Idag är det dags för valpkursen

Sv: Idag är det dags för valpkursen

Trots att jag har haft hund i hela mitt liv så har jag bara medverkat på (i?) en enda valpkurs. Av vad jag kommer ihåg så var den helt okej, tränaren verkade lite orutinerad men bra men eftersom det var mitt i stan höll vi till på en övergiven tennisbana, det var sådär. Däremot satte hans egna hundjävel tänderna i min några få månader gamla boxervalp, när hon började leka med hans kamparm. SMACK! så satt hon mellan käftarna :meh:, sen berättade tränaren att hans hund tydligen hade svårt för boxer efter ett slagsmål.

Nu hade ju inte det särskilt mycket att göra med kursen i sig, men det kändes tämligen oseriöst och en smula idiotiskt att inte ha varnat mig innan och att ha med en hund som utan förvarning flyger på valpar.

Nästa gång ska jag nog testa en kurs på brukshundsklubben. Jag tycker att det är jättesvårt det här med kurser och olika tränare, man vill ju inte riskera att hamna hos en riktig idiot med en valp eller unghund om man själv inte är så rutinerad.

Jag har bara gått på en enda och det var den jag gick med min nuvarande valp på min lokala brukshundsklubb.

Det var helt ok med en trevlig instruktör. Jag kände inte att jag lärde mig jättemycket nytt, men något enstaka russin hittade jag allt. Kändes som om vi redan hade tränat på mycket av det som gicks igenom.

Jag kan tänka mig att det är mer matnyttigt för någon som har sin första hund. Jag tror också att mycket beror på hur instruktören är. Jag tycker att en instruktör som håller på med valpkurser, ska ha erfarenhet av många raser och vara väldigt öppen i sitt tänkande.

Har stått och tittat på valpkurser som har hållits av instruktör med erfarenhet från en enda ras och individ och jag tyckte inte att de deltagarna fick några bra råd alls. En sådan instruktör, hade jag valt bort.

Senast ändrad:

Jag har hund nr 4 o 5 just nu. Nr 1 gick ingen valpkurs. Nr 2 gick jag på brukshundklubben med, nr 3 kom inte med på valpkurs, nr 4 är omplacering som kom när han var 9 mån vet ej om han gått valpkurs, nr 5 har jag gått på privat hundcenter med. Där går vi fortfarande, numera på tävlingsträning. Vi har tävlat lite rallylydnad så han har RLD-N än så länge. Nr 2 blev lydnadschampion. Alla har varit / är av sama ras = dvärgpinscher. Det är stor skillnad på träningssätt som det är nu med positivet, klicker o godis/leksak och det som var i början av 1980-talet.

Tanken var att vi skulle gå på brukshundsklubben i närheten, men deras kurstider passade inte
Så vi hamnade hos en privat hundföretagare och jag är sååå nöjd efter bara första gången

Bara 6 valpar (eller det kanske är normalt?) och lugn stämning. Jag gillade när hon sa att kursen går ut på att utbilda oss hundägare

Passiviseringsövningen körde jag så sent som i morse på väg till bilen då han blir lite hoppig och bitig när vi ska åka på morgonen, funkar kanon :bump:

Passiviseringsövningen körde jag så sent som i morse på väg till bilen då han blir lite hoppig och bitig

Passivitetsövning hoppas jag du menar, annars håller du på med kemi. ;)

Jag håller kurser själv, både privat och inom SBK. Jag vill också bara ha sex deltagare, eller om vi är två.
För mig är det görviktigt att jag läser på om de raser som kursdeltagarna har, att jag har en träningsplan som är riktad just för den rasen. Tex skillnad i inkallningträning om jag har en schäfer och en västgötaspets.

Sen kan väl jag sura ihop då jag lägger en hel del tid och engagemang, på SKB dessutom gratis, för att sen får höra:
-Jag har inte hunnit och träna. Då är det bättre man bara håller klaffen.
Sen gillar jag inte kursdeltagare som kommer försent, respektlöst att nöta på resten av kursdeltagarnas tid.

Sen tycker jag man som kursdeltagare ska ifrågasätta sin kursledare, passar tex inte övningen dig och din hund så gör den inte. Kursledarn ska i alla lägen kunna förklara varför hon/han vill att du ska göra på ett speciellt sätt med din hund.

Ytterligare en grej... sen är jag klar..
På appellplan lär du dig oftast ingenting, där är många gånger störningen för stor, deppa inte ihop över det utan se till att istället fylla din verktygslåda med så bra verktyg som möjligt, sen går du hem och tränar.

Jag har gått valpkurser med båda mina hundar. Båda var väldigt bra även om de var totalt olika! Den första var mer som en traditionell valpkurs med fokus på att gå i koppel och komma när matte ropar. Den andra var med inriktning mot tävling och där tränade vi alla moment i lydnadsklass ett, vissa moment i tvåan och även framförgåendet från brukslydnaden.

Jag ska själv starta en valp/unghundskurs med inriktning mot brukset snart och det ska bli jätteskoj! Vi ska prova på spår, sök, träna budföring, lägga grunden till uppletandet (alltså att hunden kommer tillbaka med leksaker till föraren). Sen kör vi också appellydnadens moment såklart.

Så, jag vill höra bra och dåliga erfarenheter från valpkurser, shoot :D

Jag går alltid kurs med mina, tycker det är nyttig miljöträning för hunden och det är kul att träffa andra valpar. Innehållet i valpkursen är ju väldigt basic och inget nytt för den som haft hund förut, men man ser hur valpen beter sig i kurssituationen och den får träning i att uppföra sig ute bland folk. Dessutom är det ett bra tillfälle att konfronteras med ovana hundägare som gör lite knasiga saker vid hundmöten t ex. Av samma anledning är det jättebra att gå på vardagslydnadskurs, tycker jag.

Jag har gått valpkurs med mina två senaste hundar, och det brukar även övriga familjen göra. Vi går på Brukshundsklubben, men på senaste tiden har det varit privata instruktörer som lett kurserna.

Jag tycker valpkurserna brukar vara trevliga. Man lär sig kanske inte så mycket nytt, men det är väldigt bra miljöträning för valpen, särskilt när man som vi bor utanför stan och inte träffar så många andra hundar, annat än den egna familjen och närmaste vännerna. Plus att man får ett litet extra incitament att träna hemma.

Mycket beror förstås på instruktören, och på hur de andra hundarna på kursen är. Men på just valpkurserna är de andra hundarna sällan ett problem, det kan vara värre på allmänlydnadskurser, då ett par hormonstinna unghundar kan fördärva mycket för de andra deltagarna, genom att hålla på och mopsa sig mot varandra.

Den senaste kursen jag gick på avslutades varje gång med "valpsläpp", d.v.s alla valparna fick springa fritt och busa med varandra en stund som belöning. Jag har förstått att det tydligen är kontroversiellt, men man behöver ju inte delta i det om man inte vill, och i varje fall min valp och alla de andra på hennes kurs hade väldigt kul ihop.

Den första valpkursen jag gick på själv (alltså utan föräldrar) var med min första egna hund, Eddi! Jag var 17 år, så det var för ungefär en evighet sedan. Men än idag har jag så mycket ångest över den kursen och jag skäms för att jag inte visste bättre :o

Instruktören gillade den hårdare läran. För att lära valpen att inte dra i kopplet skulle man "snärta" med det så det blev ett ryck i nacken. Det skulle vara obehagligt att att dra!
Sedans sa hon även att jag aldrig skulle låta min hund hälsa på andra hundar eftersom han var så aggressiv (detta var alltså en valp).
Naiv som jag var gjorde jag allt hon sa.

Min fina Eddi blev ingen direkt trevlig hund mot andra hundar och den enda annan hund han var snäll emot var vår andra hund i hemmet.

När han var ungefär 2-3 år så orkade jag inte med alla hans utfall (mot andra hundar) längre. Jag hittade en annons i tidningen, en kille som höll kurser samt enskild problemhundslösning. Han blev vår räddning och efter många träffar och kurser så blev min kära Eddi en "normal" hund :) Samt att jag som hundägare lärde mig ofantligt mycket.

Men nu var ju allt detta en halv livstid sedan. Efter det har jag gått två valpkurser till med de hundar jag har nu. Har varit jättekul! Inga hårda metoder där inte!

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 482
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025