Icke villig häst eller öm häst...HJÄLP!

Aviatrice93

Trådstartare
Har ett travarsto på 14 år som båda körs och rids. Men nu är det så att hon har börjat stegra, och då menar jag STEGRA,:crazy: när man rider.
Ska börja från början...
Igår när jag skulle rida så började jag med att skritta fram, hon var lugn och jag kände att hon lyssnade på mej, efter ha kortat upp tyglarna och gjort lite övningar började jag sakta igång i trav. Jag började i vänster varv på en stor volt, gick jättebra. Nog går hon inte i form hela tiden, eller ställer sig så värst bra, men det enda jag begärde var trav på volt. Hon gjorde igneting i det varvet, så då bytte jag varv. Och efter ett visst antal minuter stannade hon upp och reste sig, nästan så hon föll över,:crazy: och detta var i höger varv. Men jag drev på och fortsatte trav, hon reste sig igen, och nu börjar man bli lite rädd. Så jag skrittade istället och avslutade henne....kan hon ha ont eller är hon bara tjurig och vill inte. Hon har BARA blivit körd och riden i skogen förrut, inge dressyr alls, så jag kan ju gissa att lite är att hon inte vill, men vad ska jag göra???:confused:

Och hon har aldrih haft nosgrimma heller, och nu har ag börjat med det, så jag tog av den efter att hon rest sig...kan det bero på det?
Hoppas någan har nått tips på vad man kan göra.....tack på förhand!:bow:

Sv: Icke villig häst eller öm häst...HJÄLP!

Antingen har hästen ont eller så har du pressat hästen hårdare än du tror. En häst som inte stegrar sig normalt får man pressa ganska hårt innan den försvarar sig såpass mycket, i alla fall säger min erfarenhet mig det. Jag hade kollat igenom häst och utrustning NOGA!

Sv: Icke villig häst eller öm häst...HJÄLP!

Ska göra det, man känner ju ingen direkt lust att rida om hon gör så..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 213
Senast: villhöver
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama