Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Det har inte med att göra med att det finns en historia och traditioner bakom namnet? Ser faktiskt inte problemet så länge alla är välkomna.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Bättre sätta självförtroende i ungarna att ett jäkla namn inte spelar någon roll än att dra jämnställdhets grejen till överdrift.

Nu heter klubben som den gör och namnet är en del av identiteten.

Duger inte det åt dig så var med i en annan klubb eller bilda en egen.

Nu handlar det inte om att duga åt mig. Det jag bryr mig om är de tjejer som tack vare detta kanske går miste om att börja med en rolig aktivitet som de skulle kunna få självförtroende av. Jag kan många gånger själv tycka det är synd att jag inte började med nån sport (förutom ridning) som liten, vilket till stor del beror på vad det fanns för utbud (bara fotboll, som jag hatade). En gång ordnades basketträning för tjejer, och det var skitkul! Men det var bara en gång.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jag antar att det helt beror på klubben ifråga om det är en självklarhet. De klubbarna jag är van vid har aktivt visat att de finns genom att rekrytera i skolor etc och de har, trotts sina namn, haft en väldigt bred ungdomsverksamhet där deras tjejlag har varit väldigt framstående och setts i många sammanhang. Att de dessutom använder sig av en förkortning och sällan skriver ut hela namnet, gör antagligen sitt till också.

Och som jag skrev tidigare, jag ser inte att det är viktigt att hålla fast vid namnet om det finns en smidig möjlighet att ändra på det men jag kan förstå att det är problematiskt om klubben t.ex inte har en fantastisk ekonomi och namnbytet innebär stora kostnader.

Visst kan det ställa till med en del administrativt/ekonomiskt krångel, det har du rätt i. Men om detta är argumentet för att hålla fast vid namnet tycker jag att klubben för att kompensera borde, precis som jag antar att de klubbar du nämner gör, jobba extra aktivt för att främja tjejverksamhet. T.ex. skriva ut tydligt på hemsidor/anslag att tjejer är välkomna, rekrytera i skolor som du skriver, kanske försöka få in en kvinnlig tränare.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Och jo, tjejsidan inom handbollen är bra i det stora hela. Men tydligen inte just där då (och det tror jag inte bara är namnets fel, utan återigen inställningen)

"Ustads handbollspojkar" är ett fiktivt namn då jag ville ha en generell diskussion i stället för att diskutera denna klubb specifikt. Det är inte handboll denna klubb sysslar med, utan bordtennis, och där verkar det faktiskt vara ganska mansdominerat. Har hängt med sambon på en del tävlingar runtom, och det är ganska få tjejer som deltar. Tjejerna spelar i herrklasserna, då det ibland inte finns några damklasser. Klubben jag talar om har inga damer alls på seniorsidan, men några få tjejer bland de yngre.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Nu handlar det inte om att duga åt mig. Det jag bryr mig om är de tjejer som tack vare detta kanske går miste om att börja med en rolig aktivitet som de skulle kunna få självförtroende av. Jag kan många gånger själv tycka det är synd att jag inte började med nån sport (förutom ridning) som liten, vilket till stor del beror på vad det fanns för utbud (bara fotboll, som jag hatade). En gång ordnades basketträning för tjejer, och det var skitkul! Men det var bara en gång.

En liten undran... Alla är ju uppenbarligen välkomna i klubben, trots dess pojknamn, så hur menar du när du skriver att tjejer går miste om möjligheten att prova en sport? Menar du att de inte skulle våga prova en sport på grund av föreningens namn?
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Du är grym Badger, skriver i varenda inlägg precis det jag menar men inte skulle kunnat formulera lika bra! Tack! :)
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Som jag skrev tidigare: föräldrar ringer och frågar "får Anna börja eller är det bara för pojkar?". De som struntar i att ringa och fråga för att de förutsätter att det bara är för pojkar går ju miste om möjligheten att prova. Och om få tjejer spelar, kommer en del att tycka det är jobbigt för att det är så få andra tjejer som spelar och så blir det en ond cirkel.

Hur stor betydelse namnet har kan varken jag eller någon annan veta, men att det inte hjälper till står ju klart.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Eftersom ett namnbyte inte verkar aktuellt för klubben i nuläget kanske en idé vore att tydligare börja marknadsföra att tjejer också är välkomna. Gå ut med tjejsatsningar osv som leder till fler aktiva tjejer som i sin tur i framtiden kanske leder till namnbyte. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: ridtravare
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 696
Senast: Bellami4
·
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp