Sv: Ibs
Mja, fibrer generellt är bra för magen. Tarmarna behöver något att jobba med annars fungerar de inte och de goda bakterierna behöver fibrer att leva på. Men ett överskott av fibrer kan ge gaser, uppkördhet och tom förstoppning. För får fibrer kan ge förstoppning, sur mage, diarre, uppkördhet. Så allt i lagoma doser och vad som är lagom det varierar ju med person och dagsform.
Spannmål ger tex väldigt torra fibrer medan grönsaker har blöta fibrer. Kolla om du kan få komma till en dietist så kanske ni tillsammans kan komma fram till en plan.
Magar är ju avancerade grejer så var och en måste känna efter själv vad som fungerar.
Det jag kan säga om mig själv är att stress och socker (helt i kombination) gör min mage labil. Jag har också blandad ibs så det går liksom inte att följa "ett kostråd".
Det finns även studier som visar på att vissa stämningshöjande medeciner i låg dos kan minska symptomen. Jag knaprar redan stämmningshöjare så det kan ju vara en anledning till att jag upplever min mage som bättre. Men stämningshöjjarna sänker även mina stress och ångestnivåer vilket gör att magen mår bättre av det med.
Min viktigaste läxa har varit att INTE anpassa mig efter min ibs, jag äter och gör det jag vill. Tidigare höll jag på att mecka jättemycket med maten för att anpassa mig med det gjorde bara det hela värre. Så nu struntar jag i det (inom rimliga gränser).
Nu förtiden förutom att jag är ganska gasig (hej sockerkonsumtion

) så är jag relativt symptomfri. När jag hade min depression (utan att förstå att det var det jag hade) kunda jag inte äta något alls utan att få jätteont.
IBS är ju lite av en slaskdiagnos, dvs när man inte hittar något så gissar man på IBS, men tex slem i avföringen är tydligen ganska typiskt för IBS (fick jag förklarar för mig av överläkaren för mag och tarm på eksjö en sommardag när de inte hade några inlagda och massor av tid att förklara för en neurotisk människa som försökt få någonform av slutgiltig diagnos efter 10 års neuroser och magkrångel

).