Icke köttätare, vegetarian till vegan.

Är det då försvarbart att ha köttätande husdjur
Jag väljer att äta veganskt av känslomässiga skäl och har inte en superrationell moralfilosofisk syn på det. Mitt känslomässiga svar på din fråga är ett solklart JA!. Tittar du på dina katter och hundar känner du nog samma sak.

Jag vill inte avstå nära relationer med djur bara för att animalieindustrin är dålig. Att äta veganskt är lätt, att leva mitt liv utan husdjur skulle vara mycket svårt.

Produktionen av katt- och hundmat består väl mycket av restprodukter från framställning av människomat. Så man kan jämföra det med hur konsumtion av vegetabilier bidrar till djurindustrin i och med att allt hänger ihop. I den bästa av världar hade vi haft en bra köttproduktion som koncentrerades till djurfoder. Då finns det ju också incitament till att hålla oss med kor, får, etc - det som de som argumenterar mot "en vegansk värld" gärna drar upp som problem "ingen vill ha kor som hobbydjur bla bla, öppna landskap bla bla".

Man kan också rent filosofiskt fundera på, tycker jag, om en hund, katt, höna, häst eller vad det nu är för djur helst skulle föredra att inte finnas alls (för vi har inget behov av dem så vi skulle inte föda upp dem) jämfört med att finnas men "ägas" av oss, tas om hand, matas mm för att slutligen antingen bli mat (som i hönans/tuppens fall, kanske) eller dö av sjukdom/ålderdom/olycka (som i sällskapsdjurens fall). Det vet vi ju inte, men som fundering tycker jag det är intressant.

Oj, wow. Säger du sånt till folk som inte väljer att skaffa barn också? Det där icke existerande barnet kanske faktiskt skulle vilja få existera.

Oj, wow. Säger du sånt till folk som inte väljer att skaffa barn också? Det där icke existerande barnet kanske faktiskt skulle vilja få existera.
Inte alls, men det finns ju de som gör, till exempel de som av religiösa skäl tycker att det är fel med preventivmedel.
Mitt resonemang var rent filosofiskt och betyder inte att jag tycker att vi har någon som helst skyldighet att föda upp djur för att de kanske vill existera. Det var som du säkert förstår en fundering kring vad som är "bäst" - att leva ett liv i fångenskap men förhoppningsvis ha det ganska bra där, eller att inte finnas alls. Den frågan kommer naturligtvis aldrig få ett svar, men som fundering tycker jag den är intressant.

Inte alls, men det finns ju de som gör, till exempel de som av religiösa skäl tycker att det är fel med preventivmedel.
Mitt resonemang var rent filosofiskt och betyder inte att jag tycker att vi har någon som helst skyldighet att föda upp djur för att de kanske vill existera. Det var som du säkert förstår en fundering kring vad som är "bäst" - att leva ett liv i fångenskap men förhoppningsvis ha det ganska bra där, eller att inte finnas alls. Den frågan kommer naturligtvis aldrig få ett svar, men som fundering tycker jag den är intressant.
Jag tycker resonemanget är otäckt, det ligger läskigt nära resonemang om att förbjuda abort. Fast det är draget ännu längre - det handlar inte ens om foster.

Jag tycker resonemanget är otäckt, det ligger läskigt nära resonemang om att förbjuda abort. Fast det är draget ännu längre - det handlar inte ens om foster.
Det är din slutsats. Jag är för fri abort - har gjort en själv för länge sedan - och för preventivmedel. Just där är mina åsikter väldigt bestämda, och där anser jag att kvinnans beslutanderätt går före ett eventuellt fosters eventuella önskan att finnas. Det hindrar dock inte att jag på ett teoretiskt plan kan pröva olika tankar - till exempel om existens under vissa begränsande omständigheter (fångenskap, sjukdom etc etc) kontra icke-existens. För både djur och människor.

Jag väljer att äta veganskt av känslomässiga skäl och har inte en superrationell moralfilosofisk syn på det. Mitt känslomässiga svar på din fråga är ett solklart JA!. Tittar du på dina katter och hundar känner du nog samma sak.

Jag vill inte avstå nära relationer med djur bara för att animalieindustrin är dålig. Att äta veganskt är lätt, att leva mitt liv utan husdjur skulle vara mycket svårt.

Produktionen av katt- och hundmat består väl mycket av restprodukter från framställning av människomat. Så man kan jämföra det med hur konsumtion av vegetabilier bidrar till djurindustrin i och med att allt hänger ihop. I den bästa av världar hade vi haft en bra köttproduktion som koncentrerades till djurfoder. Då finns det ju också incitament till att hålla oss med kor, får, etc - det som de som argumenterar mot "en vegansk värld" gärna drar upp som problem "ingen vill ha kor som hobbydjur bla bla, öppna landskap bla bla".

Mina djur betyder så fruktansvärt mycket för mig. Precis som du skulle jag ha mycket svårt att leva utan dem. Jag tror också vid närmare eftertanke, precis som du skriver, att de har bidragit till min stora ovilja att äta andra djur. Det är däremot inte okomplicerat för mig att mata dem med djur från industrin.

Eftersom jag inte kommer att avstå från mina husdjur är väl det bästa alternativet att, som flera i tråden föreslagit, ge dem kött från djur som man vet har haft det bra. Men jag kan inte komma ifrån att jag tycker att det är moraliskt tveksamt det med. Men jag får vila i att jag gör så gott jag kan.

Men det är ju en jätteintressant frågeställning. Vad innebär icke-existens och är det något eftersträvansvärt? En uråldrig filosofisk fråga som väl snarare kan kopplas till österländsk filosofi än (den självklara) rätten till fri abort.

Fast det måste man ju inte. Man kan vara lika noggrann i sina matval till djuren som man är till sig själv. :)
(Jag pratar inte om veganska ersättningar, utan om "bättre" kött, tex vilt.)

Nä, att tvinga sina köttätande djur att äta veganskt. Då ska man verkligen avstå från att ansvara för hund och katt.
Och visst är det så, det går att välja bra mat till dem, det enda rätta för mig verkar det.

12642939_1011027542304468_6552742919069661918_n.jpg

Men det är ju en jätteintressant frågeställning. Vad innebär icke-existens och är det något eftersträvansvärt? En uråldrig filosofisk fråga som väl snarare kan kopplas till österländsk filosofi än (den självklara) rätten till fri abort.
Tack! Du förstod min tanke med frågeställningen:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 534
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 797
Senast: Jenka
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar