Idag hände det...

Sv: Idag hände det...

Vi har makralonglas i vissa fönster och galler i några fönster.

Inga som helst problem med repor i "plast-glaset" och vi tvättar dom vår och höst som med de vanliga fönstrena.
Inga problem med ljuset, upplever det snarare mörkare i de fönster där vi har stående galler från Hammars, som för övrigt har tålt många hårda sparkar vilket inte mellanväggen i trä gjorde :cool:

Minns inte vad vi betalade för makralonglaset men det var inte speciellt dyrt iaf, vill minnas att det var billigare än gallrena från Hammars men de hade inte tillräckligt med tillräckligt tjocka makralonskivor hemma när vi skulle ha och Hammars hade passande galler som bara var att hämta i grannbyn...
Därav att det blev blandat.
 
Sv: Idag hände det...

Var köpte ni dessa makrolonglasfönster? Jag har googlat men hittar inget ställe där man kan köpa sådana.
 
Sv: Idag hände det...

KL

vi har också haft häst som lyckats sparka gallret så det böjt sig och hoven åkt igenom och slagit ut ruta.

i vårt fall så hade vi "gamla" måtten på godkända fönstergaller, de har ändrat de måtten senare år, tätheten är a och o för att det skall hålla då sparken tar jämnt över gallerpinnarna på ett annat sätt s.a.s.

rutgaller hade jag ALDRIG vågat ha till skodda hästar.
 
Sv: Idag hände det...

Ett väldigt enkelt sätt att göra ett galler starkare är att svetsa fast ett plattjärn tvärsöver mitt på rören så att alla rören sitter ihop i mitten. Detta gör att varje rör blir "kortare" (egentligen är det slankheten som ändras) vilket högst påtagligt ökar styrkan hos gallret.

Vad gäller "plexiglas" så tål inte dessa så mycket som folk ofta inbillar sig, jag har vid övning tex slagit sönder kravallsköldar av plexiglas med basebollträ och med träregel 45x95 när jag har spelat "buse" :o Dessutom ställs det stora krav på att infästningen av plexiglaset verkligen håller.

Nät som är krenelerat eller svetsat alternativt försett med smidda ringar i skärningspunkterna håller ofta väldigt bra.

Ett bra test för att se om materialet verkligen håller för en hästspark är om man slår på det upprepade gånger med en slägga - tål det inte den hanteringen så är det olämpligt att sätta in som boxgaller.
 
Sv: Idag hände det...

Sätt in okrossbart glas istället.
Vi har det i våra grävmaskiner och i stallet hemma.

Googla Hammerglass. De har infofilmer mm på hemsidan :)
 
Sv: Idag hände det...

Det som sägs vara bäst att stå emot sparkar är vävt nät(nu menar jag hårt svetsat inte hönsnät ;) ). Stenhårt vävt in i vartannat så de kan inte glida o glipa.

Jag har ett sådant galler som min pappa gjort... Det kostade nästan lika mkt som de tre "vanliga" gallren jag köpte från en återförsäljare av stallmaterial. O då betalade jag bara materialet för nätet -inte arbetet med svets...
 
Sv: Idag hände det...

Vi byggde nytt stall för ett par år sedan, valde bort galler framför fönsterna och satte istället dit riktigt glas. Som inte blir till skärvor utan krossas helt. Det är sådant man har i bilar bla. :)

Redan är det smalt galler mellan boxarna, typ två cm mellan rören!

// Niikon92
 

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 827
Senast: Lala
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
U
  • Låst
Hästmänniskan Hej!! Jag har tänkt berätta nåt som hände för ett par år sen... Jag och min sambo hade precis köpt gård, skuldsatta upp till öronen...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 144
H
Hästmänniskan Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller...
Svar
16
· Visningar
1 968
Senast: Hanna_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp