Ibland blir man ju lite trött....

Zoya

Trådstartare
Var ute och körde lösträning med valpen (10 mån) och var på ett ställe där folk sällan går förbi just för att slippa ev. hundstörning - hon är inte helt lydig för tillfället :angel:

Har full koll och träningen går kanon men helt plötsligt känner jag på mig att vi inte är ensamma och vänder mig om. Där kommer en farbror med sin golden i koppel och de är typ 5 meter från oss.
Min hund struntar ju naturligtvis i vad jag säger och börjar gå mot den andra hunden. Hon går som tur är bara i cirkel runt den innan jag får tag i henne och inget händer lyckligtvis annat än att goldenhunden morrar litegrann.
Jag hade inte sett dem komma trots att jag kollade i princip stup i kvarten.

En sak jag blir lite trött på är dock: Om jag kommer med mina hundar och ser att någon tränar sin hund LÖS och att denne uppenbarligen inte sett mig komma. Inte sjutton går jag bara på och ger inget tecken ifrån mig för att göra mig gällande. Jag skulle nog i sådana fall antingen gå en annan väg eller signalera typ "här kommer vi så koppla din hund" eller nåt och absolut inte gå så nära som de gjorde (fanns gott om plats att gå någon annanstans eller vid sidan av)
Hur skulle ni göra?

Snacka om att utmana ödet och gå typ några meter ifrån ett sådant ekipage som vi. Nu var ju minhund snäll men ganska uppenbart inte hans så vad var poängen liksom :confused:

Sv: Ibland blir man ju lite trött....

Eller så kan man ju göra som en idiot jag träffade gjorde.

Suck.

Jag tränade mina hundar på en stor gräsplan ( i koppel ) och ser en kille komma gåendes med sin tik.
Jag drar mig upp i ett hörn och fortsätter där.

Då går den här killen förbi mig och upp på kortsidan och släpper sin hund, som inte alls ville följa med husse utan kommer i full fart mot oss.

Hugger Kittie över ryggen och slänger upp henne i luften, varav Ginger blir helt paff och arg.

Anmälde och skällde ut iaf, men vad trodde han egentligen?

Lite mer vett tycker jag att man kan ha.

Det är ju bara att läsa i "nu blir det munkorg" och tacka din lyckliga stjärna att du har kvar din hund levande....

Nja jag tycker faktiskt inte att andra har skyldighet att be mig koppla hunden, det ska jag ha koll på själv.

Däremot hade han ju kunnat valt att gå lite längre bort, det hade iaf jag gjort och jag hade ryat i åt din hund om den kom för nära att den inte var välkommen.

Jag har aldrig sagt att de har någon skyldighet att be mig koppla min hund men för att slippa ev. bråk kanske man skulle kunna göra det ändå. HAde du liksom gubben bara gått på och räknat med att den andra hunden (som man dessutom på långt håll kan se är en valp/unghund) absolut int eskulle komma fram? Och eftersom jag hade ryggen till så kunde han omöjligtvis trott att jag hade sett honom....

Självklart är det ju mitt ansvar att min hund inte går fram till andra men nog tycker väl jag att man kan underlätta för den andrai ett läge som detta....

Nu gick ju inte min fram till den andra helt utan cirklade runt ett halvt varv (ca 3 m ifrån hunden) innan jag fick tag på henne men ändå.

Det är ju bara att läsa i "nu blir det munkorg" och tacka din lyckliga stjärna att du har kvar din hund levande....

Nej men nu var du elak! Hon skriver faktiskt i sin tråd att hon undviker andra lösa hundar så mycket som möjligt för hon vet att sin beter sig illa om en lös kommer springande!

Jag tycker, precis som du, att han åtminstonde kunde ha harklat sig eller gått längre bort... Menar, för hans egna hunds skull också, för tänk om din vore lite sur!

Hmm men jag skrev ju att jag ( om det gick ) hade passerat på ett längre avstånd än vad gubben gjorde ?

Dessutom skrev jag inte att jag hade handlat som gubben, däremot räknar jag inte med att andra människor ska tjoa om det kommer gående just för att jag vet att alla inte alls tänker som mig och man kan bara ansvara för sig själv.

Där i ligger skillnaden, jag hade tagit större hänsyn till dig men jag kan inte förlita mig på att andra gör det emot mig.

Senast ändrad:

Jag tycker, precis som du, att han åtminstonde kunde ha harklat sig eller gått längre bort... Menar, för hans egna hunds skull också, för tänk om din vore lite sur!

Men man har inte en hund lös som man vet är sur/grinig mot andra hundar om man inte har GOD pli på den, 100% pli kan man ju aldrig ha men pretty close..

Jag skulle bara vilja fråga en sak ang. detta.

Hur tränar man hunden till att inte gå fram till hundar & människor som ts hund (och min) gör?

Klart man ska ha koll på sin egen hund, hon kunde ju haft lina eftersom en var liten. Jag tycker ändå att han kunde ha harklat sig..hostat eller tja vad som helst....

Du har lina på den, hängandes lös men som du ändå kan ta tag i om hunden vill springa iväg.

EX
Mimmi rastar Ruff i lina och ropar på honom då och då, när Ruff kommer får han beröm. De gånger Ruff tycker att lukta är roligare än att komma kan Mimma ge han ett ryck i linan och ropa igen (detta brukar räcka för att fånga en valps uppmärksamhet en snabbis!) Ruff får då efter rycket när han tittar mor Mimmi en massa beröm, och gud vad kul det är att komma!

så gör man även med äldre hundar om de har en tendes att sticka bort. Det viktiga är att man tränar både när de inte är nån som kommer och när de kommer någon... så hunden blir säker på inkallning.

Genom att träna med lina så lär man även hunden att
"mamma når att säga till mig överallt"
Därför är det också så viktigt att när man får hem sin valp springer ikapp den, kanske tar tag i den (beror ju alltid på hund) sedan vänder sig om och går. Då brukar valpar glatt springa efter för de märker att "oj mamma är arg"....

Med detta menar jag inte att man ska rycka nacken av hunden eller ruska om den mycket. En markering brukar räcka, det gäller ju att läsa in sin hund...

Hoppas de va nått vettigt tips...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 041
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka