Ifor Wiliams

Salonikel

Trådstartare
Någon som har en sån häst transport?
Vilken modell?
Nöjd med den?
Vad köpte ni den för?
Jag har en beg. på gång, skulle bara höra vad ni tycker om dom!

Sv: Ifor Wiliams

Vi har nyligen köpt en Ifor Williams och är verkligen supernöjda med den. Den är visserligen ny 05.
Det är den stora modellen med urlastning fram och dörrkombi bak. Den kostar ca 68000:- hos Harvidsson & Dotter
Vi hade tittat på massor med transporter innan. Det vimmlar ju av dessa nya glasfibervagnar men vi fastnade för denna till slut då den känns rejäl, har massor med plats och mer finesser än man kan tro.

Immer här på Buke har en 1 1/2 hästars med fronturlastning.
Jag har lånat den till min pålle och varit med när Immer kört några gånger. Tycker att det fungerar mycket bra!
Om jag själv skulle köpa transport skulle jag förmodligen köpa en likadan..

Äger ingen själv men har kört rätt mycket med sådana.

Bra, rejäla, lätthanterade släp, men har en nackdel enligt mig. Vet inte om det är samma på alla, men på de jag har kört måste man släppa bommen rakt ner vid urlastning. Om man drar den utåt bakåt så tar det stopp på halva vägen. Det som är lite läskigt med detta är om en häst som har för bråttom trycker ut bommen som fastnar och hästen får panik :crazy: Luddig förklaring, hoppas du fattade.

Har aldrig haft några problem med detta, det är bara en tanke i min säkerhetsfixerade hjärna.

Man kan ju alltid lossa den andra bommen, då kan du föra den första rakt ut, eftersom väggen är flyttb ar om du förstår vad jag menar. :)

Måste bara fråga....Vad äre n 1½ hästars transport??? Hur ser de ut?

Linabebis skrev:
Måste bara fråga....Vad äre n 1½ hästars transport??? Hur ser de ut?
Tror den är till för sto med föl egentligen.
Immer har tagit bort väggen och har således en lite bredare enhästars :idea:

Rätt stor skillnad skulle jag säga.

Fautras är byggda helt i glasfiber, IW i aluminium/plyfa.

Jag skulle säga att Fautras är dom bästa, men dom är också väldigt mycket dyrare. Å andra sidan är Fautras billiga jämfört med flashiga transporter med hälften så mycket funktion.

Har en kompis och de verkar nöjda med sin IW. Är enligt dom lite joxigt med spintar som rostar och så.

alfa460 skrev:
Jag skulle säga att Fautras är dom bästa, men dom är också väldigt mycket dyrare. Å andra sidan är Fautras billiga jämfört med flashiga transporter med hälften så mycket funktion.

Vilka andra märken jämför du med då?

Senast ändrad av en moderator:

Salonikel skrev:
Någon som har en sån häst transport?
Vilken modell?
Nöjd med den?
Vad köpte ni den för?
Jag har en beg. på gång, skulle bara höra vad ni tycker om dom!

Hej! vi köpte en ny ifor 01 tror jag... vi var jättenöjda me den då jag hade ponny och körde en häst i släpet.

När jag sedan skaffade stor häst o körde två i den så blev det väldigt trångt. släpen är nämligen väldigt trånga framtill när man ska tränsa osv.

tyckte jag märkte av samma sak på fautras släpen häromdagen. men det är väl också enda likheten.

Däremot brenderup och umesläpen är välltillagna både för hästarna och människorna :angel:

Sen måste jag nog säga att släpet rostade lite. hade det i kanske två år.. och vi skötte den pedantiskt

En dålig sak fautras är att man bara kan ha step up ramp och ej vanlig ramp. På Ifor så finns alltid valmöjligheten.

Är det ingen som har bilder på sitt Ifor Williams släp
och som kan lägga in dom här? både in o utvändigt.
ska åka o kolla på ett på söndag, hittar inga bilder på nätet...

Salonikel skrev:
Är det ingen som har bilder på sitt Ifor Williams släp
och som kan lägga in dom här? både in o utvändigt.
ska åka o kolla på ett på söndag, hittar inga bilder på nätet...

lg_trailer.jpg

trailer1.jpg

hb505cls.jpg

parabel_01.jpg

Hur ngn kan välja att hålla fast vid bladfjädringskonstruktionen än idag fattar jag inte. Något man slutade med på bilar för evigheter sen. Borde bli stötigt och hoppigt att åka i kan man tycka. :confused:

hannibal skrev:
Hur ngn kan välja att hålla fast vid bladfjädringskonstruktionen än idag fattar jag inte. Något man slutade med på bilar för evigheter sen. Borde bli stötigt och hoppigt att åka i kan man tycka. :confused:

Inte för att jag begriper något om vilket fjädringssystem som är bäst, men en lastbilschaufför och tillika hästkarl som synade mitt Ifor Williams var oerhört imponerad av lastbilsfjädringarna. Han sa att det fanns ingenting som var bekvämare för hästen än just det....

Förra sommaren körde jag efter när en annan lånat mitt släp. Jag lovar att det låg som ett strykjärn utefter vägen. :smirk:

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
291
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
750
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka