Idag är min häst billig!

trevligtjej86

Trådstartare
Ja detta är ett uttryck man brukar säga när det inte gått så bra för dagen.

Så när är din häst billig och varför? Vad gjorde att det blev helt fel just den dagen?


Idag är min häst billig för att han helt enkelt vägra lyssna för 5öre.
Det börja bra med att han nästan föll stupa ner i diket för han inte kunde lyssna och gå rakt fram. Sen blev det tvärstopp några gånger och snigel fart för han ville inte gå dit jag ville. Sen vände han på det hela och då räckte det med att jag gav efter liiiiite grann så skulle det vara full kareta istället.
Eftersom han inte ville lyssna så fick jag till sist gå sista biten hem! För att slippa bli alltför arg och för att inget skulle hända på bilvägen.
 
Sv: Idag är min häst billig!

När hon häromveckan vägrade komma in från hagen när hovslagaren kom (jag hade 39-gradig feber, han åkte 10-14 mil). Hon galopperade iväg från mig bara jag visade mig i hagen och roade sig sedan med att dra med hela flocken i busgalopp och bocka, stegra sig och leka. När jag slutade jaga henne slutade hon springa och kom fram till mig, så fort jag gick mot henne pep hon och bockade iväg igen.

Kan lova att både grimma och havrehink flög efter hästen efter 20 minuter. Hade jag haft en pistol hade jag skjutit henne själv på plats. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Idag är min häst billig!

Blir vansinnig när mitt sto envisas med att kasta sig handlöst varje gång någon går upp på läktaren när vi rider i ridhuset. Speciellt när hon faktiskt inte är rädd då vi skrittar förbi för hand.......
Förra veckan var hon billig då hon gjorde ett kamakazie hopp i sidled, satte sig, och jag druttade av.......
 
Sv: Idag är min häst billig!

Senast idag, hästskrälle brunstar. Igen. Det går inte kommunicera med henne när hon är sån, hon bara stannar och föltuggar för allt.. Hon, som i vanliga fall är pigg och arbetsvillig, blir stenhård och slö. Att hon brunstar i princip hela tiden gör inte saken bättre.. Varannan vecka ungefär, året om.
 
Sv: Idag är min häst billig!

Hej!

Jag kan inte minnas när min häst var riktigt billig senast.

I och för sej blir jag lite trött på henne när hon laddar på som en galning och växlar mellan stå på bakbenen (när jag håller i) eller bocka som en gris (när jag släpper).. Men billig?? Det är nog mest när hon har de dagar då hon inte kan stå på stallgången utan bara hoppar och småstegrar och vandrar oh skrapar.. Då är det lite rea-varning iaf..

/Lavinia
 
Sv: Idag är min häst billig!

Idag är min häst billig därför att han inte höll sig på volten vid tömkörning, utan bara stack iväg och sket i att lyssna på mig :cool: Bara att komma med ett bud på honom :p
 
Sv: Idag är min häst billig!

Min nordsvensk är ofta billig. Främst när han drar av sig skor (OFTA!) och när han hittar på ytterligare fjorton miljoner sätt att ta sig ur hagen (ÄNNU OFTARE).
Ibland kan jag tänka mig att betala en slant för att bli av med honom :devil:

Tur att han är söt alltså.. :angel: :love:
 
Sv: Idag är min häst billig!

För ca tre dagar sedan var han billig för första gången.
Vi red ut ensam, han blir då seg och testar mig om han får vända hem eller att han slipper jobba etc. Går fram i snigelfart, en bit på ca 0.5 km tar 15 min för han är så långsam och envis. Går i sicksack och vill inte gå där jag styr. Inte nog med det är han väldigt osäker och rädd för lastbilar, vi skulle rida förbi en sådan. Den stod still på en tomt längs vägen, men den var på och motorn lät. Han blev ändå väldigt rädd. Stannade upp, stirrade, visste inte vad han skulle göra. Jag skänklade på och styrde bestämt förbi. Nästan förbi och han blir rädd och tvärvänder i galopp. Får stopp på han i princip direkt, han blir lugnare men jag bestämmer mig för att inte pressa han.
Hoppar av och leder förbi han, det går okej. Men han trippar och travar och klämmer in mig i snödrivan mot diket så jag ramlar, tappar tygeln och han sticker. GAAH. Han sticker hem och jag får gå hem tillbaka till stallet!! Var så irriterad på han. Visst han var rädd och det är naturligt att reagera genom att fly.
(Han vågade inte vända förbi lastbilen direkt hem, utan han stack rakt fram förbi (bortaväg), men in mot en korsning och in på en bakgård och sedan på framsidan av huset fanns en utväg hem, han stod still ett tag på bakgården och ingen lastbil syntes till ändå skulle han sticka)
Ja när jag var hemma på stallplan red jag en annan väg men nog fan hade lastbilen flyttat på sig och parkerat på en annan tomt! Så han började trippa av bara ljudet! Sedan blev han rädd för två SKYLTAR som han dagen därpå inte ens reagerade på när han hade sällskap. Fjant. :)
 
Sv: Idag är min häst billig!

Mitt ena sto var GRATIS när hon slog i sönder HELA transporten invändigt... Den var "nästan" ny.. Hon var mycket nöjd med sin prestation.

Suck... Den blev aldrig sig lik igen...
 
Sv: Idag är min häst billig!

Min häst var billig i vintras när hon stått i över en och en halv timma och vägrade gå på transporten så jag fick rida hem tillslut.... :devil:
Dock gick hon hela vägen hem utan att dumma sig så hon blev väl förlåten ganska snabbt..
 
Sv: Idag är min häst billig!

Min häst är billig när han låtsas bli rädd för saker som inte skrämmer honom i vanliga fall.
 
Sv: Idag är min häst billig!

För några veckor sedan var jag på väg ut på en tur med pållen, jag sitter upp, rider några hundra meter, gör halt för att dra sadelgjorden och då händer det...

Precis när jag ska luta mig ner (mot sadelgjorden) gör pålle en liten liten "bus"-stegring och nockar mig alltså rätt i fejjan (HÅRD smäll på näsan blev det), jag fick någon slags chock och liksom klappade till honom på halsen av ren reflex :devil:

Skämdes så j-vla mycket över att jag "slog tillbaks" så jag hade kunnat sälja honom bara för att slippa se honom i ögonen. :crazy:
 
Sv: Idag är min häst billig!

Min ponny är jäklig billig vid uteritter & tappskor .. :devil:
Hon kan vara ett riktigt monster att rida ut på då hon vänder och håller på och dummar sig. Grejen är att vi har varken ridhus eller paddock så uteritter är det som gäller :grin:
 
Sv: Idag är min häst billig!

Oftast bryr jag mig inte om min hästs egenheter, men för någon vecka sedan var han faktiskt inte sådär jättedyr...

Var ute och red, en vän gick bredvid med sin häst och på hemvägen blev min häst frustrerad över att han inte fick springa. Istället för att takta eller stampa med framhovarna eller på något annat lite vettigare vis visa sitt missnöje så backade han rakt in i den andra hästen, med följden att denna fick panik och sparkade mig två gånger. När min häst väl rörde sig ur fläcken hoppade han först in i en snödriva och sen ut på vägen igen så jag trillade av och slog i huvudet :p

Pålle hade lika bråttom hem efter det, än mer frustrerad när matte haltade fram i snigelfart... tur för hästskrället att jag bara inte kan bli arg på honom :love:
 
Sv: Idag är min häst billig!

Min häst var billig igår.
De sista 30 minuterna av dressyrpasset gjorde hon bara tvärtom vad jag bad om.
I vanliga fall fattat hon (tex) höger galopp bara jag petar lätt med högerskänkeln, igår tog hon det som om hon skulle flytta sig för skänkeln.
Tyvärr var det en vägg där, så vid varje "galoppfattning" smällde det i väggarna, hästen blir rädd och jag arg :devil:

Gav tillslut upp, och när jag satte in henne i boxen dröjde det inte många minuter innan hon ställde sig och kissa :love:

Sen var hon inte billig, bara söt som är ett riktigt sto som inte kan pissa med mig på ryggen, trots att blåsan är på väg att spricka!
 
Sv: Idag är min häst billig!

KL

Hade en häst som vi sålde riktigt dyrt... Medans hon var till salu dock fanns moment då hon va VÄLDIGT billig...

Visat för en känd hoppryttare, ska åka hem, VÄGRAR gå på transporten. Efter ca 1½ timme och tagit ut all inredning lyckades vi backa in skrället, för att sen kunna vända på henne och sätta tillbaka bommarna..
(åkte utan mellanvägg, bara helbom fram och helbom bak) sen hem i SNÖSTORM ! Som naturligvtis även den börjat efter ca 30 min från vi började...

Billig ??? va bara förnamnet...
 
Sv: Idag är min häst billig!

Mitt sto var riktigt billig idag, bara att komma och hämta henne till Åland om någon vill ha henne! Haha! Skulle lastträna idag och det gick verkligen inte, nonchalant som tusan och jag vet inte vem jag skall vara arg på, henne eller mig själv... Dessutom krånglade hon vid övergångarna vid ridningen också så vi har haft en riktigt skit dag!
 
Sv: Idag är min häst billig!

När han idag stegrade sig och viftade med framhovarn för att han fick lite skäll (ett kort men bestämt "nej" bara) när han försökte käka ur en höpåse. Bortskämda unge! Kan säga att det blev inte mindre skäll efter att han gjorde så :devil: ! Men sen gick han snällt :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Idag är min häst billig!

Min ena ponny var riktigt billig för några månader sen. Han rymde och jag befann mig på jobb i Norge, och samma kväll som jag kom hem fick jag spendera många timmar med att kolla hagen. Grejen är att han rymmer, ställer sig och betar på andra sidan stängslet, kommer fram till mig, jag tar in honom i hagen, han går ut. Helt respektlöst, om och om igen.. Blir galen på honom! Men han är livrädd för ström, så jag gick runt hela hagen och tog bort varenda litet grässtrå som låg mot tråden. Det regnade, var mörkt, sent och jag hade jätteont i ryggen och var riktigt trött, dom orden som kom ur min mun där och då när jag kollade över hagen hör man inte mig säga ofta. På riktigt ringde jag min mamma (som äger ponnyn) och sa att rymmer han en gång till så ringer jag veterinär och bokar avlivning... :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 850
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp