K

Kung Bob

Det är en ska i dressyrprogrammen som stör mig. Att det alltid är galopp efter skritten.

Ponnyer är inte korkade, i alla fall inte min. Hon vet det nu. I början hade vi alltid 8:or på skritten, hon var avspänd och gick genom hela kroppen. Nu får vi 6:or eftrsom hon är så spänd och bara går och laddar...

Vet liksom inte hur jag ska göra, det är ju jämt mellanskritt-ökad skritt-mellanskritt. Den ökade skritten gör hon ok, men sen faller det när jag ska korta upp tyglarna/ta upp henne i mellanskritten. Då börjar hon trippa. Om jag knappt tar hennne i munnen och sitter helt stilla och för guds skull inte rör vis henne med skänklarna, då håller hon sig, men är spänd.

Skulle jag lägga på skänkeln, för att få henne att ta ut steget, börjar hon galoppera. Tog jag henne i munnen för att skata ner, börjar hon galoppera.

Inte nog med det, för sen när det då väl är galoppfattning så har hon ju laddat så länge att hon bara exploderar. Fast sen är hon jättefin i resten av galoppen.

Några förslag på lösningar av det här. (kan tilläggas att programmen jag rider just nu är Lb och LA).

Sv: Idotiskt!

Det är ju det som är en av svårigheterna... Varför tror du de lagt ett enkelt byte på x på meddellinjen i Msv.B... :smirk: ("Här är det halt" tänker 99 % av hästarna).

Öva på att göra andra saker när han tror det är galopp, skritta tills han lugnar sig, ge lång tygel o gör sen om, fatta trav osv. Överlista honom!

Men det kan jag ju inte göra på banan!

Hemma på träning rider jag aldrig igenom programmen, just för att hon inte ska lära sig dem, men hon vet ju när det är tävling. Som sagt, hon är ju inte dum... Och därtill mkt pigg... :smirk:

Jag skulle absolut rida igenom programmen hemma, du behöver ju inte göra dem EXAKT som de är när du tävlar. Då märker du också var hon försöker förekomma dig o kan göra något åt det.

Min vill ju gärna stanna vid X, alltså gör jag halten längre fram på träning, eller tidigare, eller ingen alls.

Min vill också gärna fatta galopp efter den samlade skritten, då kan jag istället välja att gå över till ökad skritt, eller göra halt, eller trava, eller något annat.

Jag rider inte heller alltid hela programen, utan endast bitar av dem. Men då och då rider jag hela program också.

Traloppans råd är mycket bra. Jag har/hade samma bekymmer som du, men efter att jag börjat träna som traloppan beskriver blir det bättre och bättre. Jag rider ofta ökad-samlad-ökad skritt.

Mvh//LG

Känner igen ditt problem, det är inte ovanligt. Tävlade en ridskolehäst under ett antal år och under 2 års tid var det inte en enda gång vi lyckades låta bli att takta nån gång under skritten, klart frustrerande. Men med mycket träning, mer lydnad och tävlingsrutin för både mig och honom så löste det sig tillslut.

Nu har jag en 5 åring som ajag precis börjat tävla (en tävling hittils) och han är inte heller dum, han vet precis när galoppen är *SUCK* eller om det nu är han som vet det, han kan ju känna av att jag omedvetet förbereder det också.

mmm, ok, det köper jag. Det låter bra, ska testa.

Tack för hjälpen! :)

Lycka till! :) En sak till (kom på det då jag såg Tulips inlägg), på tävling- tänk INTE på den stundande galoppen. Försök tänka på något annat o bara slappna av, nynna i huvet eller tänkt "skritt,skritt, skritt" eller liknande.. De känner av en direkt! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 064
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 646
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 689
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 002
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar