Idag hände det...

segersten

Trådstartare
Idag hände det som inte får hända! Jag och min mamma skulle ut och rida och lämnar våran ena häst plus en inackorderingshäst kvar inne i stallet. I varsin bo. När vi kommer tillbaka efter ca 10 min. (skrittade bara en liten kort runda ut då den jag red på är under inridning. Så har våran häst sparkat och levt inne i stallet och lyckats kröka ett av gallren som sitter för fönstret såpass mycket att han har kommit igenom med hoven och krossat rutan.:eek: Tack och lov har han inte skadat sig men det kunde ju gått riktigt illa! Alla senor m.m kunde ju blivit uppskurna! Hästen ifråga är nu flyttad till en bo utan fönster och gallrena mellan boxarna kommer tas bort i helgen och ersättas med vägg i stället. ( han är lugn o boxen så länge ingen går iväg).

Men nu till min fråga. Vad har ni för galler för fönsten? Vi har vanliga typ boxgaller. Stål pinne som det är hålig innuti. Men jag känner att jag vill byta till ngt starkare. Finns det? :confused:Och vad ska man ta isf?

Kan fixa bild på hur det ser ut nu ikväll..
 
Sv: Idag hände det...

Men jag känner att jag vill byta till ngt starkare. Finns det? :confused:Och vad ska man ta isf?
Ja, det finns ett avsevärt mycket bättre alternativ än traditionella stående galler och det är trådgaller i rutnät.
tn_IMG_0812.JPG

Rätt typ av trådgaller motstår sparkar bättre än stående galler, minskar eller helt eliminerar risken för fastnade hovar och knäckta underkäkar, och kan dessutom ge bättre genomsikt vid flacka tittvinklar.
Jordbruksverket rekommenderar trådgaller, och att stående galler fasas ut från användning i boxinredning.
 
Senast ändrad:
Sv: Idag hände det...

Skall genast kolla upp vart man kan köpa sådant och kika lite på jordbruksverkets hemsida om hur stora rutorna får vara. Denna gången var det ju bara ren tur att han inte skadade sig. Tack för tipset!
 
Sv: Idag hände det...

Då vi hade besiktning av stallet blev vi rekommenderade att köpa plexiglasskivor och sätta upp i stället för galler.
 
Sv: Idag hände det...

Då vi hade besiktning av stallet blev vi rekommenderade att köpa plexiglasskivor och sätta upp i stället för galler.
Intressant, hur länge sedan var detta och vilken länsstyrelse? Vad menade kontrollanten att skivor skulle ha för fördel gentemot trådgaller? Och kunde de rekommendera någon särskild kvalitet/typ/produkt? Jag skulle vara extremt tveksam till plexiglas (akrylplast, PMMA) pga dess begränsade slagtålighet, bland transparenta skivmaterial är istället polykarbonatplast (Makrolon, Lexan etc) det enda vettiga alternativet. Men man får en striktare avskärmning mellan hästarna där de inte kan lukta på varandra, inte höra varandra lika bra och - efter en tids användning, pga smuts och mikrorepor - inte se varandra lika bra som med trådgaller. Dessutom är polykarbonatplast i tjocklek som tål hästsparkar inte helt billig, i praktiken får man nog räkna med uppåt 1500 kr/m2. Jag ser spontant inte någon generell fördel med plast, men lyssnar gärna till saklig argumentation. :)
 
Sv: Idag hände det...

När jag hade en inspektion för ett par år sedan så fick jag nedslag just på en plexiglassskiva som satt mellan en ligghall och en box......
 
Sv: Idag hände det...

Jag skulle gissa att det gäller just istället för galler för fönster :)
Skulle ju kunna vara så förstås... :) Men isf är jag egentligen ännu mer tveksam; dels försvinner ju möjligheten att använda fönstren för luftväxling och dels är ju en stor del av syftet med fönster att släppa in ljus. Jag är rätt övertygad om att alla typer av transparenta skivor efter en tid (pga smuts och mikrorepor som sagt) kommer att släppa in mindre ljus än genom ett trådgaller.
 
Sv: Idag hände det...

Ja det är jag oxå övertygad om! Kan tänka att det isf gäller ej öppningsbara fönster, för annars försvinner ju funktionen med luftväxlingen precis som du säger.
 
Sv: Idag hände det...

Ja, det finns ett avsevärt mycket bättre alternativ än traditionella stående galler och det är trådgaller i rutnät.
tn_IMG_0812.JPG

Rätt typ av trådgaller motstår sparkar bättre än stående galler, minskar eller helt eliminerar risken för fastnade hovar och knäckta underkäkar, och kan dessutom ge bättre genomsikt vid flacka tittvinklar.
Jordbruksverket rekommenderar trådgaller, och att stående galler fasas ut från användning i boxinredning.

Dock är de ju inte så säkra som det från början troddes efter att de nu kommit i bruk mer så har det ju visat sig att de är direkt farliga till skodda hästar då de mkt lätt fastnar med traktarmarna på skorna i rutnätet vid sparkar med otäcka vurpor som följd med hoven sittande fast i rutnätet. En av de mer kända käkfrakturerna skedde också med rutgaller där hästen fastnade med hingstbeten.

Är faktiskt själv övertygad om att ett tillräckligt kraftigt stående galler med rätt avstånd är bra mkt säkrare.
Ser man dagens stående galler och jämför dem med hur de såg ut förr så är det en viss skillnad. Den häst som lyckas kröka en gallerpinne där lär behöva vara en shire som förvandlats till hulken.
 
Sv: Idag hände det...

Är faktiskt själv övertygad om att ett tillräckligt kraftigt stående galler med rätt avstånd är bra mkt säkrare.
Jag är inte lika övertygad (tills jag blir överbevisad) - men samtidigt får man ju försöka väga risker och fördelar hos alla varianter mot varandra och bedöma vilka skaderisker och nackdelar det är viktigast att minska.
 
Sv: Idag hände det...

Gud nu vet jag inte vilket som är bäst... Men det lutar nog åt att försöka hitta starkare galler att ha för fönstren. Inte rut galler då. Utan den vanliga modellen då det känns som att dom väldigt lätt kan fastna med både det ena och det andra i rutgallren även täcken grimmor m.m

Fick tips om en sida som sålde galler och har mailat dom om en offert. Jag har bara 3 fönster i stallet med så det borde inte bli så farligt dyrt.

Mellan hästarna är problemet redan löst då vi kommer ta bort gallren emellan hästarna och höja boxväggen ca 50cm. vi har inga galler på boxfronten så där får dom bra kontakt med varandra.
 
Sv: Idag hände det...

Här är en bild på hur det ser ut idag. Han lyckades kröka en sådan pinne och krossa rutan bakom.
36232_401594843726_741848726_4374270_2830260_n.jpg
 
Sv: Idag hände det...

Min häst har lyckats med precis samma sak, även hon klarade sig som tur var utan skador med glas i hela boxen.
 
Sv: Idag hände det...

KL

Plexiglas eller vad det var hon kallade skivorna.

Fick rekommendationen i augusti. Icke öppningsbara fönster. Enligt kontrollanten släpper skivan igenom mer ljus än vad galler gör :confused:

Har ännu ej provat, men misstänker att det blir rätt så skitigt.

Länsstyrelsen i Halmstad.
 
Sv: Idag hände det...

Om du har någon i din närhet som kan svetsa(eller hitta ett företag som gör legojobb) så finns det en typ av nät som är vävt så att rutorna inte kan ändras i storlek hur mkt sparkar/slag den än får. Det kan man "lätt" svetsa fast i en stålram och så har man det säkraste nätgaller man kan hitta för häst.

Vi har bara ett sådant galler, nätet är ganska dyrt så vi som bara har hästar på box tillfälligt(lösdrift) tyckte det var lite väl onödigt. Våra småhästar sparkar inte enkelt så högt. Att vi har ett sådant var för min far hade nät över och vi råkade visst bygga stallet så en regel hamnade mitt i fönstret :angel: oups, däremed passade inte färdiga galler... Så pappa fick fixa ett som passade trots regeln ;)

wpid-dsc_0621.jpg


Nätet finns på Stena Metall. Maskorna är 5cm.
 
Sv: Idag hände det...

Plexiglas eller vad det var hon kallade skivorna.
OK, förhoppningsvis använde hon begreppet i väldigt vid mening och syftade egentligen på polykarbonat (t.ex Lexan eller Makrolon). Plexiglas (PMMA) skulle jag aldrig någonsin montera i en hästbox eftersom det inte är särskilt slagtåligt - vilket polykarbonat däremot är.
Enligt kontrollanten släpper skivan igenom mer ljus än vad galler gör
Det gör den säkert, första veckan... :grin:
 
Sv: Idag hände det...

KL

Lutar mot att jag i stället sätter upp galler. Det är ju trots allt tillåtet.
 

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 827
Senast: Lala
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
U
  • Låst
Hästmänniskan Hej!! Jag har tänkt berätta nåt som hände för ett par år sen... Jag och min sambo hade precis köpt gård, skuldsatta upp till öronen...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 144
H
Hästmänniskan Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller...
Svar
16
· Visningar
1 968
Senast: Hanna_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp