Nejmen oj, vilken reaktion, ta inte i så du spricker. Jag håller inte med dig, kanske hade han plågat ihjäl en kanin också, men du kan knappast jämföra en aktiv valp med en kanin i "jobbighetsfaktor"? Dessutom tror jag definitivt att antalet illa behandlade djur ökar när man inte tar sig tid att tänka igenom hundköp, och rasval. Och detta är det faktiskt i mångt och mycket "blocket avlarna" som står för. Tyvärr.
Ofta någon som vill ha lite sällskap köper en "random" hund från en renrasuppfödare för 12-13.00. (Det är dessa som brukar resonera om att en blandras "duger" då de endast ska ha den som sällskap, och de är inte insatta i rasernas egenskaper.) Nej, det känns inte lika troligt. För att man ska lägga ner de summorna på en hund brukar man tänka igenom det iaf lite grann, då 12.000 för de flesta människor är mycket pengar. Dessutom tror jag att i mångt och mycket (men långt ifrån alltid) att de renrasiga uppfödarna är mer mån om var hundarna handlar. Självklart finns det blandrasuppfödare med mer eller mindre seriös avel också. Men tyvärr känns det som att den oseriösa delen syns tydligare.