Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jag tycker det är super tramsigt att vilja byta namn på klubben.

Bättre sätta självförtroende i ungarna att ett jäkla namn inte spelar någon roll än att dra jämnställdhets grejen till överdrift.

Nu heter klubben som den gör och namnet är en del av identiteten.

Duger inte det åt dig så var med i en annan klubb eller bilda en egen.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Tja, väldigt få är Godtemplare och nykterister i Guif men de lyckas rekrytera rätt bra ändå. Få av Lugis barnidrottare torde vara inskriva på Lunds Universitet och Spårvägen har inte bytt namn till SL.

Ett dåligt exempel. Stans bästa handbollsklubb heter Lugi. Ingen säger något annat heller. Golit har kanske inte uppmärksammat det men ibland blir en förkortning helt enkelt ett namn. Så det är helt irrelevant vad bokstäverna stod för år 1912.

Men om klubben byter namn och blir en förkortning så stämmer ditt resonemang. Det kanske var det du vila ha fram? Att klubben bör byta namn? Klubben bör heta UHP eller motsvarande istället? Då stämmer ju golits resonemang helt plötsligt.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jo det är klart att en liten klubb inte gör så mycket. Haken är att det är aldrig en enda liten klubb utan flera. Det blir så mycket tramsfrågor till slut för flickor och pojkar att hantera. Och alla dessa små tramsiga frågor som inte spelar någon roll säger samma sak.

Den ena petitessen ovanpå den andra och ingen av dem är egentligen stor nog att behöva bry sig om. Snarare är de alla bara idiotiska att åtgärda. Det är bara sammantaget som det blir ett stort negativt tryck.

För vad gör det egentligen om vi marknadsför borrar med nakna kvinnor eller koncentrerar reklamen för LEGO mot pojkar -barn kan ju leka med vad man vill. Kvinnor kan köpa borrarna. Helt ärligt, vad gör det om alla sjuksköterskor är kvinnor, om det inte finns flickor som pratar med varandra i stora barnfilmer osv osv osv I ett jämställt samhälle spelar det ju ingen roll. Egentligen.

Så ja jag är en sådan tramsig människa som gärna åtgärdar petitesser. Om de är en del av ett stort antal. Ett litet hål i en tröja gör ju inget. Men om man nu måste använda en tröja som är full med hål överallt så kan man lika gärna ta fram nål och tråd och försöka laga dem ett och ett. Till slut kanske man har en hel tröja. Om man bara struntar i alla hålen så händer ingenting.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Ett dåligt exempel. Stans bästa handbollsklubb heter Lugi. Ingen säger något annat heller. Golit har kanske inte uppmärksammat det men ibland blir en förkortning helt enkelt ett namn. Så det är helt irrelevant vad bokstäverna stod för år 1912.

Men om klubben byter namn och blir en förkortning så stämmer ditt resonemang. Det kanske var det du vila ha fram? Att klubben bör byta namn? Klubben bör heta UHP eller motsvarande istället? Då stämmer ju golits resonemang helt plötsligt.

Klubben i fråga torde normalt sett tilltalas "ö-stad" eller vad det nu var. I högtidliga tillfällen Ö-stad HP. Det fullständiga namnet Ö-stads Handbolls-Pojkar säg nog lika sällan som det fullständiga namnet på H 43.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Tror inte att flickor i 7 årsåldern förknippar ordet gubbe lika mycket med pojkar som ordet pojke. De vet inte heller vad godtemplare är, däremot är flickor i åldern 4-10 eller så ganska ofta extremt överkänsliga för att bli tagna för pojkar.

Så det är inte fråga om kön eller könsneutralitet, bara vad eventuella spelare vill eller inte vill identifiera sig med.

Det verkar aldrig ha besvärat Djur-gårdare. Eller för all del spelarna i Tomtens IF.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Så det är inte fråga om kön eller könsneutralitet, bara vad eventuella spelare vill eller inte vill identifiera sig med.

Det verkar aldrig ha besvärat Djur-gårdare. Eller för all del spelarna i Tomtens IF.

Eller FF Små gröna män :D
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Fy fan vad jobbigt ditt liv måste vara som orkar hänga upp dig så mycket på ingenting som inte spelar någon roll övht.

Det tycker jag personligen är en ganska dålig sida.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Klubben i fråga torde normalt sett tilltalas "ö-stad" eller vad det nu var. I högtidliga tillfällen Ö-stad HP. Det fullständiga namnet Ö-stads Handbolls-Pojkar säg nog lika sällan som det fullständiga namnet på H 43.

Jaha. Och?
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jag är lite kluven till det där, eftersom det inte bara är att byta namn. Ett namnbyte ger ekonomiska konsekvenser i rätt stor utsträckning (ändra trycksaker/matchställ/hemsidor etc) och det är tyvärr inte alla klubbar som har möjligheten att ta den kostnaden. Går det däremot att lösa utan några direkta kostnader, typ om loggan är "UHP" och det går att ändra bara betydelsen av hp, så har jag mycket svårt att förstå om klubben inte vill ändra namn.

Själv är jag van vid namn av typen du tar upp och aldrig att jag har reflekterar över att det skulle vara jobbigt att tillhöra ett lag som heter typ handbollspojkarna. Namnet har förvisso alltid förkortats med HP, så det är ju liksom inget som kommer upp till diskussion, men det har ändå alltid varit en självklarhet att barn oavsett kön har varit välkomna till klubbens ungdomsverksamhet.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Själv är jag van vid namn av typen du tar upp och aldrig att jag har reflekterar över att det skulle vara jobbigt att tillhöra ett lag som heter typ handbollspojkarna. Namnet har förvisso alltid förkortats med HP, så det är ju liksom inget som kommer upp till diskussion, men det har ändå alltid varit en självklarhet att barn oavsett kön har varit välkomna till klubbens ungdomsverksamhet.

Fast är det verkligen EN SJÄLVKLARHET att båda könen är lika välkomna till en klubb som heter "X-stads handbollspojkar"? Det kanske är en sak om man är "uppvuxen" i klubben och vet att det är så, men som utomstående eller ny medlem så tycker jag inte det känns spreciellt självklart. Tror man gör föreningen en björntjänst genom att hålla fast vid ett könsexkluderande namn genom att folk kanske inte ens en gång bryr sig om att ringa och kolla hur det förhåller sig utan bara tar för givet att det bara är för pojkar.

Om jag var sugen på att börja rida så skulle jag inte i första hand kontakta "X-stads Ridlekis" eftersom det namnet får mig att tro att de bara har shetlandsponnyer och nybörjarlektioner. Och då vore det väl ganska trist om "X-stads Ridlekis" har satsat på att bygga upp en bredare verksamhet, och så faller satsningen för att folk som inte känner föreningen inte förstår att de också är välkomna, och detta på grund av att man vill hålla fast vid sitt gamla "Ridlekis"-namn bara för att "så har det alltid hetat".
I "X-stads ridklubb/ridskola/ryttarförening" däremot verkar det helt logiskt att det skulle finnas en verksamhet som passar även mig. Och det borde väl ligga i klubbars intresse att locka potentiella medlemmar och inte bara förlita sig på att "jo, men alla VET att vi har verksamhet för alla även om vi heter som vi gör". För mig är det i alla fall inte självklart.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jag antar att det helt beror på klubben ifråga om det är en självklarhet. De klubbarna jag är van vid har aktivt visat att de finns genom att rekrytera i skolor etc och de har, trotts sina namn, haft en väldigt bred ungdomsverksamhet där deras tjejlag har varit väldigt framstående och setts i många sammanhang. Att de dessutom använder sig av en förkortning och sällan skriver ut hela namnet, gör antagligen sitt till också.

Så ja, i de fallen jag känner till är det i princip en självklarhet att alla är välkomna (däremot finns det andra klubbar där så inte är fallet, men de har inte namn som antyder att det är så). Men det är klart att jag förstår din poäng, men jag menar ändå på att det är så mycket mer i en klubb än namnet. Och som jag skrev tidigare, jag ser inte att det är viktigt att hålla fast vid namnet om det finns en smidig möjlighet att ändra på det men jag kan förstå att det är problematiskt om klubben t.ex inte har en fantastisk ekonomi och namnbytet innebär stora kostnader.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Så det är inte fråga om kön eller könsneutralitet, bara vad eventuella spelare vill eller inte vill identifiera sig med.

Det verkar aldrig ha besvärat Djur-gårdare. Eller för all del spelarna i Tomtens IF.

Nej, läs om. Jag skriver inte om allt jag skrivit från början i varje inlägg utan räknar med att de tidigare är lästa.

Och apropå vad idrottsföreningen torde kallas, Uppsalaflickorna kallas i alla fall alltid Uppsalaflickorna i folkmun och på alla sidor såvitt jag märkt. Något alternativ för en pojke som tränar där till att säga -jag är Uppsalaflicka (typ jag är uaare) finns såvitt jag vet inte.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Fy fan vad jobbigt ditt liv måste vara som orkar hänga upp dig så mycket på ingenting som inte spelar någon roll övht.

Det tycker jag personligen är en ganska dålig sida.

Själv tycker jag att jag har tur i att det finns så mycket folk med den här dåliga sidan. Jag har massor av små fördelar som inte egentligen spelar någon roll i det stora hela. Egen rösträtt helt i onödan tex (egentligen hade ju familjeöverhuvudet en röst för familjen och jag kunde påverka honom), jag slipper all den där 80-talsreklamen. De där små extra löneprocenten som försvann när fackföreningarna gick med på att ta bort kvinnolönerna passar mig bra. Den helt onödiga idiotreformen som gjorde att min man fick halva föräldraledigheten gav mig lite positiv feeling. En präst hit en präst dit, kvinnopräster eller inte, i ett jämställt samhälle förstår jag inte varför det ska spela någon roll om man får vara präst eller inte, jag är ju ändå ateist.

Det är ärftligt btw om du var nyfiken, farmor, mormor och mamma led också av det och det är jag som sagt nöjd med. Även om de självklart fick väldigt mycket kritik för alla dumheter och småsaker de hade åsikter om.

Om du har dina sidor har jag mina i det här diskussionsforumet.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Så ja, i de fallen jag känner till är det i princip en självklarhet att alla är välkomna (däremot finns det andra klubbar där så inte är fallet, men de har inte namn som antyder att det är så). Men det är klart att jag förstår din poäng, men jag menar ändå på att det är så mycket mer i en klubb än namnet. Och som jag skrev tidigare, jag ser inte att det är viktigt att hålla fast vid namnet om det finns en smidig möjlighet att ändra på det men jag kan förstå att det är problematiskt om klubben t.ex inte har en fantastisk ekonomi och namnbytet innebär stora kostnader.

Antar att du läste ts? om inte så är här ett litet utdrag:

Det händer tydligen att föräldrar till en dotter ringer och frågar om tjejer får börja, innan de anmäler dem, så sannolikt finns det även tjejer som inte ens frågar utan bara tar för givet att det bara är för killar. Eller tjejer som vet att man får börja som tjej, men som inte vill för att det känns konstigt att vara med i en "pojkklubb" (undrar hur många killar som skulle vara okej med att vara med i "Åstads bandyflickor").

Det verkar helt enkelt som att det inte är HP som är det allomfattande namnet och att folk på "bygden" inte är medvetna om deras gigantiska tjejsatsningar som vi nedan ser exempel på:

"Det är ändå inte så många tjejer inom den här sporten,

(Själv trodde jag tjejsidan i Sverige var ganska hygglig på handboll.)
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Och då är det kanske inte namnet som så utan den unkna inställningen till tjejsport som är problemet, vilket inte en namnändring skulle ändra på.

Och jo, tjejsidan inom handbollen är bra i det stora hela. Men tydligen inte just där då (och det tror jag inte bara är namnets fel, utan återigen inställningen)

Återigen, jag tycker inte att det är vettigt att hålla kvar ett namn om det går att ändra relativt enkelt - men jag förstår att det inte är gjort i en handvändning om det ger stora ekonomiska konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Och då är det kanske inte namnet som så utan den unkna inställningen till tjejsport som är problemet, vilket inte en namnändring skulle ändra på.

Ungefär samtidigt som kommunen hotar dra in bidraget på grund av den unkna inställningen, eller efter att någon lyckats övertala dem om ett namnbyte så tror jag nog de får incitament att ändra inställningen också. Det är inte rimligt att kommunen ska ge bidrag till en klubb som ignorerar hälften av ungdomarna i densamma i en sport som på många andra orter tilltalar tjejer. Då är det väl bättre att stödja en ny klubb som är för alla (eller stödja ingen och lämna ett vacuum som kan fyllas) och låta den gamla rulla på utan bidrag och låta dem tycka och uttrycka att pojkar är finare och bättre barn bäst de vill.

Frågan var ju -ska kommunen ge bidrag till idrottsklubbar som uppenbart diskriminerar, tex genom namn. Man kanske kan tänka sig att ha det lilla tillnamnet, och, U-stads handbollsflickor.

Men bäst är väl rimligen att bara slå ihop de flesta sporter för barn under 14 och blanda könen. Om det är kommunbidrag borde det handla om kul och hälsa och många inte om toppning och utslagning och vissa.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Och apropå vad idrottsföreningen torde kallas, Uppsalaflickorna kallas i alla fall alltid Uppsalaflickorna i folkmun och på alla sidor såvitt jag märkt. Något alternativ för en pojke som tränar där till att säga -jag är Uppsalaflicka (typ jag är uaare) finns såvitt jag vet inte.

Det kanske är olika mellan olika sporter, men jag har aldrig hört någon använda uttrycket "jag är en Brommapojke". Brommapojkarna är namnet på föreningen, inte ett samlingsnamn för individerna där, om det var en begriplig skillnad.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Jodå, förstår.

Antar att de aldrig behöver säga att de spelar för Brommapojkarna just. Uppsalaflickorna kanske är speciella (några av nordens bästa gymnaster el dyl), eller så har jag missuppfattat dem, men de heter saker som Uppsalaflickornas pojkgrupp såvitt jag förstått.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Tack för alla svar, råkade överge tråden då jag inte haft nån internet-tid, men ska försöka svara lite nu.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Men om det är en förening så har de styrelsemöten och det här är något som de kan besluta om efter röstning, det enda som krävs är motion från antingen medlem eller en fråga från ickemedlem. Så länge det är en skrivelse till styrelsen måste de ta upp det på mötet.

Tyvärr består styrelsen av de gamla rävarna som startade upp föreningen från början, och namnbyte har som sagt varit uppe till diskussion tidigare men utan att ha fått gehör. Det är nog ett problem i sig, detta att det bara sitter gubbar i styrelsen, varav jag tror en del inte ens är aktiva i själva sporten längre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: ridtravare
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 696
Senast: Bellami4
·
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp