Idésprutor tack :-)

Pinkilly

Trådstartare
Jag och min sambo har köpt en gård! Weee va roligt det är. Problemet jag har nu är att vi inte får flytta in fören februari och när vi då flyttar så får jag 3 mil till stallet där min pålle står nu. Därför är min största önskan att kunna ta med henne på en gång när vi flyttar. Alternativet är att försöka hitta ett stall närmare men det känns så dumt att flytta henne en gång dit för att sen flytta en gång till hem till oss efter bara någon månad.

Vi ska bygga stall nästa sommar så då får jag ett helt nytt och fint! Men det jag måste försöka skapa något för nu är för ca 3 månader innan de kan gå ute dygnet runt för att det blivit varmt igen.

Det jag har till mitt förfogande är en lada som jag ritat fin bild på här nere:D (jordgolv bara i hela) samt 1,7 hektar mark. Jag vill inte gärna använda allt det till hage i vinter för att jag vill att det ska finnas fin hage kvar till sommarbete oxå.

Här kommer ladan!

Ladan.jpg

Tar hemskt gärna emot förslag på hur ni hade gjort!

De alternativ jag kommit på är

1)Göra en lösdrift i den delen som är mot den öppna kortsidan. Försöka stänga igen kortsidan lite så att det inte blåser in så mycket och stänga för mot inre delen av ladan så att det inte blir så stort. Oxå ha en fin tjock bädd där såklart. Men de får inte så jätte stor hage.

2)Försöka stänga igen kortsidan som är öppen och göra provisoriska boxar i kortändan som är under "övervåningen" och göra vanlig hage som de går ut i på dagarna.

Kan ni inte fundera lite med mig :idea:

Sv: Idésprutor tack :-)

Jag ritar i paint, sen sparar jag bilden på datorn, sen laddar jag upp den på photobucket.com som jag använder mig av, en sida på internet där man får spara bilder och sen kopierar man bara där det står IMG link under kortet när man spart den till sidan och sen går till buke och kopierar in det i texten . Hoppas du fatta :D

Om du säker på "lösdrift" eller "ligghall" på Hästeverksam, så kommer du nog få en del inspiration. Jag vet att "nordsvensken" har gjort en jättebra lösning med lösdrift och boxar i ett, om jag inte minns fel.

Annars kan du ju alltid sätta upp "mobila" uteboxar inne i ladan. Sådana som används för uppstallning på tävling.

Jag och min sambo har köpt en gård! Weee va roligt det är. Problemet jag har nu är att vi inte får flytta in fören februari och när vi då flyttar så får jag 3 mil till stallet där min pålle står nu. Därför är min största önskan att kunna ta med henne på en gång när vi flyttar. Alternativet är att försöka hitta ett stall närmare men det känns så dumt att flytta henne en gång dit för att sen flytta en gång till hem till oss efter bara någon månad.

Vi ska bygga stall nästa sommar så då får jag ett helt nytt och fint! Men det jag måste försöka skapa något för nu är för ca 3 månader innan de kan gå ute dygnet runt för att det blivit varmt igen.

Det jag har till mitt förfogande är en lada som jag ritat fin bild på här nere:D (jordgolv bara i hela) samt 1,7 hektar mark. Jag vill inte gärna använda allt det till hage i vinter för att jag vill att det ska finnas fin hage kvar till sommarbete oxå.

Här kommer ladan!

Ladan.jpg

Tar hemskt gärna emot förslag på hur ni hade gjort!

De alternativ jag kommit på är

1)Göra en lösdrift i den delen som är mot den öppna kortsidan. Försöka stänga igen kortsidan lite så att det inte blåser in så mycket och stänga för mot inre delen av ladan så att det inte blir så stort. Oxå ha en fin tjock bädd där såklart. Men de får inte så jätte stor hage.

2)Försöka stänga igen kortsidan som är öppen och göra provisoriska boxar i kortändan som är under "övervåningen" och göra vanlig hage som de går ut i på dagarna.

Kan ni inte fundera lite med mig :idea:

Varför inte låta dem gå i hela ladan och göra bädd lite längre in där snö ej kan dra in, på en liten del. Då har de möjlighet att ligga där (eller mer troligt kissa och bajsa där) och har också möjlighet att stå hela vägen ut och titta ut, eller dra sig längre in om det är dåligt väder och de vill. För de få månaderna så finns det väl ingen anledning att snickra och dona. Har de bara tak och kan gå långt in i ladan lär de må gott.

Hoppas du har möjlighet att slå ner stängselstolp redan nu, eller att det redan finns, för i februari brukar det vara stört omöjligt.

Hälsning Maja

Det var ju faktiskt en bra ide att de får gå i hela och att jag gör bädden längst in!

Jo vi ska åka dit och sätta upp stolpar innan tjälen kommer! Hade redan tänkt på det att det blir svårt i februari! :D

Kan det vara så att det är i kryssat någonstans på pixbox att bara medlemmar få se? För det som står för mig är att antingen finns inte albumet jag försöker komma till eller så har jag inte behörighet att kolla på det.

japp så är det.

det var den bästa lösningen utan att vi fick bygga speciellt mycket.
en dag så ska det bli ett stall med 4 boxar så vi vill inte lägga så mycket jobb på stället just nu, det ser ut som det är färdigt att rivas:rofl:

Hejhej..
Håller med föregående talare :) Gör en lösdrift av det hela med mysig liggdel med halm eller så inne i ladan och så dom kan gå där och "skrota" tills du får ditt nya stall.

Vi har själva byggt nytt nu under sommaren... inte riktigt klart ännu men det jobbas för fullt. Det kommer bli en ligghall med halm, och sadelkammare i egen del av byggnaden. Uppbindningsplats och hagar i både skogs och ängsmiljö.
Kommer även ha "valbara" boxvägger, alltså en vägg som går halvt genom ligghallen, med en boxdörr som öppnas 180 grader så man väljer om man vill ha hela hallen öppen eller om det ska bli boxar. Dock blir den ene boxen 3*3 och den andre en aning större eftersom jag inte bestämt om jag ska göra fler boxar i vanlig storlek eller vad jag ska göra då jag inte vet vad som flyttar in i framtiden.

Har en fjording just nu och en fjording på foder och man kan ju inte veta hur länge det förblir såhär bra :love: men men.
Så har vi gjort.
Hoppas du får det fint! :)

Behöver du ha nån stans att ha dina grejer sadel kammare osv i ladan. Behöver du kunna göra i odning hästen inomhus? tänk på det innan du gör hela ladan till lösdrift.

Grejerna kommer jag ha i garaget eller inne i huset, ladan står alldeles bredvid huset så det är inga problem. Också kan jag ta hästarna i garaget som är jättestort ifall vet. eller hovis kommer.

ja i sånt fall hade jag släppt in dem i hela ladan. minst jobb med.

Alltså, jag funderar ju massor på det här nu och funderar nu ändå på om jag ska göra två boxar där inne för det är ju så att hästarna som jag ska ta dit (två stycken) inte känner varandra. Så jag måste kanske ha dem skiljda åt några dagar och ha dem i olika hagar och sen släppa ihop dem och då ha dem i lösdrift helt. Eller... ska man chansa...:crazy:

Hur hade ni gjort??

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar