ICE-nummer

WBanna

Trådstartare
Räddningspersonal m fl rekommenderar ju att man har ett eller flera ICE(In Case of Emergency)-nummer inlagda i mobilen, så att de vet vem de ska kontakta om man t ex är med om en olycka och blir medvetslös. Men de flesta har ju koder på sina telefoner och då kommer man ju inte åt telefonboken om man inte har koden. Finns det något knep för dem att komma åt ICE-nummer utan koden eller måste man i sådana fall strunta i att ha kod på sin telefon för att det ska fungera?

Jag har fyllt i medicinskt id på min iphone. Det får man fram även om skärmen är låst om man trycker på Nödsituation. Där finns numret till min mamma, pappa och syster samt mitt namn, ålder, blodgrupp och att jag är organdonator.
När jag hade Blackberry kunde man ha text över skärmen som syntes även om telefonen var låst, då skrev jag mina ICE kontakters nummer där.

Har ingen koll på koder, men ofta kan man väl ha något skrivet på skärmen som syns utan att luren är upplåst. Själv har jag min mail där ifall luren skulle försvinna och hittas av någon schysst typ men det går säkerligen bra att ha ICE-nummer där också :)

Jag har fyllt i medicinskt id på min iphone. Det får man fram även om skärmen är låst om man trycker på Nödsituation. Där finns numret till min mamma, pappa och syster samt mitt namn, ålder, blodgrupp och att jag är organdonator.
När jag hade Blackberry kunde man ha text över skärmen som syntes även om telefonen var låst, då skrev jag mina ICE kontakters nummer där.

Det låter ju jättebra med medicinskt id! Hur fixar man det? Jag har en iPhone 5c.

Tillägg: Jag googlade och hittade en manual.

På min telefon finns det en ICE-knapp på "upplåsningsskärmen". Den kommer man alltid åt.
Samma här, kallas nöduppringning och de som jag har markerat som ice i min kontaktbok kommer upp som alternativ där, plus att vem som helst kan ringa 112. Är en Samsung.

Jag har en fodral till min nya telefon och på insidan av det har jag satt en klisterlapp med kontaktuppgifter till närmast anhörig.

Jag har alltid leg med mig och i min journal finns aktuella kontaktuppgifter.
Fast din journal kan vara vääääldigt långt borta om alls tillgänglig när uppgifterna behövs.

Jag har inget skärmlås på min mobil, har även ett ICE-kort i kortet för organdonation i mobilskalets kortplats.

Fast din journal kan vara vääääldigt långt borta om alls tillgänglig när uppgifterna behövs.

Jag har inget skärmlås på min mobil, har även ett ICE-kort i kortet för organdonation i mobilskalets kortplats.

Med tanke på att jag håller mig i det landsting jag är skriven i så är den inte längre bort än en inloggning och några knapptryck i Cosmic.

Med tanke på att jag håller mig i det landsting jag är skriven i så är den inte längre bort än en inloggning och några knapptryck i Cosmic.
Jag tror du föreställer dig att akut situation där du blir tryggt omhändertagen i en miljö där man har tillgång till cosmic. Så ser det inte alltid ut. Jag har arbetat tillräckligt länge med akuta sjukdomsfall för att veta det.

Det finns liksom en anledning till att ICE är ett bra och efterfrågat verktyg för vårdpersonal.

För ett par år sedan hittade jag en mobil. Den hade ingen ICE, men var inte kodlåst. Praktiskt nog hade innehavaren lagt in numret till "mamma" - jag ringde det och telefonen var hos sin rätta ägare på nolltid.

Precis. Och - vill man att anhöriga ska kontaktas i akut skede så är cosmic jävligt långt borta.
Definitivt! Dessutom måste man vara riktigt noga med att aldrig ta sig utanför sitt landsting, ens för att hälsa på t.ex. en bukefalist som kanske bara bor en timme bort.

Jag är rädd att jag inte har sådana kontaktuppgifter i vare sig min journal i Skåne eller i min i Nyköping. Vad skulle min mamma en massa mil bort göra i alla fall om något händer mig. Hon skulle inte precis sätta sig i bilen och ta sig hit.

För ett par år sedan hittade jag en mobil. Den hade ingen ICE, men var inte kodlåst. Praktiskt nog hade innehavaren lagt in numret till "mamma" - jag ringde det och telefonen var hos sin rätta ägare på nolltid.
Så har jag också gjort. Men jag skulle nog inte vilja att sjukvården gjorde så. Det är kanske inte "mamma" man vill ska kontaktas ifall något händer.

Har man ingen ICE-funktion i sin telefon så finns det många appar som lägger en knapp på låsskärmen.

Så har jag också gjort. Men jag skulle nog inte vilja att sjukvården gjorde så. Det är kanske inte "mamma" man vill ska kontaktas ifall något händer.
Nej, inte jag heller - därför är ICE-nummer bra. Och hittar jag en mobil med åtkomligt ICE-nr skulle jag nog ringa dit för att få telefonen att hitta hem igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Relationer Började fundera på ICE. In Case of Emergency. Nu har jag gjort en sån lista på telefonen men hur kommer räddningstjänsten åt mina nummer...
2
Svar
32
· Visningar
2 338
Senast: Lenis
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka