Idag satt det!!!!

-Catherine-

Trådstartare
Red upp pålle till ridhuset för att rida igenom honom lite. Pga min hälsa så har han vilat mkt på senaste månaderna och jag hade absolut ingen förhoppning om ngt mer än att rida lite volter och serpentiner i trav. Galopp hade jag tänkt hoppa över helt eftersom han kan bli lite hoppig och tänka för mkt "uppåt" då.

Jag är fortfarande helt chockad, ALLT bara flöt på idag. Traven - mjuk och fin, till och med i höger varv som annars brukar vara jobbigt. Så jag beslöt att testa lite galopparbete också.

Galoppvolter och längs spåret funkade jättebra, så jag tänkte att jag skulle rida snett igenom och byta varv. Min tanke var då att göra ett enkelt byte av galopp när jag kommit ut på spåret igen och fortsätta galopparbetet i andra varvet. Vänder alltså upp och rider snett igenom, samlar honom vid fyrkanten för att bryta av, och då...BYTER han i språnget :eek:

Jag blev så stöss, trodde först att han bockade med mig (han brukar nämligen göra så om ngt inte passar honom) och gjorde tvärstopp. Min väninna skrek rakt ut att "nej!! gräla inte, han bytte ju!!!" :p

Hjälp! tänkte jag, nu kommer han ju aldrig att göra om detta när jag grälade på honom. Men jag testade igen och denna gång BAD jag honom att byta . och han bytte!! Tre gånger gjorde jag bytet, i båda varven, och alla gångerna satt dem klockrent :laugh::love:
Efter det avbröt jag och travade av honom, massor med beröm och sedan åkte vi hem :)

Jag sitter nu här och är fortfarande helt salig, fattar det knappt. Jag hade inte en aning om att han ens KUNDE byten (har bara ägt honom i ett halvår), men uppenbarligen kan han ju. Helt otrolig känsla :laugh:

Ville bara skriva av mig lite :D

Sv: Idag satt det!!!!

Åhh vad kul :) Grattis eller vad man ska säja .. :p
Så var det med min häst också, red privat för min tränare och det gick vrekligen KANON!
Hon tyckte säkert att det va jobbigt att göra som jag säjer i lite mer än en tima, men det var verkligen guld värt, för både hon och mej.
Här hemma går det inte att få henne lika fin som när jag rider i ridhus, vet inte varför.
Men den känslan känner jag igen , jag var verkligen överlycklig när jag kom hem, att allt hade gått så bra! :)
Hoppas det går bra för er i framtiden också!
Lycka till! :)

Gud, va kul för dig :bump: Såna ridpass är bara sååå :love: :love: :love: !
Tänk om det var så varje dag. :D

Ja visst blir man alldeles knäsvag när det ÄNTLIGEN sitter! :love:
Första gången jag bytte någonsin var när jag köpte min nya häst.
HON kunde. Men inte jag... Satt iaf bara över och hon bytte som ingenting.
Haha kul att en sådan liten grej kan göra en människa SÅÅÅ lycklig!! :D

Vad skönt för dig också! Och grattis... eller nåt.. :D:banana:

Grattis, visst är det underbart när det blir så!
Jag hade också ett sånt pass i fredags kväll: hade egentligen inte tänkt att rida särskilt seriöst och dessutom är vi inte heller riktigt i full form än efter ett par års olika trassel. Har under hösten skaffat en ny tränare som verkligen har fått ordning på oss, även om det har krävt svett och nästan lite tårar (inte blod än så länge dock, hoppas vi slipper det). När vi tränade sist för ett par veckor sedan, så gick det verkligen åt pepparn - vi var osams och båda var riktigt kassa. Och nu har det gått helt OK sedan dess, men i fredags så var det precis som du skriver: ALLT fungerade! Hästen var mjuk och fin, jag satt bra, och jag behövde bara tänka vilka rörelser vi skulle göra och så gjorde hon det och satsade allt. Jag trodde inte att det var sant och var tvungen att ropa på stallkompisarna att de skulle komma och titta så att jag fick några ögonvittnen...

Det roliga är att det har hållit i sig sedan dess, hoppas det gör det för dig med!

Tack alla för era inlägg :)
Idag lever jag fortfarande på gårdagens ritt, det känns lovande för framtiden att jag faktiskt kan få till en fin ritt med min pålle. Vi har haft lite bekymmer sedan jag köpte honom, inte mkt har kommit utan kamp så att säga. Framåtbjudningen har varit svårast att få till, han tänker oftast uppåt istället för framåt, vilket har gett resultatet att jag inte riktigt får ihop honom utan att han stannar och studsar på samma ställe. Galoppen har jag knappt vågar arbeta i alls :(

Men igår...ja, då verkade det som om han helt plötsligt bestämde sig för att visa matte att han faktiskt kan. Början av passet var lite si och så, han gick och bromsade som vanligt. Men så rätt vad det var så släppte det och han blev 2009 års dressyrhopp :love:

Byten är egentligen ngt som ligger låååångt fram på min lista över vad vi skall träna, det är sååååå mkt som borde sitta före. Bland annat så har vi svårt att få till skänkelvikningar och bak/framdelsvändningar. Detta tror jag iofs mkt beror på MIN okunskap (i kombination med att pålle utnyttjar den för att "missförstå"), men hur som helst så vill jag få ordning på dessa bitar innan vi går vidare med byten.

En fråga bara;

Hur gör man för att behålla den förvända galoppen utan att pålle byter galopp själv? :confused:
I nuläget så har vi jättesvårt, för direkt i tex en serpentin så byter han galopp så att min tilltänkta förvända serpentin istället blir rättvänd. Det är skoj med byten, men helst vill JAG nog bestämma när det skall ske :crazy:

Vad kan jag göra? För jag antar att det är jag som på ngt vis inte "håller emot" ordentligt eller kanske tom ger honom en signal för byte utan att jag märker det själv. För han byter väl inte för att han är för lat för en förvänd?...eller?

Senast ändrad:

Jag tror stenhårt på att visa sig i form! faktuom är att det ofta är bra för hästarna och vila lite längre perioder, då brukar mkt falla på plats! Rätt häftigt att det funkar så!

Hur gör man för att behålla den förvända galoppen utan att pålle byter galopp själv? :confused:
I nuläget så har vi jättesvårt, för direkt i tex en serpentin så byter han galopp så att min tilltänkta förvända serpentin istället blir rättvänd. Det är skoj med byten, men helst vill JAG nog bestämma när det skall ske :crazy:

Vad kan jag göra? För jag antar att det är jag som på ngt vis inte "håller emot" ordentligt eller kanske tom ger honom en signal för byte utan att jag märker det själv. För han byter väl inte för att han är för lat för en förvänd?...eller?

För att behålla den förvända måste du understödja hästen med hjälperna och vara noga med att sitta balanserat.
För en häst som lärt sig byten tidigt, är det ibland svårt att förstå den förvända, dvs den förväntar sig att den ska byta.
Börja om lite med den förvända så som man börjar lära in den, lämpligen genom att bara göra en mjuk båge på mitten av långsidan, dvs du galopperar i "rätt" galopp och gör sen bara en liten mjuk båge ut och sen tillbaks till spåret. Börja så, och när hästen känns stadig i den förvända kan du börja så sakta att rida igenom ett hörn. Du kräver nog lite mycket till att börja med när du försöker förvänd i serpentiner, backa några steg och gå tillbaks till grunden så ska du se att det snabbt löser sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama