Idag har vi varit på dagis!

gadriel

Trådstartare
Idag tog jag med Lova till dagiset jag jobbar på och det blev en minst sagt uppskattad dag.

På förmiddagen fick alla barnen åka vagn och efter middagen så blev det lite ridning. Hittade en halv bjällerkrans som jag band fast på lokorna, itne så snyggt men det lät ju så mysigt. Kändes kul att köra ltie i samhället och det var många som tittade efter oss och en del kom till och med ut med kameran i högsta hugg.

Min lilla Lova var lika stencool som vanligt, en riktig guldklimp!:love:

dagis1.jpg

dagis2.jpg

dagis3.jpg

Sv: Idag har vi varit på dagis!

Vad roligt. Vad har du för försäkringar som täcker sånt här då?

När jag gjort sånt, har dagisets försäkring täckt ev. olyckor.

Vad fint! Måste varit skoj för barnen!

Positivt Åke..positivt..:p :p :p

Spelar snart i samma division som Sxxxxmor och LxA tycker jag..:angel: :love:

Trådskaparen!

Åh vad mysigt det ser ut!
Kan tänka mig att det var ett uppskattat besök!

Det är så underbart att ha en sådan cool häst som gör att andra kan ta del av en liten kör/ridtur!:love:

Vad fint! Måste varit skoj för barnen!

Ja de tyckte det var jättekul, alla ville åka utom en som var tjurig och alla de stora barnen(de små sov) ville rida. Framförallt så var personalen helt saliga, blev en liten vända med dom också och de tyckte det var väldigt mysigt :)

Åh vad mysigt det ser ut!
Kan tänka mig att det var ett uppskattat besök!

Det är så underbart att ha en sådan cool häst som gör att andra kan ta del av en liten kör/ridtur!:love:

Ja det är verkligen underbart! Man kan inte riktigt fatta att det är möjligt att ha en sån stencool pålla :love:

Ha, ha, ha..Du är bara för lik min svärfar, du kanske skulle byta nick till Knut i stället....

//millus- har en svärfar som tänker på det praktiska innan det roliga

Jisses vilken vacker fjording. När jag var tolv år så brukade jag rida på en musblack fjording, de är inte så vanliga.

//millus- var tolv år för 24 år sen

Jisses vilken vacker fjording. När jag var tolv år så brukade jag rida på en musblack fjording, de är inte så vanliga.

//millus- var tolv år för 24 år sen

Nej de verkar vara väldigt ovanliga, har själv inte sett någon annan "live". Hoppas kunna betäcka henen med en musblack hingst till sommaren men de verkar dessvärre inte heller så vanliga, exteriör och temperament ska ju också stämma.

Jadu Åke... jag är också en sådan där... tänkte nämligen också först "åh vad mysigt" och sedan "undrar om de skrivit avtal med kommunen om ansvarsfrihet om något händer"...

Det är inte BARA en nackdel att vara praktisk - ibland kan det vara jättebra också...

Till TS - jag vill också skjutsa dagisbarn, de är ju så härliga! Men det är nog inte aktuellt med en nybörjarkusk och en väl inkörd men lite busig shire (som helst inte står still om hon kan undvika det :angel: ) så jag får väl nöja mig med att snegla avundsjukt på dina bilder!

Jadu Åke... jag är också en sådan där... tänkte nämligen också först "åh vad mysigt" och sedan "undrar om de skrivit avtal med kommunen om ansvarsfrihet om något händer"...

Det är inte BARA en nackdel att vara praktisk - ibland kan det vara jättebra också...

Till TS - jag vill också skjutsa dagisbarn, de är ju så härliga! Men det är nog inte aktuellt med en nybörjarkusk och en väl inkörd men lite busig shire (som helst inte står still om hon kan undvika det :angel: ) så jag får väl nöja mig med att snegla avundsjukt på dina bilder!

Visst måste man tänka praktiskt också, jag jobbar ju på det här dagiset så jag har pratat med min chef så det är inga problem men jag ska föröska teckna någon form av ansvarsförsäkring så fort som möjligt tänkte jag.

Ja ungar är bland de härligaste som finns :love: Det var min julklapp till dom. Nje, hon får nog mogna till lite till kanske, hon är ju ltie större än min också ;)

Ett aktuellt exempel på vilket ansvar man tar på sig. Ur nät-Expressen:

Folket i Flygsfors utanför Nybro hade haft sitt traditionella julfirande, där barnen bland annat får åka hästsläp.
När det var dags för långdans vid 17-tiden, då man dansar i en lång kedja, började hästen plötsligt att skena rakt in bland människorna.
- Det var ingen på skrindan, men hästen blev orolig av dansen och skenade. Några i publiken träffades av vagnen, säger Kjell-Åke Svensson, räddningschef i Nybro kommun.
Tre barn och en kvinna ska ha blivit slagna blodiga av vagnen, men ingen ska vara allvarligt skadad.
När räddningstjänsten kom till platsen hade hästen lugnat ner sig.
- Vi fick mest hjälpa till att ta hand om chockade som hade blivit påverkade av händelsen, säger Svensson.

Blir mörkrädd när man hör/läser om glada amatörer som ska tjäna en slant och köra folk i olika sammanhang med sin nyligen/nästan inkörda häst.
Hur man kan åta sig den typen av uppdrag utan att ha en komplett och vältäckande försäkring övergår mitt förstånd. Tänk vad en lätthänd skall/ögon-skada i olyckan ovan skulle kosta.

LIA

Ja, jag kan heller inte fatta det. Det är ett stort ansvar att ställa upp på sånt här spektakel.. Har bott i Nybro men aldrig dansat långdans...

Ett aktuellt exempel på vilket ansvar man tar på sig. Ur nät-Expressen:

Folket i Flygsfors utanför Nybro hade haft sitt traditionella julfirande, där barnen bland annat får åka hästsläp.
När det var dags för långdans vid 17-tiden, då man dansar i en lång kedja, började hästen plötsligt att skena rakt in bland människorna.
- Det var ingen på skrindan, men hästen blev orolig av dansen och skenade. Några i publiken träffades av vagnen, säger Kjell-Åke Svensson, räddningschef i Nybro kommun.
Tre barn och en kvinna ska ha blivit slagna blodiga av vagnen, men ingen ska vara allvarligt skadad.
När räddningstjänsten kom till platsen hade hästen lugnat ner sig.
- Vi fick mest hjälpa till att ta hand om chockade som hade blivit påverkade av händelsen, säger Svensson.

Blir mörkrädd när man hör/läser om glada amatörer som ska tjäna en slant och köra folk i olika sammanhang med sin nyligen/nästan inkörda häst.
Hur man kan åta sig den typen av uppdrag utan att ha en komplett och vältäckande försäkring övergår mitt förstånd. Tänk vad en lätthänd skall/ögon-skada i olyckan ovan skulle kosta.

LIA

Vet inte om du syftar på mig men min avsikt är inte att tjäna pengar, detta var på min arbetsplats och en oavlönad dag och med alla föräldrars samtycke. Några uppdrag har det aldrig varit tal om. Jag är inte dummare än att jag förstår att olyckor kan hända trots stor försiktighet och vilket ansvar det medför.

Nej, det var allmänt tänkt. Kika t ex i tidigare trådar.

Möjligtvis kan du ta åt dig ang försäkring. Ansvaret vid en ev olycka kommer du antagligen inte undan, även om föräldrar m fl gett sitt samtycke. Kanske hemförsäkringen går att använda om man bara kör för sitt (och andras) nöjes skull. Frågan är hur långt den i så fall räcker.
För den som utför körning mot betalning blir förutsättningarna annorlunda.

Du verkar ha en trevlig och pålitlig körhäst. Då är det roligt att använda den på det sätt som man gjorde förr. Mycket mysigare att åka in till stan med häst och vagn och köpa glass, än med bil. :)
Mycket positivt också att barn får lära sig mer handfast att hästar inte bara är något man ska rida runt på i ett ridhus.

OT!
Undrar lite över förspänningen. Storlek på selen? Hur är bakselen fäst?

LIA

OT!
Undrar lite över förspänningen. Storlek på selen? Hur är bakselen fäst?

LIA

Selen är inte helt perfekt, det är en gammal från gården men jag är ute efter en ny sele. Hade helst velat ha en bröstsele/mataronsele från equilex men jag är rädd att hon inte har plats för en brösta utan att jag måste köpa en french coller att komplettera med och då drar priset genast iväg och nu är det lite tajt med ekonomin :( .

Jo jag vet, bakselen sitter i dragringen, vill inte göra några ändringar på orginalskaklarna, på rockarden ska vi däremot sätta dit öglor för bakselen. Sen satt den inte helt perfekt, när jag väl stod där kom jag på att jag precis smörjt den och att inte allt var rätt inställt :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka