Idiot värden på Hö!

Reykur

Trådstartare
Nu har min analys kommit, och JÄVLAR vilket värdelöst hö jag har! Det är sanslöst!
Smrp : 17 (!!!!!)
Mj : 6.8
Ca : 2.6
P : 0.9

Jag slet mitt hår i timmar för att få ihop foderstaten, trodde aldrig det skulle gå.. Men Efter många om och men fick jag i hop en med hjälp av Krafft Groov (nya) Vetekli, foderjäst och miner Vit
Flera som fått hmm, Intressanta(?) Värden i år?
Tydligen är detta ett värdelöst hö år :smirk:
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Men är Groov verkligen bästa alternativet? Har du provat att räkna med Pluss Grön? Det kan bli billigare och ev ge möjlighet till att kunna ge mer strå.

Värdena 1 kg Pluss Grön (ca 9 kr) motsvarar ung värdena i 2 kg Groov (ca 10 kr), men med mindre MJ och mindre pengar.

mvh Jessica
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Håller med jessica! Då jag hade ett sådant "bra" :eek: hö förra säsongen fick jag på ett ganska bra sätt ihop det med lusern hack (för att öka stråmängden) och plussgrön. Hade dessutom en häst som skulle bantas..... :crazy:

Vad har du räknat på för behovsvärden? *nyfiken*

//Alice
 
Sv: Idiot värden på Hö!

jag har 50 i smältbart råprotein på mitt hö,,som är taget iår,,
är helt amatör på detta område,men vill nu ha en riktig foderstat som är toppen,då jag har en ett åring som jag vill ska å i sig allt hon ska..
Är detta hö bra då?Vad tycker ni jag ska komplettera med för kraft foder i övrigt?Hon äter nu 0,5kg groov, 0,5kg havre och 4dl betfor + kalk.Sedan ca 8kg hö/dag,,,kan påpeka att det är en hbl åring.

Tacksam för svar,då jag som sagt inte kan ett dugg om foderstater ..
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Jag har precis fått siffrorna på mitt tänkta hö, vad jag förstår är det inte så illa. Eller vad tycker ni mer vetande?

MJ: 7,4
Smr: 46
Ca: 3,1
P: 1,8
Mg: 1,0
Ka: 13,6

Allt är angett per kg foder.
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Jättebra!!! Är det en andraskörd?

mvh Jessica
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Här om året hade vi ett hö med värdena Smb 6 och MJ 6,7 skulle gärna se någon slå DE värdena! :crazy:

Men trot eller ej så lyckades vi få ihop en foderstat, men det blev med massa vetekli, soja och krafft protein... Ryser vid tanken på vad som hänt om vi INTE hade analyserat höet, herregud vad hästarna skulle fått i sig fel mat!!!

Förresten, hur lång tid tar det innan man får svar från AnalyCen? Glömmer alltid bort det...
 
Sv: Idiot värden på Hö!

Vi fick också hemskt dåligt hö i år.. :P
Fick dock ihop det med Krafft protein.

Förresten, vad är Krafft pluss?
Hur fungerar det, är det bra att ge när höet är proteinfattigt?
(Smrp 20)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 250
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej. Har märkt allt mer på senare år att min ponny behöver extra mat höst/vinter/vår för att hålla hullet, (är 30 år) sommartid håller...
2
Svar
20
· Visningar
4 133
Senast: Lotus
·
Foder & Strö Har en liten val på 6 år. 158cm. Travare. Han är under utbildning med tömkörning, longering och skrittpromenader. Jag har inte haft...
Svar
4
· Visningar
1 316
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp