Sv: Idp* + S*?
Min gamla Turkiska Van avelshane var en av dom första som användes som IDP reggad avelshane.
Men han kom från gedigna Sverakuppfödare, vilket kanske underlättade den genetiska biten.... trots det tog det flera år innan Sverak gav sitt godkännande.... vi började 1988 och parningen skedde 1990...
Fast jag tror det är lättare nuförtiden....
Varför vi ändå la ner så mycket arbete på parning över gränserna, trots att jag ändå gick över till Sverak hösten -90, var för att vi ville ha en kull där hans Europatitel skulle finnas bevarad....
På den tiden, vet ej om det är så ännu, var det så att katterna förlorade sina titlar när man bytte förbund.
Så han var den enda katten som varit Europa inom IDP och som sen helt förlorat sin titel och fått börja om från början inom Sverak. Där blev han tillslut Int. Champ, och tog några Cagcib innan han slutade ställas ut.
Fast i hans nya Sverakstamtavla skrev Dagny Dickens på insidan av omslaget att han var överförd från IDP och att han där hade uppnått titeln Champion of Europe... med officiella stämplar och allt
Helt off topic, men jag orkar inte radera allt, plus att det kanske är roligt att läsa om hur det var "förr"
Numera beror det snarare på vilken ras det är om man avlar över "gränserna".... inom Scottarna har vi inte stött på några problem ännu.... och i Juniors stamtavla som är en salig blanding mellan IDP, Sverak GCCF, holland m.m. ser man att samma sak även gäller britter och perser...