-ponnyer då typ). Och jag har bil som det gott och väl ryms att packa i, både utrustning och foder. Så jag skulle kunna ha en 1½:a istället, faktum är att jag var inne på det, och drömtransporten är en sån.
 
Sv: Ifor Wiliams

Jag har sett bilder på rullade Fautras släp, det såg väl ut som att hästen borde ha klarat sig. Ja, det kan ju aldrig veta utan att känna till fallet, men transporten var intakt (om än lite skev) på utsidan. Jag har sett flera rullade plyfakonstruktioner utan störtbågar och där har det nog varit fler än en ängel inblandad om hästen har överlevt. Nu är det väl förhoppningsvis sällan den typen av olyckor sker så relevansen kan kanske diskuteras.

Vad gäller säkerhetsbommar som går att lösa ut från utsidan, så vet i tusan. Jag har en släkting som utbildar folk på Räddningsverket (tror jag det heter) och hans bild är att det faktiskt rätt ofta händer otrevligheter med sådana där lösningar. Om detta överensstämmer med verligheten har jag givetvis inga belägg för.

Jag hade själv inte tänkt på det och det var inte relaterat till något speciellt märke utan mer ett påpekande eftersom jag precis som du tidigare lovprisade och sa att det måste man ha.

Denna förklaring sammanfaller med den förklaring som försäljaren av Fautras ger till att det inte finns snabbutlösning.
 
Sv: Ifor Wiliams

Jag har sett bilder på rullade Fautras släp, det såg väl ut som att hästen borde ha klarat sig. Ja, det kan ju aldrig veta utan att känna till fallet, men transporten var intakt (om än lite skev) på utsidan.

Har hört liknande berättelser om Rice. Har du länk till bilderna?

Vad gäller säkerhetsbommar som går att lösa ut från utsidan, så vet i tusan. Jag har en släkting som utbildar folk på Räddningsverket (tror jag det heter) och hans bild är att det faktiskt rätt ofta händer otrevligheter med sådana där lösningar. Om detta överensstämmer med verligheten har jag givetvis inga belägg för.

Intressant! Har aldrig hört att det skulle vara säkrare att försöka lossa hästen inifrån. Menade han att det var bättre att ge sig in i vagnen eller vad? Vad är hans alternativ? Kul att höra andra vinklingar av detta.

De konstruktioner jag sett verkar vettiga rent säkerhetsmässigt. Håller alltså fast vid säkerhetsbommarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
291
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
750
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp