Idp* + S*?

C

caballera

Är det okej att para en SVERAK registrerad honkatt med en IDP hane och ändå få avkommorna registrerbara i SVERAK? :confused:

Sv: Idp* + S*?

Vad jag förstått måste hanen registreras om till sverak, och då får han prefixet IDP* men jag är inte helt säker på den punkten.

Ja, det är helt ok. Det är honkattägarens (=uppfödarens) förbundstillhörighet som räknas. Hankattägaren behöver inte vara klubbaktiv alls. Det enda man ska tänka på är att IDP ibland är mer frikostiga med vilka stammar som får registreras, men det är väldigt få raser som kan få problem med det.
Kolla så att det inte är några "konstigheter" i stamtavlan först (färger som inte är registrerbara i sverak, inblandning av andra raser, luckor etc.) I många fall är det helt ok ändå, men då ska man nog skicka en kopia på stamtavlan till sverak och checka av först.

Normalt är det ju slutnha dörrar mellan sverak och idp, så det är inte så lätt att veta. Policyn när det gäller att använda hankatter från andra förbund är att alla katter som hade varit ok att registrera i sverak också är ok att para med. Tur är väl det...

Min gamla Turkiska Van avelshane var en av dom första som användes som IDP reggad avelshane.

Men han kom från gedigna Sverakuppfödare, vilket kanske underlättade den genetiska biten.... trots det tog det flera år innan Sverak gav sitt godkännande.... vi började 1988 och parningen skedde 1990...

Fast jag tror det är lättare nuförtiden....

Varför vi ändå la ner så mycket arbete på parning över gränserna, trots att jag ändå gick över till Sverak hösten -90, var för att vi ville ha en kull där hans Europatitel skulle finnas bevarad....

På den tiden, vet ej om det är så ännu, var det så att katterna förlorade sina titlar när man bytte förbund.
Så han var den enda katten som varit Europa inom IDP och som sen helt förlorat sin titel och fått börja om från början inom Sverak. Där blev han tillslut Int. Champ, och tog några Cagcib innan han slutade ställas ut.
Fast i hans nya Sverakstamtavla skrev Dagny Dickens på insidan av omslaget att han var överförd från IDP och att han där hade uppnått titeln Champion of Europe... med officiella stämplar och allt :D

Helt off topic, men jag orkar inte radera allt, plus att det kanske är roligt att läsa om hur det var "förr" ;)

Numera beror det snarare på vilken ras det är om man avlar över "gränserna".... inom Scottarna har vi inte stött på några problem ännu.... och i Juniors stamtavla som är en salig blanding mellan IDP, Sverak GCCF, holland m.m. ser man att samma sak även gäller britter och perser...

Senast ändrad:

Titlar gäller desvärre bara i det egna förbundet fortfarande. På koratsidan är det bara GCCF vi kan ha problem med, eftersom de inte har samma registreringsregler som inom FIFé/CFA/ACFA/TICA... Titlar från CFA hänger med i stamtavlan, våra katter har ju många sådana bakom sig :)

Eller förresten, kanske hänger titlarna alltid med om de är tagna i det förbund katten är reggad? Våra CFA-titlar sitter ju på CFA-reggade katter...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Sol
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 892
Senast: Frida.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25