Idag kastade sig hunden mot en oskyldig motionär

P

Pepinos matte

Det är så pinsamt så jag vet inte. I morse när jag var ute på morgonpromenaden med hunden så möter vi en kvinna som "powerwalkar". Så när vi passerar kastar sig Theo mot henne och morrar.:( Hon blev skräckslagen och jag höll på att skämmas ihjäl! Jag blev så klart väldigt arg på honom och han sprang och smörade resten av promenaden. Det händer ibland att han gör så när vi möter andra hundar men sällan med andra människor. En gång gjorde han samma sak, på samma ställe ungeför och också på morgon prommisen. Då var det en handikappad dam som haltade rätt rejält. Han har också betett sig på detta vis mot väldigt mörkhyade människor. Det är inte alls kul, den här kvinnan var inte alls avvikande vad jag tyckte. Och det spelar väl ingen roll, de ska väl se ut och gå hur de vill utan att han kastar sig mot dem och morrar. Jag förstår damen i morse, jag skulle också ha blivit skräckslagen om en stor hund kastar sig mot mig. I de flesta fall gör han ju inte så här utan går snällt utan att reagera. Igår var på på marknad och han gick snällt brevid mig som ett lamm i folkvimlet. Har ni några tips? Jag vill ju att han ska kunna gå med lite längre koppel och nosa och inte hållas i 2dm...

Sv: Idag kastade sig hunden mot en oskyldig motionär

Em leonberger och de ska väl inte bete sig så här vad jag hört om andra av den rasen..

sådär har min hund gjort, en massa gånger tyvärr. Nu ger jag honom aldrig chansen, utan när jag möter någon så kortar jag in honom vid min sida. Birk har blivit mkt tryggare efter att jag börjat göra sådär, istället för att han ska behöva ta kommandot så gör jag det!

Han kanske känner sig osäker mot vissa saker som han tycker ser konstigt ut i sina ögon.. Du får väl ha honom kopplad när du möter lite konstiga personer och prata lite med honom så går det säkert över..

Min hund var lite lika förut folk man mötte fick liksom inte bete sig konstigt när dom passerade oss.. Då vart hon skit skraj, men visade det genom att morra..:crazy:

Ja du kanske har honom kopplad:smirk: Men du får väl ta ett kliv åt sidan och hålla ibestämt men ändå säga att det e ok och att den andra personen i fråga får gå där..

Han är alltid kopplad, har honom inte lös, han är inte tillräckligt lydig för det. Jag brukar alltid försöka göra så när vi möter andra hundar, men har inte behövt förut när vi träffar människor. Det går ju människor överallt, vi bor ju i stan. Lite tråkigt att hålla honom kort hela tiden.
Vi ska gå på kurs nu i höst så då hoppas jag att vi kan träna bort lite av det...

Eftersom du säger att han har varit lite "så" mot hadikappade och nu mot en "powerwalkare" skulle jag tro att det är något med deras rörelsemönster som gör att han känner sig hotad.

Är man inte van vid något blir man ju gärna lite skeptisk när man ser det första gången och din hund reaktion då är att "slå först och fråga sen".

Han har kanske lite dåligt självförtroende eller så litar han inte riktigt på att "om matte inte reagerar så är det ingenting"

Fantastiskt att se en människa som utan omsvep kan erkänna att de har sin hund kopplad för att den inte är tillräckligt lydig för att gå lös:bow:! Annars blir det ofta en massa omskrivningar och lite förskönade anledningar till varför man har sin hund kopplad eller så skäms man och talar inte om det.

Ansvarsfull med en sund inställning och beredd att träna - det ger dig en kanonbra start och jag tror att ni löser problemet ganska enkelt.

Din hund är signalkänslig och läser andra människors kroppsspråk, blir osäker och talar för säkerhets skull om för den ni möter att "kom inte hit"! Mycket miljöträning, ett större självförtroende till hundföraren, lydnadsträning i gruppen så fixar ni det säkert.

Dumt att inte erkänna att vi inte lyckats få honom tillräckligt lydig tycker jag :smirk:det skulle bara visa på dålig självinsikt. Skönt att du tror vi kommer att fixa det. :) Det konstiga är att båda gångerna han betett sig lite märkligt nu med motionären och med den haltade damen har varit tidigt på morgonen när jag varit skittrött och mer eller mindre gått ut i sömnen med honom. Han kanske märkte att jag var ouppmärksam på omgivningen... eller kanske var jag ouppmärksam på honom så att jag annars omedvetet har sett till att han inte gjort sånt här.

Enkelt du måste ta kommandot.Gå till en kennel dom fixar det.:D

KAN ju vara så, annars brukar fallet mest vara det omvända; att föraren spänner sig omedvetet eftersom hunden tidigare visat liknande tendenser och detta triggar hunden än mer. Blir ibland en liten ond cirkel och det brukar vara positivt att ta hjälp utifrån så att man kan bryta mönstret.

Obs! att det inte handlar om att någon annan ska ta hunden och träna den utan det måste fungera med dig som förare. Det är ett tacksamt jobb många gånger att som utomstående gå in och galant fixa problemet men det ger oftast föraren ännu sämre självförtroende. Så ta hjälp av instruktör och av gruppen men gå själv med hunden i alla övningarna.

Håller med! :bow::bow::bow:

Som sagt, Birk har varit likdan, fast han kunde göra utfall mot vem som helst. Nu har han haft 1 återfall på 6 månader, och det var enbart mitt fel!

Som sagt var vi ska till Brukhundsklubben på kurs nu efter semestern, hela familjen får följa med och titta även om bara en av oss går kursen, så gjorde vi när vi gick valpkurs. Eftersom hela familjen går ut med honom tror jag det är bäst. Jag har förstått att det är viktigt att vi gör lika allihop.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 426
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka