Icke köttätare, vegetarian till vegan.

När jag började läsa ditt inlägg trodde jag det var det klassiska från en veganhatare, "du dödar visst djur, du går ju i gräset!" :laugh:
HJÄLP! Jag inser det själv när jag läser om mitt inlägg! :nailbiting: Annars är jag vegetarian själv, nästan-vegan till och med (om man nu får använda ett sånt ord.....) men jag äter fortfarande ost ibland....... Ibland. Bara ibland....

HJÄLP! Jag inser det själv när jag läser om mitt inlägg! :nailbiting: Annars är jag vegetarian själv, nästan-vegan till och med (om man nu får använda ett sånt ord.....) men jag äter fortfarande ost ibland....... Ibland. Bara ibland....
Det framgår sen att så inte är fallet, det är bara början som ser lite oroväckande ut :D

Varför skulle man behöva kategorisera sig? Man ãter väl det man vill äta helt enkelt, så gör iaf jag :) Jag begriper mig inte på de vegetarianer/veganer som liksom fördömer de som äter mindre animaliska produkter för att de inte vill "löpa linan ut" och låta bli animalier helt. Det är ju fortfarande bra att minska ner, även om man inte vill sluta helt. Liksom, det hãnder att jag slarvar och slänger en tom förpackning i sophinken, men inte innebär det att jag lika gärna kan skita i att källsortera helt och hållet.

Fisk tycker jag ofta är sämre än kött, dels pga avlivningsmetoder och dels pga överfisket. [...]
@Niyama -:bow:

Allmän kommentar, inte riktat till TS: jag förstår inte heller varför så många som inte äter kött av djurskyddsskäl tycker det är ok att äta fisk. Där finns ju ofta både djurskyddsaspekter och miljöaspekter som skulle fått kalla handen på land. Jag är inte speciellt förtjust i fisk och äter därför inte så mycket. Däremot gillar jag skaldjur, men det är svårt att hitta sådana som är miljömärkta. Kött äter jag och jag köper bara ekologiskt kött, vilket nu finns i stort utbud. Slaktmetoder kan diskuteras, men sämre än de som används på fisk blir de nog inte.

När jag äter ute är det ju svårare att kontrollera, även om det blir bättre. Åt ekologisk majs-gris till lunch. Köttet var saftigt och lika mörkt som vildsvin. Jag har lekt med tanken att välja vegetariskt när jag äter ute om det inte framgår vad det är för kött. Men fler och fler restauranger blir bra på att vara tydliga med information.

Varför skulle man behöva kategorisera sig? Man ãter väl det man vill äta helt enkelt, så gör iaf jag :)
Eller hur! Varför måste man knuffa in sig själv i ett fack??

/ameo, som äter huvudsakligen vegetariskt sedan 30 år, men som hela tiden vägrat kalla sig vegetarian pga att det finns så många fördomar bland folk som "vet vad vegetarianer äter och inte äter".
(och har flera vansinniga historier om "vegetarisk mat")

Varför skulle man behöva kategorisera sig?

Jag tycker det är enklast för att då förstår folk (på ett ungefär) vad jag inte äter. Även om man oftast måste förtydliga. Dock IRL säger jag oftast "vegetarian" för det tycks provocera mindre än "vegan".

"Allt eller inget"-attityden är tröttsam. Jag är visserligen vegan främst för djurens skull men även miljön, och då ska folk alltid försöka "sätta dit" mig med hundra frågor om jag flyger, har bil osv. Nu kan jag svara ganska prickfritt på detta, men spela roll, måste man göra allt precis rätt?

Hej! Jag har ganska länge funderat på att bli vegetarian. Har varit det tidigare under många år men sen vet jag inte vad som hände. Men i dagsläget äter jag inte kött, men däremot fisk och mjölk och ägg. Så är ingen äkta vegetarian. Men det är inte ofta jag äter fisk, nån gång i månaden kanske.
Däremot funderar jag på att gå ett steg längre. Egentligen inte svårt att sluta med mjölk eftersom det finns bra alternativ. Ägg tycker jag är lite svårare faktiskt. Vill gärna ha i bakverk och liknande. Har köpt från grannens frigående som jag vet har ett väldigt bra liv. Men ibland från affären, speciellt nu vintertid då de inte värper lika ofta och får då dåligt samvete när jag köper från affären. Fast det är EKO ägg.

Sen har jag väldigt mycket läder och tycker det är dåligt med alternativa material för ändamålet. Visst det finns tex syntetsadlar. Har själv en. Men även i olika sorters läder. Har en dunjacka, visserligen begagnad.
Men det känns som att det är väldigt många områden. Och även om jag (numer) inte äter kött så blir det betydligt mer begränsat om jag även utesluter läder.

Mest funderingar från min sida. Verkar som många andra upplever det mindre komplicerat? Eller?

Eller så fortsätter jag som nu ungefär och struntar i om jag äter fisk nån gång emellanåt. Är jag hycklare då? Har nämligen inga som helst problem att själv fiska. Ta bort kroken och hela den biten. Då kan man väll aldrig bli en vegetarian om man är så känslokall mot vissa arter.

Tycker det är märkligt.
Jag brukar säga att jag äter veganskt, jag är inte vegan. För så länge jag rider, och har husdjur kan jag inte leva som vegan enligt mig själv.

Förstår inte varför man inte bara kan äta det som samvetet säger är okej. Man får fundera på tror jag varför man vill vara vegan eller vegetarian, det finns ju många orsaker och inte bara att man tycker synd om djuren i vegetarianernas fall iallafall. Vissa anser ju det är nyttigt och allt det där bara.

Jag vet många "vegetarianer" som äter kyckling och fisk oavsett vart dom kommer ifrån men som tycker allt annat kött är fel och djurplågeri och allt oavsett vart det kommer ifrån och oavsett hur dom behandlats i livet.

Jag däremot som inte är vegetarian kan ärligt talat nästan inte förstå hur man kan fiska eller äta fisk då jag tycker det är rent djurplågeri hur dom fångas, oftast får ligga och självdö. Jag kommer aldrig att förstå varför så otroligt många "vegetarianer" tycker det är okej att fiska och äta fisk och äta kyckling vart det än kommer ifrån samtidigt som jag fått höra att hur kan du äta kött osv och halvt fördömer mig för det. Det är hyckleri tycker jag.

"Vanligt" kött från bra gårdar där slakten går snabbt och smärtfritt och fort har jag inget problem med att äta. Försöker att köpa mjölk från gårdar som har bra kossahållning. Säker kan man ju aldrig vara till 110% men jag gör mitt bästa.

Jag brukar säga att jag äter veganskt, jag är inte vegan. För så länge jag rider, och har husdjur kan jag inte leva som vegan enligt mig själv.
Ordet Vegan har blivit ganska extremt, tycker jag, dvs fått en extrem innebörd enligt många, och det är jättetråkigt. Och det var detta jag menade med mitt första inlägg i tråden - HUR engagerad man än är som Vegan, måste man dra en gräns någonstans om man överhuvudtaget ska kunna leva på planeten. Den gränsen dras av olika veganer på olika ställen - somliga som du beskriver anser att man inte ens kan ha husdjur, eftersom det innebär en form av slaveri över en annan art. Då menar jag att man isåfall heller inte kan skörda grödor t.ex. eftersom även det innebär dödande av oräkneliga smådjur, hur man än bär sig åt.

Och det retar jag mig lite på, att somliga människor hävdar att just deras gränsdragning är den korrekta och att alla som överskrider den har fel. Oavsett att man kunde resonera som att även deras gränsdragning kan ifrågasättas, för det kan den ju. Alltid! Det är omöjligt att inte påverka andra varelser på planeten.

Jag själv brukar inte använda någon benämning utan säger bara att jag inte äter kött. Det sätts för mycket etiketter idag tycker jag, på alla tänkbara områden. Ibland känns det som om det är lika viktigt som sakfrågan - att man har rätt etikett och rätt namn på sitt fack.

Hej! Jag har ganska länge funderat på att bli vegetarian. Har varit det tidigare under många år men sen vet jag inte vad som hände. Men i dagsläget äter jag inte kött, men däremot fisk och mjölk och ägg. Så är ingen äkta vegetarian. Men det är inte ofta jag äter fisk, nån gång i månaden kanske.
Däremot funderar jag på att gå ett steg längre. Egentligen inte svårt att sluta med mjölk eftersom det finns bra alternativ. Ägg tycker jag är lite svårare faktiskt. Vill gärna ha i bakverk och liknande. Har köpt från grannens frigående som jag vet har ett väldigt bra liv. Men ibland från affären, speciellt nu vintertid då de inte värper lika ofta och får då dåligt samvete när jag köper från affären. Fast det är EKO ägg.

Sen har jag väldigt mycket läder och tycker det är dåligt med alternativa material för ändamålet. Visst det finns tex syntetsadlar. Har själv en. Men även i olika sorters läder. Har en dunjacka, visserligen begagnad.
Men det känns som att det är väldigt många områden. Och även om jag (numer) inte äter kött så blir det betydligt mer begränsat om jag även utesluter läder.

Mest funderingar från min sida. Verkar som många andra upplever det mindre komplicerat? Eller?

Eller så fortsätter jag som nu ungefär och struntar i om jag äter fisk nån gång emellanåt. Är jag hycklare då? Har nämligen inga som helst problem att själv fiska. Ta bort kroken och hela den biten. Då kan man väll aldrig bli en vegetarian om man är så känslokall mot vissa arter.

Tycker det är märkligt.
Vegan kan verkligen vara svårt eftersom man då inte kan köpa vissa skor, kläder, krämer, läkemedel, vitaminer osv.

Jag tycker att du ska äta det du känner för och strunta i om andra anser att du är en "hycklare".
Du kan ju annars bli vegetarian (dvs inte lakto/ovo som äter både ost och ägg, utan en hel-vegetarian), då kan du ju fortsätta använda vissa läkemedel vid sjukdom, använda träns, ridstövlar, handskar osv.

Ordet Vegan har blivit ganska extremt, tycker jag, dvs fått en extrem innebörd enligt många, och det är jättetråkigt. Och det var detta jag menade med mitt första inlägg i tråden - HUR engagerad man än är som Vegan, måste man dra en gräns någonstans om man överhuvudtaget ska kunna leva på planeten. Den gränsen dras av olika veganer på olika ställen - somliga som du beskriver anser att man inte ens kan ha husdjur, eftersom det innebär en form av slaveri över en annan art. Då menar jag att man isåfall heller inte kan skörda grödor t.ex. eftersom även det innebär dödande av oräkneliga smådjur, hur man än bär sig åt.

Och det retar jag mig lite på, att somliga människor hävdar att just deras gränsdragning är den korrekta och att alla som överskrider den har fel. Oavsett att man kunde resonera som att även deras gränsdragning kan ifrågasättas, för det kan den ju. Alltid! Det är omöjligt att inte påverka andra varelser på planeten.

Jag själv brukar inte använda någon benämning utan säger bara att jag inte äter kött. Det sätts för mycket etiketter idag tycker jag, på alla tänkbara områden. Ibland känns det som om det är lika viktigt som sakfrågan - att man har rätt etikett och rätt namn på sitt fack.
Precis, jag känner några veganer, och en var jag tyvärr tvungen att bryta med eftersom hen gick från att vara "normal" till att bli vegan som helt plötsligt tycker att alla som har hund, häst osv är djurplågare. Det var så himla mycket som var over the limit att jag till slut inte orkade med personen mer. Jag är glad att det tog slut i våran vänskap. Man blir galen av att lyssna hur vissa veganer framhäver sig som bästa människa på jorden, fredligast och snällast osv samtidigt som alla andra är idioter och djurplågare...

Strunta i etiketterna! Ät det du tycker om och som får dig att må bra. Sen spelar det ingen roll vad du kallar dig. Om du vill kalla dig för vegetarian även om du någon gång käkar en fisk så gör det. Om du nu måste kalla dig för något vill säga. Eller sluta ät fisk och kalla dig för något annat.

@Niyama -:bow:

Allmän kommentar, inte riktat till TS: jag förstår inte heller varför så många som inte äter kött av djurskyddsskäl tycker det är ok att äta fisk. Där finns ju ofta både djurskyddsaspekter och miljöaspekter som skulle fått kalla handen på land. Jag är inte speciellt förtjust i fisk och äter därför inte så mycket. Däremot gillar jag skaldjur, men det är svårt att hitta sådana som är miljömärkta. Kött äter jag och jag köper bara ekologiskt kött, vilket nu finns i stort utbud. Slaktmetoder kan diskuteras, men sämre än de som används på fisk blir de nog inte.

När jag äter ute är det ju svårare att kontrollera, även om det blir bättre. Åt ekologisk majs-gris till lunch. Köttet var saftigt och lika mörkt som vildsvin. Jag har lekt med tanken att välja vegetariskt när jag äter ute om det inte framgår vad det är för kött. Men fler och fler restauranger blir bra på att vara tydliga med information.
Jag väljer som regel vegetariskt när jag äter ute av anledningen att jag inte är säker på varifrån köttet kommer. Ärligt talat tycker jag att mycket av den vegetariska maten är bättre också. Har ätit riktigt bra vegetariska rätter på restaurang som gett mig inspiration till maten hemma också.

Saker och ting behöver, som andra är inne på, inte vara "allt eller inget".

Däremot, om samvetet säger "undvik läder för djuren skull!" Så kolla upp hur olika alternativ till läder framställs, kolla upp vad som påverkar naturen mest negativt när det gäller läder/ickeläder.

Likadant med köttätandet. Vill du äta fisk, välj sådant som fiskats på ett så snällt sätt som möjligt. Många gånger förstör fiske haven rejält och det kan i sådana lägen vara betydligt bättre att äta tex nötkött från djur som haft det riktigt bra.

Tyvärr finns det många tankar om vad som är rätt att göra som inte är speciellt vettiga. Jag vet inte hur många jag mött som inte äter tex nötkött för att det är synd om djuren, men som inte har något emot att äta kyckling. De har inte koll på att kyckling generellt sett har det mycket sämre än de flesta andra köttdjur.

Med andra ord, läs på lite, mycket för din egna skull. Det är nämligen väldigt vanligt att köttätare ska komma med dumma kommentarer till de som inte äter kött och då kan det vara skönt att ha ordentliga argument till varför ens matvanor m.m. är som de är (skulle någon annan råka vara nyfiken är det ju ännu bättre att vara väl påläst).

Jag har inga problem med vad folk har på sina tallrikar, däremot vill jag inte äta tillsammans med fanatiker som skall frälsa världen.
Likadant här, jag är inte på något sätt vegetarian eller vegan men däremot frigan så mycket det bara går samt återanvänder det som är möjligt. Dessutom dumpstrar jag för jag tycker det är helt galet att bla. kött och köttprodukter som är fullt ätliga minst 3 veckor till i kylskåp bara slängs, eller frukt och grönt och icke minst KRAVbananer först fraktas från andra sidan klotet för att sen slängas på tippen. :banghead:

Det enda jag köper i affären är Oboy och kaffebönor till kaffemaskinen och ofta köps det för dom pengarna som all pant genererar för att folk inte orkar panta burkar och flaskor utan slänger dom på väg förbi pantautomaten så dom hamnar först i säcken och sen opantade i containern. :banghead:

Tycker det är märkligt.

Du är inte hycklare utan gör något viktigt för miljön. Vi måste minska vårt köttätande drastiskt och inse att det vi väljer att lägga på tallriken inte längre är bara vår egen individuella sak.
Att man kan ta död på ett djur som man tänker äta tycker jag är att ta ansvar för sitt val. Det som är hyckleri är att låtsas som om att inplastade filéer och kotletter inte kommer från gulliga kalvar.

Jag har gått från att inte äta köpt kött men vilt och grannens hemslaktade lamm + våra tuppar till att ej äta vilt samt ge bort våra tuppar

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 534
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 797
Senast: Jenka
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar