"Ideala värden" - höfråga

Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Säg INTE så!

Buhu, jag kommer bli ruinerad.

Min häst vilar men står på 110Mj idag

Kom igen och gnäll när du dessutom måste ha SRP/MJ-kvoten på en sisådär nio, DÅ ska jag tycka synd om dig ;)

Kele stod på 90 MJ och SRP/MJ-kvot på 9 hela vintern och INTE var hon fet inte.. =/
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

fast hö på neråt 7 mj har iaf jag aldrig träffat på.

Det hö som jag har köpt i år har ett energivärde på 6.3 (vilket jag är glad över då proteinhalten är mycket låg).
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Jaaa, jag ringde nyss och hörde med hösilagebonden om han fått analysen. Och jajamensan.

56% TS
Smältbart protein 42 gr/kg foder
Energi 6 MJ per kilo foder

Kvot på 7.

Jag älskar min hösilageleverantör =)

*gnuggar händerna*

Nu ska jag bara meddela Vision att han kan se sig i månan efter kraftfoder i vinter.. *hehe* :devil: Och det kommer bli heeelt drägligt med Kele med.. :bow:
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

hihi ni skulle träffa vår höbonde!! Han är äkta ko-bonde som inte sålt så mycket hö, bara isf det som "blitt över".
I våras köpte vi hö av honom när vi flyttade in i nya stallet. Värden?
8.9 MJ och 89 Smrp :eek: :crazy:
Hästen gick faktiskt NER i vikt :eek: :bow: :angel: men hovarna växte som ogräs och det luktade mycket i pinket, 2 ponnisar i stallet fick reaktion på höet, trots att det vänjdes in på ca 2 veckor (de åt tidigare hösilage med kvot på ca 3 :crazy:).

Den bonden tyckte vi var konstiga som ville ha lägre värden i årets hö, men ställde snällt upp på att låta bli att gödsla och låta det stå lite längre innan skörd. Han är toppen :bow:
Förstaskördens analys blev:
8,2 MJ och 66 Smrp.
Han frågade mig vad man VILL ha för värden i hästhö? Ja sa jag helst 6 gånger så mycket protein som energi, idealet hade ju varit ännu lite lägre siffror än nu, så man kan ge mer, men han bara häpnade och skrattade lite och tyckte att SÅ lågt KAN väl ändå ett hö vara? ;) hihi han är lite rolig. Han skulle knappt tro sina öron om han hörde era låga värden!! :D

Ditt hö på 7,2 i MJ lät ju bra men mitt idealhö är 6-7 MJ och kvot på 6, så hon med kraft hamnar strax över 6.
Dög inte kvot på 8,75 till åringen, eller äter hon bara inte hö? ;)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

hehe.... märks att jag tog studenten i våras.... pinsamt :o
:bump: :rofl: :bump:
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Ditt hö på 7,2 i MJ lät ju bra men mitt idealhö är 6-7 MJ och kvot på 6, så hon med kraft hamnar strax över 6.
Dög inte kvot på 8,75 till åringen, eller äter hon bara inte hö?

Varför vill du ha kvoten på 6? Jag vill ha den på 7 (minst) jag? *nyfiken*

Sen ang värden, det ideala för mig är som sagt en kvot på 7 eller över, och sen en MJ på kring 6-7. Därför det blir så bra med hösilage, som ju alltid på pappret har lägre värden eftersom det innehåller så mycket vatten. Räknar du om mitt hösilage i år till hö så blir det kanonhövärden. Mene ftersom det är mycket vatten så blir ju värdena per kilo lägre, och då kan de äta mer.

Men jag gråter om jag får ett hö med 8 elelr över i MJ, det blir liksom inte så bra med fri tillgång till valacken då, och det är viktigt för mig att han kan få ha det. helst utan att rulla fram sen ;)

När jag hade 8.75 i kvot så var det alldeles utmärkt till åringen, en liten skvätt kraftfoder bara och så hö =)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Ett tips när man inte vill ge för mkt kraftfoder menändå ge något i krubban när de andra får är att ge tex morötter eller äpplen! Blandas ev med lite kraftfoder/betfor eller vad man nu vill ge.
 
Sv: Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Varför jag vill ha kvoten på 6?

Jag tycker det verkar som min häst är en ganska typisk tabellhäst. Det finns ju en anledning till att forskning visat att hästar fungerar bäst på en kvot på 6, som Christina Planck mfl skriver.
Nu är ju som bekant långt ifrån alla hästar tabellhästar, men nog måste majoriteten rymmas där, eftersom resultatet visat denna siffra.

Eftersom min dam (hbl 16 år ganska lättfödd) har fungerat väl på en kvot på 6 eller strax över förr, så är det vad jag eftersträvar. Sedan är det ju alltid olika vilka faser man är i. Just nu håller hon ännu på att byggas upp för ett hårdare arbete, ännu ej fullt igång och då behöver hon en högre kvot för att kunna sätta nya muskler.
Däremot känns det "onödigt" eller hur jag ska säga, att ha henne på massa mer protein än hon egentligen verkar behöva, om hon inte behöver det.. om du hänger med ;)

Jag förstår inte varför man skulle eftersträva en kvot på uppåt 7 om man inte (som i ditt fall) verkligen märkt att ens häst behöver högre kvot? Även om inte överskottet skadar. Jag har två stallkompisar med hästar som har väldigt speciella behov. Den ena ett fullblod som äter MASSOR även när han går lätt (runt 120 MJ om jag minns rätt) och behöver högre kvot. Han faller ur på bete... Den andra är 1/4 fullblod och resten halvblod men ändå svårdfödd. Hela hon är av en annan typ än min häst, hon har inte det underhudsfett som min dam har, är mkt "hårdare" att ta på och får aldrig nåt extra fett. Hon mår också utmärkt att gå på högre kvot, dock inte FÖR hög kvot, då hon går ner istället.

Men det vore nog att lura mig själv att tro min dam har samma behov som dessa två. Jag tror hennes ideal är strax över 6, hon behöver inte mer. Behöver hon inte mer måste ju idealet vara perfekt balans istället för lite överskott, även om överskottet inte skadar? Lite tankar bara :)


Apropå ditt hösilage... vi hade i våras ett hösilage på 9 MJ och kvot på 10 (ungefär som höet) per kilo foder, inte per kg ts. Det var inte lätt att fodra med!! :crazy:


Fått ihop några bra foderstatet för i år förresten? :bump:
 
Sv: Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Fast när mitt stall hade ett hö med kvot på 10 var det inga direkta problem.
Vissa vart ju lite runda men ingen mådde dåligt av det.

Krafftfoder behövde vi knappt använda och hästarna mådde strålande.
Protein är ju inte skadligt så länge det kommer från grovfoder.
 
Sv: Re: \"Ideala värden\" - höfråga

veronican skrev:
Fått ihop några bra foderstatet för i år förresten? :bump:

Jajamensan, Vision får fri tillgång på hösilage(15 kg) och det var det. (får väl någon näve havre att blanda ut hans tillskott i bara).

Kele får fri tillgång på hösilage (10 kg), 1 kg havre, 1 kg korn och ½ kg breed/krafft pluss grön.


Ev kommer Keles kraftfoder dras ner, det beror på om hon äter mer än 10 kg hösilage per dag, jag misstänker att det inte alls är omöjligt att hon gör det. Att det är havre och korn är för damen är löjligt förtjust i det, så då kan hon väl få det. Annars skulle jag kunna lösa den enklare och med mindre kraftfoder, men jag låter henne så gärna äta sitt korn och sin havre =)
 
Sv: Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Vi å andra sidan fick 2 ponnier med lättare fångreaktion (gick på hösilage med kvot på ca 3 innan och jag misstänker själv att 2 veckors invänjning inte räckte och det var fler faktorer inblandade) och andra hästar som gick ner i vikt. Men det är svårt att utvärdera 2-3 månader med hö på hög kvot, kanske gått bättre sen vad vet jag?

Protein är inte skadligt från grovfoder nej men vid så höga kvoter behövs det energi för att bryta ner allt överskottsprotein och hästarna KAN bli både trötta och gå ner i vikt. Men skönt det funkade bra för er =)

Dock har min häst varit över lag mer gallig och haft mer tendenser till foderknölar när hon gått på hö med väldigt hög kvot, trots Väldigt långsam invänjning.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 437
Senast: Bregen
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 685
Senast: Centaur
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp