K

Kanon

Vet att det är supergiftig med idegran... Men om det är så pass giftigt att "hästen dör bara efter något enstaka barr" som någon på detta forum påstod tidigare skulle inte fler "tjuvätande skogsmullar" då fått stryka på foten...??? Nog måste det behövas lite mer än så..
//Bara undrar

Sv: Idegran..

Jag har läst att hästen kan dö med "växtdelar fortfarande kvar i munnen". Om det betyder innan de svalt eller ej vet jag inte. Vet heller inte om det är sant, bara att det är väldigt giftigt och jag är livrädd för det! Men egentligen borde ju de flesta hästar ha vett att inte röra det... De brukar ju normalt inte äta giftiga växter. Fast dock kan man väl inte vara nog försiktig!
På ett ställe där jag rider finns det massor med högt gräs och det äter min häst gärna av (går ju inte att hindra när det är så högt), men sen finns där Digitalis (fingerborgsblommor) som är giftiga och dem gör hon inte en antydan att röra!

Nja, lite mer än några barr behövs, men inte mer än en tugga. Det är ytterst lite som krävs. Att 'tjuvätande skogsmullar' inte dör i större utsträckning är väl för att idegran inte växer vilt i Sverige utan är en 'trädgårdsväxt' i princip och ur folks trädgårdar tjuväter sällan hästarna under t ex ridturer. Och de flesta vet ju hur giftig idegran är och ser till att hålla det långt borta från hästarna.

Inte växer vilt!!??
I skogarna runt där jag bor finns massor med idegranar!!!
Ska man behöva sätta munkorg på pållarna måntro???!!!

Kanon skrev:
Inte växer vilt!!??
I skogarna runt där jag bor finns massor med idegranar!!!
Ska man behöva sätta munkorg på pållarna måntro???!!!

Är du säker på att det är idegran?
Dum fråga kanske... men visar min okunnighet eftersom vi i Skåne bara har det i trädgårdar eller möjligen i fd trädgårdar.

Jag vet iallafall att den är sällsynt i vilt tillstånd. Även på Gotland är den nästan borta.

Min valack har tagit en rejäl tugga och knaprade en stund och svalde förmodligen, men han har plåtmage och verkar klara allt... :D

250-500g barr kan räcka att döda en häst. 250g barr är rätt mycket... Sen hänger det ju också på hur stor hästen är och vilken årstid det är. Växten är giftigast på vintern när det är torrt och giftet mer koncentrerat.

Även om hästen inte dör kan den bli rejält sjuk.

Jag tror inte hästar äter idegran om den har annat att välja på. Men att t.ex julpynta med det är ju inte så smart, eller ha en nedbetat hage eller vinterhage med idegran i.

Jag har "forskat" en del om detta då en kompis häst gärna gick och tog tuggor av idegran när vi var ute och red på ett visst ställe.

Är idegranen den som fäller barren på vintern???
Om inte, vad heter det isåfall???
För sådana finns vilt här.............

Nej, idegranen är lika fin på vintern. Vet inte vad du tänker på tyvärr.

Magdalena skrev:
Nej, idegranen är lika fin på vintern. Vet inte vad du tänker på tyvärr.
Ja och det är just därför den är giftig! Väldigt många vintergröna växter är giftiga, det är deras skydd mot att bli uppätna under vintern när det är stor brist på mat i naturen.

*knapplån*

Förra året var det ett stall i grannbyn som förlorade fyra hästar efter att de hade ätit idegran. De som ägde stallet hade rensat i trädgården och slängt ut (bl a idegran...) i hagen till hästarna. Några timmar senare la de sig ner och dog, en efter en. Hjärtat stannar visst på dem. Supertragiskt! Då hörde jag att det krävdes c a 400 gram för att ta livet av en häst eller en ko, men det skiftar säkert beroende på djurets storlek...

Ett stort problem med Idegran är att det smakar gott. Så de flesta äter mycket av det och blir sjuka eller dör. Har själv haft ett par kalvar som stack in i en trädgård och åt upp deras ganska lilla Idegran. Kalvarna kom tillbaka hem och bara segnade ihop och dog. Att dom ätit Idegran upptäckte vi först efteråt.

Det finns väl en annan vanlig gran som liknar idegranen lite? Typ lite blåsilvrig, vad heter den... blågran? Endel har sånna istället för "vanliga" julgranar.
Sånna växer iaf vilt här på några ställen tror jag.

Du tänker säkert på blågran - kan bli jättestor eller silvergran - inte stor alls, som idegran ungefär men silvergrön.

Jag har själv blivit rejält sjuk med frossa och feber efter kontakt med idegran när jag skulle rensa bort ett snår i en trädgård och barren repade - stack mig litegrann på armarna och i ansiktet. Det är ett jävla ogräs. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Mmmm.....det var lärkträd jag tänkte på!!!!
Men jag har för mej att dom flesta vintergröna trädgårdsväxter är giftiga.....
Så om man har stallet hemma så kanske man borde undvika sådana i trädgården för hästarna kan ju faktiskt smita, även om dom inte ska :cool:

Hur ser idegran ut? Jag har försökt hitta ngn bra bild på nätet men de blev jag inte klokare av! I skogen där jag rider finns en sorts barrträd med lite platta, mörkgröna nästan blanka barr, de är lite ljusare på undersidan med barr kvar hela vintern. Kan det var idegran även om det är höga träd, gissningsvis 15-20 m?

Läste just att sveriges största idegran var 9 meter hög och 3,5 meter i stamomkrets, samt att fanskapet är fridlyst så bränn skiten så ingen hittar några rester av dom om dom står i beteshagen. :cool:

Gissar att det är något slag av ädelgran (Abies) som du har stött på i skogen.
Inte dödligt giftig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 306
Senast: skiesabove
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka