Ibland skippas lite rättvisa iaf....

Sv: Ibland skippas lite rättvisa iaf....

en människa kan du döda för där är ju chansen stor att du döms till psykisk vård, men gud nåde dig om du lura staten på pengar!
Nej, att plåga och döda ett djur ska vara strängare straff!! Men sen är ju Sverige ett klent land också. Alldeles för milda straff!

Du vet uppenbarligen inte så mycket som du tror, det är inte lätt att få Rättspsykiatrisk vård, de som är kriminella vill inte till psyket, eftersom att där finns ingen tidsbegränsning, dvs man kan bli inlåst för resten av livet.

Har du problem med Sveriges lagar o straffsatser föreslår jag att du börjar arbeta politiskt i stället för att dravla här på buke/hund.

Men du kanske redan är aktiv inom PETA?
:eek:

KL
Jag undrar om valpens uppfödare vet vad som hände med dennes hund? Om denne inser att han/hon kanske inte varit tillräckligt noggrann vid valet av valpköpare? Om denne insett att rasblandningen tyvärr attraherar fel människor, inte alltför sällan...?

Tillåt mig tvivla på att det finns nogranna/seriösa uppfödare av kamphundsblandisar/oreggat.
:devil:

Du förstår visst inte vad jag menar?
Jag menar att det är omöjligt att jämföra djur & människor eftersom människor värderas högre, HADE djur & människor värderats LIKA högt så hade exempelvis slakt varit omöjligt.
Förstår du nu?

Kan jag väl visst det! Djur är lika mkt värda som människor! Och du kan ju inte jämföra med att slakta? Att slakta ett djur är ju lagligt. Men att plåga och döda en hund och bara får 1 år och 3 månader är ju helt sjukt!
Eller som jag läste i tidningen idag, en man som lurat staten och inte betalat skatt som hamnat upp till 27 miljoner. Han fick 3 års fängelse.
Plåga ett djur kan du göra utan att knappt få ett straff för det, en människa kan du döda för där är ju chansen stor att du döms till psykisk vård, men gud nåde dig om du lura staten på pengar!
Nej, att plåga och döda ett djur ska vara strängare straff!! Men sen är ju Sverige ett klent land också. Alldeles för milda straff!

Du förstår visst inte vad jag menar?
Jag menar att det är omöjligt att jämföra djur & människor eftersom människor värderas högre, HADE djur & människor värderats LIKA högt så hade exempelvis slakt varit omöjligt.
Förstår du nu?

Fast det är beror ju helt på vem som värderar. Alltså olika från person till person. Du värderar människor högre än djur, någon annan värderar dom lika mycket. Någon annan kanske värderar djur högre. Ingen kan säga att någon annan har fel där... för många människor är slakt en omöjlighet.

Hur samhället som stort värderar saker är en annan sak men även där skiljer det åt, ett samhälle värderar kor högre än människor men har inga problem med avrättning, o i ett annat samhälle ser det annorlunda ut.

En del kanske faktiskt känner att en hundmördare ska få samma straff som en människomördare.

Fast du måste ju ändå hålla med om att i vårt samhälle så värderas inte djur och människor lika? För då hade vårat samhälle omöjligen sett ut som det gör.

Och därav min jämförelse med slakt. Men aldrig har jag mött sådan dubbelmoral som på buke. Folk är ofta JÄTTEUPPRÖRDA över att det finns människor som slaktar friska hästar men mumsar glatt i sig en kalvstek..

Fast det är beror ju helt på vem som värderar. Alltså olika från person till person. Du värderar människor högre än djur, någon annan värderar dom lika mycket. Någon annan kanske värderar djur högre. Ingen kan säga att någon annan har fel där... för många människor är slakt en omöjlighet.

Hur samhället som stort värderar saker är en annan sak men även där skiljer det åt, ett samhälle värderar kor högre än människor men har inga problem med avrättning, o i ett annat samhälle ser det annorlunda ut.

En del kanske faktiskt känner att en hundmördare ska få samma straff som en människomördare.

Nej i vårt Svenska samhälle värderas inte djur och männsika lika men det finns ändå många individer som gör det och inte äter kött, bär skinn osv.

Själv skulle jag hellre bära skinn från en människa som är avrättad för avskyväda brott än från en hund som plågats ihjäl av ren tortyrlusta. Den ena är oskyldig, den andra inte.

Det betyder inte att jag är för avrättning av människor.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra tortyrliknande ihjälplågande av ett djur i ens vård/ansvar med normal slakt eller jakt. Det är stor skillnad.

Nej i vårt Svenska samhälle värderas inte djur och männsika lika men det finns ändå många individer som gör det och inte äter kött, bär skinn osv.

Själv skulle jag hellre bära skinn från en människa som är avrättad för avskyväda brott än från en hund som plågats ihjäl av ren tortyrlusta. Den ena är oskyldig, den andra inte.

Det betyder inte att jag är för avrättning av människor.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra tortyrliknande ihjälplågande av ett djur i ens vård/ansvar med normal slakt eller jakt. Det är stor skillnad.
Tja, om man anser att djur, i detta fallet hundar har samma värde som människor så har man dem inte som husdjur o man köper definitivt inte mat åt dem som innehåller animalier.
O att inte göra det är i sig självt djurplågeri.
Samma med katter btw.

Hur gör man för att begära ut rättspapper? Dvs förundersökningar, bevisningar och dom, vad det nu heter i facktermer?
Man kontaktar Tingsrätten, i detta fall Södertörns Tingsrätt, målnumret är B 5217-11.

Edit: Eller så kollar man på "djurpolisernas blogg", där finns hela domen.

Senast ändrad:

Jag ser ingen rättvisa alls. Hunden blev torterad i hela sitt 6 månader liv och han får ett år i fängelse. Ser inte vart rättvisan i det ligger. Det enda som hade varit något som sånär nära rättvisa hade varit att tortera honom 10 gånger värre än hunden.

Tja, om man anser att djur, i detta fallet hundar har samma värde som människor så har man dem inte som husdjur o man köper definitivt inte mat åt dem som innehåller animalier.
O att inte göra det är i sig självt djurplågeri.
Samma med katter btw.

Nej visst men vad vet du om ifall personer som tycker så har hund eller köper hundmat med animialier :confused:

Varför förutsätter du att dom gör det?

Sedan finns det mängder med människor som tycker att djurplågare/mördare ska ha samma straff som om dom hade plågat/dödat en människa, trots att dom äter kött. Det är som sagt två helt skilda saker. Det behöver man inte vara extremvegan för att tycka.

Min poäng är att människor tycker och känner olika och ingen har ensamrätt på sanningen. Och många av oss tycker att straffen som utdöms i fall som dessa är alldeles för mesiga.

God Jul.

Tillåt mig tvivla på att det finns nogranna/seriösa uppfödare av kamphundsblandisar/oreggat.
:devil:

Jodå, dom finns. Jag känner en. Men det finns nog fler. Men jag har inte direkt några i min bekantskapskrets som avlar..både renrasägare med fin stam och blandraser. Dom är liksom nöjda med sin hund och ser ingenting med att föra *något* vidare till andra. Finns ju alltför många hundar utan vare sig hem eller ägare. Dom kan vi ju ta hand om först innan vi avlar mer inom båda lägrena.

Otrevligt. Ja, låt stå för dig. Tål du inte en sanning ? Får man inte skriva sånt. Ska saker och ting lindas i bomull ?

Låt stå för dig med. Men här på Buke ska då jämt alla linda in allt i drömmar. Se verkligheten som den är..gå ut och öppna era ögon.

Exakt. Ett pucko jag kände en gång ( eller kände mer hennes kille än henne) köpte en Dobermann för flera tusen med stam. Fin hund..Men fan vad hon misskötte den hunden. Blev av med den efter ett tag. Dä hade pengarna hon köpte hunden för noll värde.

KL
Läste i senaste nr av Härliga Hund att det är just Amstaffblandningarna som är det stora problemet idag, hos Hundstallet. Amstaffblandningar som säljs på Blocket. Hur vetenskapligt det påståendet är vet jag inte, men Hundstallet ser ju resultaten av avel och hundhandel i verkliga Livet.

Jag ser ingen rättvisa alls. Hunden blev torterad i hela sitt 6 månader liv och han får ett år i fängelse. Ser inte vart rättvisan i det ligger. Det enda som hade varit något som sånär nära rättvisa hade varit att tortera honom 10 gånger värre än hunden.

Nej vet du vad. Det hade också varit fruktansvärt. Vilken vidrig inhuman värld vi hade levt i då. Det är det värsta med sådana här trådar, att plötsligt släpper många fram ett människoförakt utan dess like. Folk ska våldtas, tortera och lemlästas.
Det är fullt möjligt att känna avsky inför denna människas brott, men att ändå låta saken stanna vid de straff vi bestämt att vi ska ha i vårt civiliserade samhälle.

Jodå, dom finns. Jag känner en. Men det finns nog fler. Men jag har inte direkt några i min bekantskapskrets som avlar..både renrasägare med fin stam och blandraser. Dom är liksom nöjda med sin hund och ser ingenting med att föra *något* vidare till andra. Finns ju alltför många hundar utan vare sig hem eller ägare. Dom kan vi ju ta hand om först innan vi avlar mer inom båda lägrena.
Då är jag nyfiken, vilket syfte har denna seriösa uppfödare med att födda upp ännu fler kamphundblandraser? När det, som du själv säger, redan finns allt för många hundar som vare sig har hem eller ägare av just den sorten.

Nej vet du vad. Det hade också varit fruktansvärt. Vilken vidrig inhuman värld vi hade levt i då. Det är det värsta med sådana här trådar, att plötsligt släpper många fram ett människoförakt utan dess like. Folk ska våldtas, tortera och lemlästas.
Det är fullt möjligt att känna avsky inför denna människas brott, men att ändå låta saken stanna vid de straff vi bestämt att vi ska ha i vårt civiliserade samhälle.

Instämmer helt. Blir alltid illamående av trådar som handlar om djurplågeri, sexuella övergrepp, kvinnomisshandel m.m. eftersom straffen många förespråkar inte bara är jämförbara utan ofta vida överskrider de vidrigheter som utförts. Det är ju inte svårt att förstå att sådana fruktansvärda saker sker när "vanligt folk" tycker att tortyr och lemlästning är acceptabla metoder att använda.

Sen tycker jag visserligen att straffen för djurplågeri är löjligt låga, men det är något helt annat än att jag tycker att vi ska bete oss som primitiva barbarer. (Eller straff och straff förresten, jag ser inget egensyfte med straff men jag tycker att löjligt lite görs för att förhindra brottslingar från att göra samma sak igen, t.ex. plåga djur.)

Håller inte med helt enkelt.

Vad blir bättre av att han blir torterad tio gånger värre än hunden blev? Och vem ska utföra tortyren?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 087
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka