Ibland skippas lite rättvisa iaf....

Sv: Ibland skippas lite rättvisa iaf....

Lite bättre iaf, om än inte tillräckligt bra. Däremot tror jag att blandras-skitaveln bidrar till att sådana här idioter skaffar hund. Blir mörkrädd och illamående när jag tänker på hur många hundar som har det såhär. FYFAN.

Ägaren lär få det hett om öronen, hans identitet är ju avslöjad :/

Varningarna går varma på rassidor men vad gör väl det, det är ju knappast en renrasig Amstaff eller Staff för > 10 000:- han skaffar sig nästa gång heller :(

Vilket jäkla skitsnack ! Den människan hade gjort exakt samma sak med vilken hund som helst som fallit i hans ägo. Han hade också gjort det om det hade varit en katt, hamster, råtta..ja vilket djur som helst. Du tror väl inte på fullaste allvar att blandrasavel står bakom folks idioti ? Hörrö du, kan räkna upp otaliga människor som misskött och plågat sina renrasiga hundar. Man ser en hel del om man är involverad i ett djurskydd, och kan säga som så att: båda sidorna är lika stora kålsupare ska du veta. Bara det att: inom den renrasiga biten så syns inte saker lika mycket eller få lika mycket uppmärksamhet. Dessutom tystas det ner en hel del. Fint folk som utställningsdomare, fina kennlar och fan och hans moster har det handlat om. Det är väl inte inom en viss avelsverksamhet som det brister. Det är ju Sveriges pissiga lagar som inte fungerar som dom ska och att människor ter sig värre och värre både mot djur och mot människor.

Jag kan märka att våldet trappas upp för varje år som går, och det handlar nog om hur samhället ser ut nuförtiden..inte att nån stackare föder upp en blandras.

1 år och 3 månader för att ha plågat en valp under hela sin livslängd och sen strypa den med platspåse. Det är ju också ett skämt! Vad hade han inte fått om det varit en människa? Livstid? Djuren är inte värda någonting förutom i djurälskarnas ögon.
Nä han skulle minst fått 10 år!!
Straffen för djurplågeri är alldeles för snälla. Blir så arg! :mad:

Jag hoppas att målet prövas i högre instans. Det hade varit mycket intressant.

Hur gör man för att begära ut rättspapper? Dvs förundersökningar, bevisningar och dom, vad det nu heter i facktermer?

Ehh, det var något av de mer otrevliga inlägg jag någonsin läst. Jag har ingen aning om vad du skrev, var för upptagen av att bli förundrad av vilken brist på kommunikationsförmåga du har.

Vilket jäkla otrevligt inlägg som enbart var ett försvarstal i mina öron.
Ja han hade säkert plågat ihjäl dom djuren också, men mig veterligen så blir inte penisen längre med en hamster i sele.
Varför är det alltid så att om man yppar ett negativt ord om blandrasuppfödning så kommer genast någon och talar om att det finns skit i renrasuppfödning också?

Ska vi diskutera Sveriges pissiga lagar så får vi nog starta en helt annan tråd.

Nejmen oj, vilken reaktion, ta inte i så du spricker. Jag håller inte med dig, kanske hade han plågat ihjäl en kanin också, men du kan knappast jämföra en aktiv valp med en kanin i "jobbighetsfaktor"? Dessutom tror jag definitivt att antalet illa behandlade djur ökar när man inte tar sig tid att tänka igenom hundköp, och rasval. Och detta är det faktiskt i mångt och mycket "blocket avlarna" som står för. Tyvärr.

Ofta någon som vill ha lite sällskap köper en "random" hund från en renrasuppfödare för 12-13.00. (Det är dessa som brukar resonera om att en blandras "duger" då de endast ska ha den som sällskap, och de är inte insatta i rasernas egenskaper.) Nej, det känns inte lika troligt. För att man ska lägga ner de summorna på en hund brukar man tänka igenom det iaf lite grann, då 12.000 för de flesta människor är mycket pengar. Dessutom tror jag att i mångt och mycket (men långt ifrån alltid) att de renrasiga uppfödarna är mer mån om var hundarna handlar. Självklart finns det blandrasuppfödare med mer eller mindre seriös avel också. Men tyvärr känns det som att den oseriösa delen syns tydligare.

Nejmen oj, vilken reaktion, ta inte i så du spricker. Jag håller inte med dig, kanske hade han plågat ihjäl en kanin också, men du kan knappast jämföra en aktiv valp med en kanin i "jobbighetsfaktor"? Dessutom tror jag definitivt att antalet illa behandlade djur ökar när man inte tar sig tid att tänka igenom hundköp, och rasval. Och detta är det faktiskt i mångt och mycket "blocket avlarna" som står för. Tyvärr.

Ofta någon som vill ha lite sällskap köper en "random" hund från en renrasuppfödare för 12-13.00. (Det är dessa som brukar resonera om att en blandras "duger" då de endast ska ha den som sällskap, och de är inte insatta i rasernas egenskaper.) Nej, det känns inte lika troligt. För att man ska lägga ner de summorna på en hund brukar man tänka igenom det iaf lite grann, då 12.000 för de flesta människor är mycket pengar. Dessutom tror jag att i mångt och mycket (men långt ifrån alltid) att de renrasiga uppfödarna är mer mån om var hundarna handlar. Självklart finns det blandrasuppfödare med mer eller mindre seriös avel också. Men tyvärr känns det som att den oseriösa delen syns tydligare.

Jag håller med dig. Tveklöst förekommer det djurplågeri även bland renrasägare. Inget snack om saken. Men min första reaktion när jag läste om detta fall när det först kom upp var att han kanske hade tänkt sig lite för om hunden hade kostat en massa pengar. Kanske hade han inte skaffat hund över huvud taget om det hade krävts lite mer av honom. En seriös uppfödare hade kanske insett att den här killen inte hade koll på hur man tar hand om en hund. Det är liksom jäkligt typiskt att det är en ensam och uppenbarligen okunnig person som skaffar en blandras av kamphundstyp och sedan blir frustrerad när den kissar på golvet.

Vilket jäkla otrevligt inlägg som enbart var ett försvarstal i mina öron.
Ja han hade säkert plågat ihjäl dom djuren också, men mig veterligen så blir inte penisen längre med en hamster i sele.
Varför är det alltid så att om man yppar ett negativt ord om blandrasuppfödning så kommer genast någon och talar om att det finns skit i renrasuppfödning också?

Ska vi diskutera Sveriges pissiga lagar så får vi nog starta en helt annan tråd.

Håller med.
Fö är landets djurskyddslagar knappast pissiga (även om det finns mycket att önska).
Det pissiga är rättssystemets förmåga att implementera de lagar o förordningar vi har.

Vilket jäkla skitsnack ! Den människan hade gjort exakt samma sak med vilken hund som helst som fallit i hans ägo. Han hade också gjort det om det hade varit en katt, hamster, råtta..ja vilket djur som helst.
Jag håller med dig. Det är knappast att hunden var en blandrashund som gjorde att denna killen misshandlade och till slut dödade hunden, det ligger en massa mekanismer bakom. (Jrf gärna med tråden om kvinnomisshandel på Senior).

Sen att det är skit inom den renrasiga aveln hör inte hemma i denna situationen för det är som att blanda äpplen och päron. Men absolut, denna killen hade absolut gjort likadant med en renrasig hund som han hade köpt för massor med pengar. Det är inte hundens värde som gör att han skulle hålla sig från att misshandla sin hund, det är helt andra saker som styr.

Men grejen är ju att han kanske inte ens hade KÖPT en hund om den var en dyr, renrasig hund, eller för den delen dyr blandras.

Klart han inte skulle misshandla en blandras mer än en renras :crazy:.

KL
Jag undrar om valpens uppfödare vet vad som hände med dennes hund? Om denne inser att han/hon kanske inte varit tillräckligt noggrann vid valet av valpköpare? Om denne insett att rasblandningen tyvärr attraherar fel människor, inte alltför sällan...?

Sen undrar jag också hur man kan ha så ingående kunskap om allt vad denna arma valp/unghund utsatts för under sin korta levnad. Misshandel, slag, upphängning i taket, strypning, inlåsning i källarförråd... Har ägaren själv berättat? Eller har omgivningen känt till vad som pågick? VARFÖR har isåfall ingen gjort något åt saken??? Man kan anmäla anonymt!!

Hela den här historien lägger en mörk skugga över Julhelgen..... Och naturligtvis över hela tillvaron överhuvudtaget - detta var bara en av oräkneliga djur vars tragiska liv gått ut på att torteras. Vad kan man göra????

Jag tycker också att straffen är för låga men du kan inte jämföra djur & människor. Då hade jag som är månskensbonde varit dömd för mord flera gånger om. Seriemördare & massmördare då vi slaktar våra djur för eget bruk hemma två gånger om året. Så att jämföra djur & människor går ju inte.

1 år och 3 månader för att ha plågat en valp under hela sin livslängd och sen strypa den med platspåse. Det är ju också ett skämt! Vad hade han inte fått om det varit en människa? Livstid? Djuren är inte värda någonting förutom i djurälskarnas ögon.
Nä han skulle minst fått 10 år!!
Straffen för djurplågeri är alldeles för snälla. Blir så arg! :mad:

Jag har faktiskt också funderat på hur man fått reda på så ingående information, det känns ju helt galet. Knappast att man skulle berätta om denna behandling för någon?!

Med tanke på att man till och med gått ut med namn på förövaren och hunden, borde väl uppfödaren känna till det? Denna historia har väl knappast gått någon förbi. Man kan ju hoppas att dessa "uppfödare" får sig en tankeställare.

Men grejen är ju att han kanske inte ens hade KÖPT en hund om den var en dyr, renrasig hund, eller för den delen dyr blandras.

Klart han inte skulle misshandla en blandras mer än en renras :crazy:.

Exakt. Det ska vara lite svårt och lite dyrt att skaffa djur. Man ska tvingas tänka igenom flera gånger. Samtidigt är en uppfödare av rashundar antagligen mer mån om sitt kennelnamns rykte (och så kan man hoppas att folk föder upp just för att utveckla rasen till det bättre) och ser till vem de säljer till. Visst, misstag kan ske, men det är väl nog mer sannolikt att en blandras hund kommer till en okollad familj än vad det är för en renras med högre prislapp.

Jag tycker också att straffen är för låga men du kan inte jämföra djur & människor. Då hade jag som är månskensbonde varit dömd för mord flera gånger om. Seriemördare & massmördare då vi slaktar våra djur för eget bruk hemma två gånger om året. Så att jämföra djur & människor går ju inte.

Kan jag väl visst det! Djur är lika mkt värda som människor! Och du kan ju inte jämföra med att slakta? Att slakta ett djur är ju lagligt. Men att plåga och döda en hund och bara får 1 år och 3 månader är ju helt sjukt!
Eller som jag läste i tidningen idag, en man som lurat staten och inte betalat skatt som hamnat upp till 27 miljoner. Han fick 3 års fängelse.
Plåga ett djur kan du göra utan att knappt få ett straff för det, en människa kan du döda för där är ju chansen stor att du döms till psykisk vård, men gud nåde dig om du lura staten på pengar!
Nej, att plåga och döda ett djur ska vara strängare straff!! Men sen är ju Sverige ett klent land också. Alldeles för milda straff!

Jag förmodar att man måste se det som ett steg framåt men personligen tycker jag att straffet skulle vara uppseendeväckande av den anledningen att det var för lågt...

Jag blir outsägligt äcklad och hatisk av "människor" som denna och jag ska inte skriva vad jag önskar ska ske med honom.

Spelar ingen roll vilken ras eller typ av djur det handlar om.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 087
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka