Icke godkänd

Novelette

Trådstartare
Okej, så här ligger det till.

Jag har en åring som har gråa papper...har för mig det är grått...ser så ut iaf...

Hennes pappa var väldigt ung och hade inte hunnit göra nånting alls förutom gått treårs(kl1 om jag minns rätt) när han tog ett HÖGT skutt över ett staket in i stohagen! Och som ni förstår så blev ett vackert litet föl till! Novelette
(OBS! varken hingsten eller gården är i min ägo så det var inte jag som var slarvig!)

Om jag fattat detta rätt så kommer Novelettes föl få vita papper och den hästens föl i sin tur får gröna papper om hingsten är grön vill säga! Är detta rätt?

Sen en fråga till...är jag med "utom tävlan" på treårs? Har jag ingen möjlighet att vara med på Breederstävlingar med henne?
Oj, det blev två frågor till...jaja... :confused: :D

Sv: Icke godkänd

Det stämmer att hennes föl får vita papper om det är efter en godkänd hingst! Sen måste det bli ett sto som får föl med en godkänd hingst, men det fölet får också vita papper. Det är först det fölets avkomma med godkänd hingst som får gröna papper.

För att vara tydligare :) För gröna papper krävs en pappa, morfar och mormorsfar som är godkänd för rasen.

Jaha, det var ett led till...oki...men om hon skulle få ett hingstföl?? Hur blir det då? Då är den vit och kan inte få gröna barn...hehe...det lät ju skoj men du förstår hur jag menar?

För att en hingst ska bli godkänd måste den ha godkänd pappa och stamboksförd mamma, d v s fyra generationer godkända hingstar.

Om ditt sto får en son som får avkommor kan de aldrig få vita eller gröna papper.

Trodde nästan det...synd...eller egentligen är det väl bra...men synd för mig ju...

Men som sagt...jag har ju en åring...haha, inte dags att ta föl efter henne än på ett tag :D

Tack för snabbt svar!

Novelette skrev:
:cry: Va tråkigt!!! :cry:
Jaja, det finns ju annat...

Ja tex FALSTERBO!! Mkt roligare och mer prestigefyllt än Breeders, för övrigt kan du ju vara med i det öppna championatet på Breeders så du får ju ändå vara där och tävla iallafall.

Du får starta häst med gråa papper utom tävlan på treårs, i mån av plats. (dvs nästan alltid, har aldrig hört någon som nekats).
Breeders är ju tyvärr stängt, men championaten är öppna.

Dessutom får du ju starta vanliga tävlingar, oavsett färgen på pappren.

bibban

Så man får inte rida breeders på en häst med vita papper? inte ens om fölet har två godkända generationer?
jag som hade hoppats på att iaf få lov att vara med i breeders med fölisen som väntas nu i vår fast det kan väl ändra sig det dröjer ju fyra år innan det är dags för nåt sånt om det ens kommer ut en frisk och hel fölunge.
men som du säger falsterbo finns ju och championaten.

lägger till en fråga
Får man rida unghäst EM/VM på en häst med vita papper?

Mitt sto har vita papper för hennes mormorsfar var inte godkänd. Alla hennes avkommor efter godkänd hingst kommer att få gröna papper, men hon kan inte bli mamma till någon godkänd hingst. Men det gör mig inte det minsta :)

Och för att anknyta till diskussionen om Breeders och vita papper så var hon Breedersfinalist i fälttävlan 1995!

Görel skrev:
Och för att anknyta till diskussionen om Breeders och vita papper så var hon Breedersfinalist i fälttävlan 1995!
Jag tror att det är olika regler för vilka som får delta från år till år (födelseår), man ska nog kolla upp det för varje enskild häst.

Så är det kanske!

Hästen var inte min på den tiden, hon är född 1990, och det var ju ett tag sedan.

Liknande trådar

M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
·
Avel Hej, Har ett lettiskt sto som får grå papper. ASVH godkänner inte Lettiska stamboken och hennes pappa är endast godkänd i Zdpf, dvs...
Svar
4
· Visningar
994
·
Avel Detta är en ganska dum fråga som jag egentligen bör veta svaret på men jag vill rådfråga i alla fall... Jag har en häst med gråa...
Svar
2
· Visningar
910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar