Icke-kattstereotypa beteenden?

Sv: Icke-kattstereotypa beteenden?

Ledsen men jag har lite svårt att inte reta mig på rubriken. Stereotypa beteenden är något helt annat än typiska beteenden.
PL

min gammla katt (okej, han är mammas :p) kom alltid när jag visslade på honom. kom dock bara när jag gjorde det i familjen, om jag minns rätt.

mina pojkar sitter alltid på badkarskanten när jag badar.

Ena killen antingen lägger sej på telefonen om det ringer eller petar ner den på golvet. antar det stör honom:grin:

ena killen sitter på balkongen och gör ett fågelläte väldigt ofta, men kan dock inte mjaua ordentligt. (man vet ju aldrig vad man får när det är blandras :angel::angel::D)

har massa andra grejer, som jag inte kommer på nu...återkommer, givetvis!

haha, du lät som en äkta catlady!:p
vad är det för godis du ger när du tränar sånt?

kl

Vår Torsten tar sig gärna en simtur i sjön när det är sommar. Jag upptäckte det för några år sedan då jag var ute och fiskade. Helt plötsligt kom han simmandes emot mig. Mysig katt. :)

Vanlig mat ur matskålen som står framför honom...

aha, du har ingen girig katt! :p
Skulle aldrig funka med mina grabbar. skulle med vilja lära dem lite trix, men dem är inte sugna. (kan bero på fri tillgång iof. )

hur gammal var din kisse när du började träna? tog det tid och hur gjorde du?

(du måste inte svara om du inte orkar. vill bara ha lite tips.)

Jag har egentligen aldrig tränat honom. Jag testade bara om han kunde lära sig det, och det tog bara tre försök så fattade han. Jag tror han var runt ett år gammal då, nu är han väl sju. Jag tog en godbit och förde den över hans huvud så han blev tvungen att sätta sig för att kunna följa den med nosen, och så sade jag "sitt" samtidigt.

Han är jättegirig! Älskar mat! Men han verkar tycka allra bäst om att jag ger honom maten, så han väljer att göra tricks för att få mat, hellre än att ta själv ur matskålen.

Min skogskatt/perser korsning är otroligt mammig av sig. Om jag går ner till t.ex affären följer han efter som ett plåster, ofta går han fot :p Men det roliga är att han väntar utanför affären tills jag har handlat klart! :love: Han kan sitta och vänta bredvid en hund som någon annan matte har bundit fast. Så sött!

Sen så älskar han popcorn och ostbågar. Och falukorv, fast den måste vara rå ;)

Kl

Min maine coon dricker vatten ur sin tass, dvs skoopar upp vattnet med tassen.
Han älskar också när man spolar i toaletten, då ska han stå med framtassarna på kanten och stirra ner när det spolar :cool:
det bästa han vet är när man vänder honom på rygg och tar tag i låren och "gnuggar/drar" hon lite fram och åter längsmed mattan/golvet. då blir han helt avslappnad och spinner spinner spinner.

Både han och blandras missen kommer när man ropar, och de har olika röster för olika situationer och vad de vill, pratar många och långa harranger!

Vår ena kisse har något emot papper. Ger man honom en bit papper så måste han riva sönder det! Det kan vara en servett, men ännu mer rivgalen blir han om det är något hårdare papper. Han håller fast det mellan framtassarna och biter och drar med tänderna. Det ser ut om att han blir frustrerad på papperet. Vet inte om han var något speciellt i sitt tidigare liv?

Min Mis älskar vattendroppar! Hon sitter och väntar på att den som duschar ska bli färdig och när hon hör duschdraperiet dras undan springer hon in och piper och piper och ylar tills hon får fånga vattendropparna som är kvar i slangen. Husse tycker att det är jättekul att reta henne, dvs låta henne vänta på droppar, för då piper hon ännu mer. Katten är alldeles dyngsur när de har lekt klart! :rofl:

Samma kisse älskar även att bli jagad. Av husse. När hon är leksugen går hon runt och ylar högt och ljudligt och då räcker det att husse tittar på henne så springer hon iväg. Helst ska husse slå händerna på benen och springa efter henne nångra gånger fram och tillbaka i huset några gånger innan hon vill bli busad i sängen dvs jaga hand under överkastet och brottas/bitas på husses hand. (De sistnämnda övningarna var förövrigt totalförbjudna för mina katter innan husse kom in i bilden. :D Fast jag låter dom hållas nu eftersom Mis är väldigt duktig på att hålla isär "lekregler" och vanliga regler. :love:)

Ja har en katt pojke som snart fyller 1 år en orange snygg bondkatt. Min första alldeles egna älskling. Han vet vad han heter och svarar när man ropar på honom och kommer som ett skott. Varenda leksak han har släpper han ner i vattenskålen så dom e alldeles dyngsura och så kommer han upp i soffan med dom å vill jag ska kasta, precis som en hund springer han å hämtar tillbaka leksaken å vill ja ska kasta igen. Han ska smaka på allt jag äter, han tycker även om öl (självlart får han inte dricka så mkt=) ). Kommer in i duschen å håller mej sällskap, dricker vatten ur kranen (han blir alldeles tokig när ja sätter igång vattenkran å ska dit me huvet). Finns mkt mkt....hur som hälst e det den härligaste katt ja någonsin träffat å älskar honom sååååå.!!! Hoppas han får leva braaa många år.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 149639
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 288
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama