Idealvärden på grovfoder

_Runaway_

Trådstartare
Vilka värden ser ni helst att era grovfoder har? Tänker då främst på energi (MJ) och det smältbara råproteinet. Sitter och funderar över bokning av höstens grovfoder (hösilage) redan nu men jag vet inte riktigt vilka värden jag vill ha egentligen. Hästarna som står i stallet är normalfödda, inga högpresterande utan rena promenad/hobbyhästar som tränas på "normal" nivå, inga tävlingar. Vad skulle ni vilja ha för foder?

Sv: Idealvärden på grovfoder

Jag vill gärna ha ett lågt energiinnehåll och med en bra kvot för att kunna ge ordentligt med grovfoder utan att få en fet raket till häst
Jag skulle gärna ha ett hö med 3-4 MJ/kg och en kvot på 6, men det är väl rent önsketänkande Får vara glad om det ligger på 7-7,5 MJ/kg hö.

Det bästa är ju om kvoten ligger på 6-7. Då räcker det med hö och man slipper tillägg. Helst skulle jag vilja ha ett hö med lågt energivärde då min häst är så lättfödd.

Jag vill ha högt mj-innehåll, runt 8, och en kvot på MINST 7,gärna högre om jag får önska:d

Har en svårföding som behöver 120 mj och mycket proteiner för att se riktigt schysst ut.

Det bästa är ju om kvoten ligger på 6-7. Då räcker det med hö och man slipper tillägg. Helst skulle jag vilja ha ett hö med lågt energivärde då min häst är så lättfödd.

Samma här men en kvot på 8 , då är han som bäst.

Jag skulle vilja ha lite energi och mycket (eller åtminstone tillräckligt...) protein.

Typ 6 Mj och minst 40 g smrp...

Jag har ofta problem med att hålla nere energiinnehållet och hålla uppe grovfodergivan till mina knappt arbetande hästar.
Höet vi får brukar vara lite för proteinfattigt och hösilaget brukar vara av typen megadunder, så det brukar vara en balansgång.

Senast ändrad:

Jag vill nog helst ha låg energi, men kvot på runt 6.

Jag vill helst ha MJ runt 6 eller lägre och en kvot på 6 eller lite mer. Då skulle jag slippa ge extra kraftfoder och kunna ge mer grovfoder. Som jag haft det de sista åren har jag haft höga MJ-värden och skitdåliga proteinvärden. MJ 7,5 och Smrp 12 hade jag ett år. Jag har nog aldrig haft Smrp över 30. Det är ett pyssel att få ihop en bra foderstat till en liten islandshäst som inte behöver mer än max 50 MJ. Jag har varit tvungen att ge minimigivan av grovfoder och fodra upp med både soja och K. Protein. Det blir dyrt i längden.

Har liksom någon mer här en häst som behöver uppemot 120MJ och 8-900 g smrp per dag så jag ser gärna så höga värden det går för att slippa ge en massa kraftfoder. Per ts, vilket man får ange i nu vill jag alltså gärna se 8-9MJ och runt 70-80 g smrp.

Idealvärdena är väl:
10 Mj
50 g smb rp.

Det går ju på lite till vilka hästar man ska ha det till .. :bump:

Höt jag ger nu är nära nog idealsikt!!!

Mj 7,4 och 45 SMRP. Hade inte gjort någon om det varit lite mindre i det men det är riktigt bra!

Mycket nöjd! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 363
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 028
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd