Icke-kattstereotypa beteenden?

Houdinie

Trådstartare
Vad gör/gillar era katter som man normalt inte tror att katter brukar göra/gilla?

Båda mina katter kommer om jag ropar på dem (och de inte har roligare saker för sig :D).

Spirit kan kommandona "sitt" och "stanna". Han brukar också bada med mig - men det tycker han är lite pinsamt, så berätta inte det för någon! ;)

Singoalla älskar ost, hon var nog råtta i sitt förra liv.

Sv: Icke-kattstereotypa beteenden?

Elvis kommer också alltid när man ropar :D Lite tveksamt nu förstås med de nya ligisterna i huset.

Deras ovanor har jag inte riktigt kunna kartlägga ännu :angel:

Vår ena katt Taz går lös i skogen på promenader med oss, han följer oss som en skugga. Om vi däremot sätter oss ner och fikar kan han vandra utom synhåll, så då brukar vi koppla honom. :p

kattpromenad_.JPG

När jag duschar sitter min Johnsson i badrummet o väntar på att jag ska dra undan duschdraperiet. Då jamar han högt o klagande och måste kindpussas i hela mitt ansikte och när jag är klar med handduken så ska han promt boa in sig i den o ligga där en stund.

Vår ena katt Taz går lös i skogen på promenader med oss, han följer oss som en skugga. Om vi däremot sätter oss ner och fikar kan han vandra utom synhåll, så då brukar vi koppla honom. :p
Ja just det.
Mina katter följde också gärna med på promenad när vi bodde på landet. De kom när jag kallade på dem och höll sig inom synhåll.

Mina katter går också villigt i koppel och kan vid behov (läs: om det är läskigt) gå fot. Jag kan fortfarande fnissa när jag tänker på den gången vi mötte en kvinna med två hundar i Sunnerstagropen i Uppsala. Hennes hundar slet och drog i sina koppel så hon knappt kunde hålla dem medan jag joggade förbi med mina katter i selar och koppel springandes fot på varsin sida om mig. Jag skulle gärna ha kunnat fotografera hennes min! :D

Singoalla kan dessutom immitera en papegoja och sitta uppe på min axel.

När jag duschar sitter min Johnsson i badrummet o väntar på att jag ska dra undan duschdraperiet. Då jamar han högt o klagande och måste kindpussas i hela mitt ansikte och när jag är klar med handduken så ska han promt boa in sig i den o ligga där en stund.
Spirit vill väldigt gärna dricka ur badkaret när jag har duschat eller badat...

Vår katt brukar "hälsa/prata" genom att mjaua till när man ex. kommer fram och klappar honom, eller när han kommer in efter att ha varit ute. Sedan kan han mjaua till om man överraskar honom när han ligger och sover eller gör någonting annat. Kort sagt, han pratar både lite då och nu. Vet inte varför han gör så, men gulligt är det!:)

Han har också en liten fetisch på godispapper, sådant där prassligt som brukar vara runt ex. Dumle eller Geisha. Så fort man öppnar en sådan kommer han i full fart och ska gno med nosen i pappret medan man håller i det.:D

Mina katter går också villigt i koppel och kan vid behov (läs: om det är läskigt) gå fot. Jag kan fortfarande fnissa när jag tänker på den gången vi mötte en kvinna med två hundar i Sunnerstagropen i Uppsala. Hennes hundar slet och drog i sina koppel så hon knappt kunde hålla dem medan jag joggade förbi med mina katter i selar och koppel springandes fot på varsin sida om mig. Jag skulle gärna ha kunnat fotografera hennes min! :D

Underbart! :rofl:

Det gör alla mina tre, pratar alltså, även den som förra ägarna sade var nästan stum :D Det kan bli ett himla liv framöver har jag en känsla av :eek:

Får en känsla av att de nya iaf är nöjda med sin flytt för de beter sig inte alls som förra ägarna sade, är mkt socialare :)

Houdinie, vet inte vart sladden till kameran är men hittar jag den så...

Min ena älskar att busa med dammsugaren. Den ska smygas på och spöas:D

Honkatten är lite kär i traktorn, lämnar man dörren öppen om man går ur den ett ögonblick så är hon inne fast motorn går. När vi använde skopan att ha nya altantaket i när det skulle upp var hon där och spanade vad vi gjorde däruppe. (Det gillar jag inte riktigt att hon är så orädd för.)

Singoalla är livrädd för dammsugaren. När hon är rädd vill hon gömma sig hos mig vilket blir problematiskt eftersom jag ju umgås med den där helvetesmaskinen! :eek:

Singoalla är livrädd för dammsugaren. När hon är rädd vill hon gömma sig hos mig vilket blir problematiskt eftersom jag ju umgås med den där helvetesmaskinen! :eek:

Haha, Saga har samma problem. Mycket farlig maskin och mycket korkad matte som inte inser situationens allvar. :eek:

Annars brukar vi säga att Saga är ingen katt, hon är mer som en "hatt" eller en "kund", alltså hälften katt, hälften hund. Hon snackar så det står härliga till och har åsikter om det mesta. Hon kommer när man ropar hennes namn. Det bästa hon vet är ostbågar och kexchoklad. I övrigt är hon en helt underbart social liten varelse som alltid vill vara i händelsernas centrum och som charmar alla i sin väg. Dessutom världens snällaste, hon har aldrig varken rivit eller bitit någon, inte ens av misstag. Om man bär henne och hon vill ner så drar hon in klorna och puttar lite försiktigt med trampdynorna istället. :love:

hahaha oj va jag har haft roligt när jag har läst allas inlägg,

UNDERBARA KATTER!

Nelly gör som många andra, ser jag nu, jag som trodde hon var så speciell :p Tex .Följer med när vi är ute & går, sitter & väntar när jag är i duschen,jamar när hon sedan ser mig när jag drar bort draperiet, stirrar på mig när jag är på toa,slår aldrig fel "mindre kul" :grin:

Hon kan apport, springer & hämtar & kommer tillbaka med allt man kastar nästan, spec hennes lilla vita mus,hehe.

åhh det är så mkt mer :love:

Min 3 kilo tunga best har jagat iväg åtskilliga hundar under vilda krigsvrål. Inga vidriga jyckar inom hennes revir förutom "lillebror", som väger 10 gånger så mycket och som hon styr med järntass. En av de senaste hundarna hon lackade ur på, en terrierkorsning, blev så rädd att han skrek...

Hon är också speciell på så vis att hon i princip inte äter något annat än kattmat. Inte räkor, lax, köttfärs. Vispgrädde kan hon till nöds smaka lite på men inte mer än så. Det enda hon verkligen gillar förutom torrfoder och gelén i blötmat(bitar i sås rör hon inte ens) är mesost.

Evita kommer alltid när vi ropar, utan undantag, om hon hör. Dock oavsätt vem vi ropar på. :angel: Hon älskar sina människor.

Hennes mor Tindra reagerar alltid när man säger hennes namn. Hon vet precis vad hon heter.

Alla katterna går gärna på promenad med mig och hunden. De tre korthåriga följer sällan med på långa promenader dock. De långhåriga kan gå med hur länge som helst. Ibland under konstant konversation och jag har en svag känsla av att de ibland vill få mig och hunden att vända hem. Vilket isf är ganska komiskt för det är just precis vad jag brukar säga till dem under promenaden. Vi kör båda med 1-way-kommunikation. Ingen lyssnar, båda pratar... :grin:

Under promenaderna har Mira också lärt av hunden att hoppa upp på stora stenar för att få en reward. :D För hundens del är det kast med liten kotte som är belöningen men Mira vill nog mest få känslan av kontroll. Det är så att när hon hoppar upp på en sten kommer mamma fram och klappar. Och när jag går blir det ett himla liv.

Min katt Tessan är förtjust i hundar, lite väl förtjust faktiskt. Får hon syn på en främmande hund ska hon genast fram och hälsa. Problemet är att alla hundar inte älskar henne. Jag såg en gång en hundägare som fick försöka mota bort katten med ena foten och samtidigt hålla i sin tokskällande hund.

Hon trakasserar dock inte bara hundar utan människor duger också. Katter och hästar är däremot läskiga, sådana monster kommer hon inte i närheten av.

Undrar om jag sett dig någon gång? Det är väl ändå inte så många som är ute och joggar med sina katter? Men attan vad jag blev förvånad när jag såg att det var en katt och inte en hund som sprang bredvid:rofl:

När jag var liten hade vi en katt som älskade jordgubbssylt, vi hade en katt som alltid kom när någon vispade, vispande betydde välling trots att det var många år sedan någon välling fanns i huset.

Tre av mina egna dåvarande katter följde alltid med på promenad, först gick hunden, sedan mamma katt, hennes "unge" och sist lillkissen.
Mammakatt fick jag hämta många gånger då hon följde med sonen till skolan och satt utanför dörren och jamade så fröken ringde hem:o

En katt skulle alltid ut mellan 17 och 18, var jag inte hemma då var han riktigt sur på mej. En gång försvann han och kom hem en vecka senare exakt kl 18.00 och såg ut som om han tänkte, vadan denna uppståndelse? jag har ju bara varit ute min timme.

Nuvarande katter, En pratar när det är något han vill eller när han anser sig åsidosatt, han har olika ljud för vad han vill. Nästa kan inte jama men har karate skrik för sig när hon hoppar på dörrar för att öppna dem vilket är hennes favorit sysselsättning. Nästa pratar hela tiden, hon har åsikter om allt.

Kattungen som är uppfostrad av hunden (hittades som tre veckors unge så hunden blev fosterpappa) viftar på svansen när något är riktigt bra och buffar med nosen som hunden gör när hon vill leka.

Samtliga katter har alltid kommit på inkallning.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 149639
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 288
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama