Sv: Re: \"Ideala värden\" - höfråga
Varför jag vill ha kvoten på 6?
Jag tycker det verkar som min häst är en ganska typisk tabellhäst. Det finns ju en anledning till att forskning visat att hästar fungerar bäst på en kvot på 6, som Christina Planck mfl skriver.
Nu är ju som bekant långt ifrån alla hästar tabellhästar, men nog måste majoriteten rymmas där, eftersom resultatet visat denna siffra.
Eftersom min dam (hbl 16 år ganska lättfödd) har fungerat väl på en kvot på 6 eller strax över förr, så är det vad jag eftersträvar. Sedan är det ju alltid olika vilka faser man är i. Just nu håller hon ännu på att byggas upp för ett hårdare arbete, ännu ej fullt igång och då behöver hon en högre kvot för att kunna sätta nya muskler.
Däremot känns det "onödigt" eller hur jag ska säga, att ha henne på massa mer protein än hon egentligen verkar behöva, om hon inte behöver det.. om du hänger med
Jag förstår inte varför man skulle eftersträva en kvot på uppåt 7 om man inte (som i ditt fall) verkligen märkt att ens häst behöver högre kvot? Även om inte överskottet skadar. Jag har två stallkompisar med hästar som har väldigt speciella behov. Den ena ett fullblod som äter MASSOR även när han går lätt (runt 120 MJ om jag minns rätt) och behöver högre kvot. Han faller ur på bete... Den andra är 1/4 fullblod och resten halvblod men ändå svårdfödd. Hela hon är av en annan typ än min häst, hon har inte det underhudsfett som min dam har, är mkt "hårdare" att ta på och får aldrig nåt extra fett. Hon mår också utmärkt att gå på högre kvot, dock inte FÖR hög kvot, då hon går ner istället.
Men det vore nog att lura mig själv att tro min dam har samma behov som dessa två. Jag tror hennes ideal är strax över 6, hon behöver inte mer. Behöver hon inte mer måste ju idealet vara perfekt balans istället för lite överskott, även om överskottet inte skadar? Lite tankar bara
Apropå ditt hösilage... vi hade i våras ett hösilage på 9 MJ och kvot på 10 (ungefär som höet) per
kilo foder, inte per kg ts. Det var inte lätt att fodra med!!
Fått ihop några bra foderstatet för i år förresten?