Idéer på snygg klippning?

JECKA

Trådstartare
Någon som har idéer på fin klippning av min köttbulle? Han ska bara klippas hals, mellan framben och ev vid armbågarna också. Sitter och googlar och letar bilder, men hittar ingen superidé :(

Sv: Idéer på snygg klippning?

Jag tycker i och för sig att alla klippningar som inte sträcker sig över hela hästen är fula :angel:
Men ibland kan det ju vara så att man av praktiska skäl får förbise det estetiska.

När Sol gick på lösdrift klippte jag halsen och ner bakom frambenen. Har tyvärr ingen bra bild, detta är enda bilden tagen från sidan med den klippningen. Jag ville klippa så lite som möjligt för att slippa täcka, men samtidigt ville jag klippa hela halsen eftersom hon svettades som en ko där. Om jag inte minns fel så klippte jag först bara halva halsen, och klippte sen mer efter bara nån vecka för att hon fortfarande svettades massor på halsen och blev väldigt blöt där hon inte var klippt.
426306_3357866786755_239363179_n.jpg

I år är hon jaktklippt. Enligt mig den finaste klippningen förutom helklippningen och otroligt praktisk! :D De har tillräckligt med skydd från väder och vind, men är såpass klippta att de torkar fort även efter hårdare träning i ridhus
19615_10200497253775145_531027740_n.jpg
us.

Här står hon i en väldigt konstig ställning, som hon i och för sig alltid gör (särskilt när kameran kommer fram), så man ser inte riktigt hur det är klippt vid frambenet, men kanten följer helt enkelt musklerna som går där. Jag tycker det passar bättre på henne än att ha flikar som går upp en bit (som hon har på övre bilden). Jag tycker bogen får en mycket finare form när det inte är höga flikar. :)

Senast ändrad:

Såhär kanske?
spatolt1_feb12_web.jpg

Eller såhär? Ingen superbild, men jag har inte klippt en rak kant "vid sadeln" utan haft ett schabrak på som jag har klippt efter för att få en fin rundning framåt på kanten.
spa_nyklippt.jpg

Jag som tycker det är snyggt med halvklippning på hästar :angel:
Har aldrig haft en häst som behövt klippas förut, så man vill ju ha lite mönstrat :D
Zebraklippning? :rofl:

Jag kan ta kort på Fani idag, hans klippning kanske vore något för din :)
Men jag får nog skicka bilden till dig på facebook för jag har ingen dator för tillfället så det blir väldigt krångligt att ladda upp.bilder från mobilen.

Ja gärna!
Du råkar inte ha klippmaskin också?

Vi kan kanske byta sele - hyra av maskin? :)

Haha, ja nåt sånt gör hon nog. Hon kan stå hur som helst, alltid lika spännande när man kommer ut från sadelkammaren att se hur hon står.
Dessutom är hon en fena på att knuta upp knutar, här tränar hon på en dubbel säkerhetsknut och hon lyckades faktiskt. Så jag knyter alltid upp henne i två grimskaft när jag vill att hon ska stå kvar två minuter senare. ;) (Här hade hon precis fått lite mineraler i krubban)

Jag själv tycker det är snyggast att raka bort allt på raser med mkt päls.
Gillar inte att de ser ut som små pudlar.

Så jag har rakat min halva hunudet, hela benen ner till hovskägget och så hela kroppen.

Rakade en gång hela huvudet och de vart superfint dock tyckte inte Jorunn att detta skulel upprepas och sist gick det inge vidare så fick nöjja mig med halva.

Såhär såg de ut när hon var helrakad på huvudet
183315_10151390542063998_482456996_n.jpg

Fast vill man inte täcka funkar det ju ju inte, eller har om man hästen på lösdrift är det inte idealt att klippa magen.

Sista klippningen jag använde på Svaluret bog + hals, han frös inte och blev inte särskilt svettig.

Första vintern jag hade honom så skulle jag klippa honom för första gången själv och blev aldrig nöjd med kanten mot magen så slutade med detta :o
Han frös och jag kände mig som världens elakaste matte, dock blev han nästan inge svettig alls men fick istället krångla med täcken ute...

En lite annan modell

Tycker du funkar alldeles utmärkt att bara klippa hals & bog på dem :)
Men så är jag bekväm av mig och vill helst inte behöva krångla med täcken om det inte absolut behövs :D

Våra går på lösdrift.

Jag klipper ungefär som du, aning mer vid sadelläget. Enl. min erfarenhet, precis som din, så är det en funktionell klippning.

Jag kommer att köra en klippning a la Moli.
Min pålle ligger ute i slasket och tar sin Förmidagsvila efter maten.
Så han behöver ha kvar päls under magen.
Får se om jag hinner i helgen.

Min har ligghall med permanenbädd som inte borde bara så kall, men vad vet jag, sen hon tar sig gärna en lur ute snön ändå vackra vinterdagar. Inte för att jag fattar varför det är så mysigt men men...

Vill man inte ha täcke så raka bara halsen? du har inte så mkt annat å välja mellan då.:)

Man har ju inte det. Min 08:a rakar jag dock, hon har inget emot täcke +har tre ggr som tjock päls som en normal islänning så hon fick fukteksem. Trodde det skulle vara urbängligt, men funkar OK, även om det varit skönare att slippa. 01:an står stelt i hagen i glor förolämpat på människorna eller ser till att ta sig ur täcket... Fråga mig inte hur... Men å andra sidan räcker det med klippning på bogen på henne.

fetange kommer och friserar tjockisen idag tjoho! :bow:
Om man nu kommer igenom hans päls a la mammut.

Får uppdatera med bild sen :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama