Icke godkända hingstar i Skåne

Zondell

Trådstartare
Någon som vet något om

TARZAN
TURK

:confused:

Har tyvärr inte mer än så. Tarzan skall vara pappa till en skäck ca 150 cm f 1995 och morfar till ett gulbrunt C-ponnysto f 1989 - om det nu är samma hingst. Mamman till C-ponnyn skall ha hetat Navajo. Turk är morfar till skäcken - mamman skall hetat Lucy.

Sv: Icke godkända hingstar i Skåne

Om det är hingsten jag tror att det är så har jag haft en avkomma till honom.. Vad heter din avkomma? Är det den Tarzan som jag tänker på så känner jag hans tidigare ägare..

Det är en häst som stod på Kungsbro för länge sedan:

LITTLE BIG HORN (det ät vi som döpte henne) 1995 Tarzan - Lucy - Turk

BOORKA 1989 Kingsettle Tankah - Navajo - Tarzan

Två underbara hästar. Boorka lever tyvärr inte längre.

Vad vet du om Tarzan? Finns det någon stam? storlek? ras? färg? typ?

Tarzan är en brunskäck med vad jag vet inga papper. Men enligt uppgift så är han korsning paint/fullblod.
Han är hur mysig som helst & användes ganska mycket i avel på egna hästar på den gård där han stod.
Nu är han kastrerad sedan några år.
Jag har själv ägt en avkomma efter Tarzan som idag tävlas i hoppning & det går bra för honom.
Tarzan fick också tvillingföl som överlevde & en avkomma tävlas/tävlades mycket framgångs rikt i dressyr...

Ja han levde vad jag vet i somras i alla fall...

Verkar stämma med namn, färg och ung årtal. Inga skåningar som vet mer?

Tarzan är en brunskäck med vad jag vet inga papper. Men enligt uppgift så är han korsning paint/fullblod.
Han är hur mysig som helst & användes ganska mycket i avel på egna hästar på den gård där han stod.
Nu är han kastrerad sedan några år.
Jag har själv ägt en avkomma efter Tarzan som idag tävlas i hoppning & det går bra för honom.
Tarzan fick också tvillingföl som överlevde & en avkomma tävlas/tävlades mycket framgångs rikt i dressyr...
Är du säker på att han var paintXfullblod?
Jag vet om en Tarzan som var född ??(början av 80-talet) i skåne
efter skäckhingsten Bin-Tang (3/4 arab e Kariba OX ) u fullblodssto. Jag har stammen nånstans. Jag såg flera avkommor efter Tarzan som gick på fribetäckning med cremellohingsten Alf (e Kingsettle Tankah), det var nog 1989 eller 1990. Tankahs ägare talade om stammen på Tarzan och det visade sig att en släkting till mig hade en gång ägt Tarzans mor och aldrig fått henne dräktig och skänkt henne till nån god vän i skåne som sällskapshäst.

efter skäckhingsten Bin-Tang (3/4 arab e Kariba OX ) u fullblodssto. Jag har stammen nånstans. Jag såg flera avkommor efter Tarzan som gick på fribetäckning med cremellohingsten Alf (e Kingsettle Tankah), det var nog 1989 eller 1990. Tankahs ägare talade om stammen på Tarzan och det visade sig att en släkting till mig hade en gång ägt Tarzans mor och aldrig fått henne dräktig och skänkt henne till nån god vän i skåne som sällskapshäst.

He he säker kan man aldrig vara när det inte finns några papper.
Men inte fanns det någon arab i denna Tarzan jag har mött. Jag hade en son till honom som blev 162 cm om jag inte minns helt fel. Denna avkomma var u; fullblod & han var inte direkt ädel han heller...
Nej jag kan aldrig tro att det var arab i "min" Tarzan...
Hittade ett foto på min fd Ikaros e: Tarzan.

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara denna Tarzan som är far till en skäckhingst vid namn Tarzan Jr?

Jag har nämligen fotat en ponnyhingst (Wowokee) efter Tarzan Jr:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18440000-18449999/640x480/18446091.jpg

Stam:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=67863
Det visades ett föl efter Wowokee på ASRP's utställning på Ridklubben Udden 2005 som fick bra kritik. Fölet hade *fader okänd* men eftersom det var skäck var jag bara tvungen att fråga ägaren vem som var far och dom berättade att det var Wowokee.

Spännande!
Vår Boorka var då möjligen efter Alf istället för Kingsettle Tankah. Kan det stämma med årtal och typ. Eller rättare sagt - KAN hon överhuvudtaget vara e Kingsettle Tankah?

Se bild:
http://visselmyra.cybersite.se/kbaboorka.html

Snälla - leta stammen på Tarzan! Vore roligt att få. Har också fått kontakt med ägaren till Little Big Horn och hon skulle bli jätteglad om den kom fram.

Hur som helst - väldigt trevliga hästar! Ingen av dessa var ett dugg grov. Boorka såg ut att ha ox blod. Huvudet påminde om det och kanske lite i formen. Hon hoppade mycket bra och rörde sig kanon. Vi fick tyvärr ta bort henne i sviterna efter kvarka - hon fick bölder inåt som satte sig på lungorna. Jag hade gärna haft föl på henne annars. :cry:

Det visades ett föl efter Wowokee på ASRP's utställning på Ridklubben Udden 2005 som fick bra kritik. Fölet hade *fader okänd* men eftersom det var skäck var jag bara tvungen att fråga ägaren vem som var far och dom berättade att det var Wowokee.

Intressant att höra!

Zondell:

Bintang som poloplayer nämner borde vara denna, även om han omnämns som valack i häftet "Skäckarna från Björnstorp":
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=69038

Är det någon som vet om det stämmer att Bin-Tang har en son vid namn Playboy, skäck, som verkat i aveln i Skåne? Han är bl a far till Lady Banana sto, brunskäck, kat B, som tävlade framgångsrikt i hoppning på 1980/90-talet. Lady Banana är i sin tur mor till Amharric f.88, brun, val, kat B e.Fredriksbergs Dizney RNF 98.
Jag skulle gärna vilja veta mer om Playboys härstamning, jag har frågat tidigare och då nämns att han kan vara efter Bin-Tang. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=708199

Hlsn Helena

Någon som möjligen har lite info om och kanske bild på halvblodshingsten Landesfurst?

Har lite nyheter...
Den Tarzan jag tänker på är troligtvis efter en hingst som heter Que (är inte 100% säker). Denna hingst ska ha funnits på ett skäckstuteri i Hörby eller runt omkring där...
Det ska finnas en stor skäck hingst/vallack i Norrland e: Tarzan, han ska vara runt 170 cm & gå bra i hoppning.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 693
Senast: Blossi
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 434
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka