IAMS foder stödjer grymma djurförsök

C

caballera

Hittade den här länken ute på Internet; http://www.iamscruelty.com/ och förvånas över hur ett av marknadens ledande fodertillverkare tillåts behandla djur på detta sätt. Se gärna PETA's video som finns som en länk från sidan. Fruktansvärt! Från och med nu kommer jag bara att köpa RC foder till mina djur (som dessutom är mycket bättre). Se och fasa!
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Nånting säger mig att det inte är ngn skillnad på foder om försöken sker i samma länder.
Man ska ju dock tänka på att filmer på såna här aktivistsidor är väldigt vinklade och klippen var korta.
Det såg ju inte så kul ut att hundarna bodde på spaltgolv, men gjorde de verkligen det, det var inte typ uppvaksburar (vilket iofs vore bättre att ha helt golv)?
I början visar de hundar som ligger bredvid varandra på ett golv, inte så plågsamt? Visst ser de sega ut, men det verkar ju som att de kommer från operationsbordet? En hund har spytt, sånt händer vid sedering.
Sen visar de en hund under narkos med mask, inget plågsamt?
Jag kollade inte klart då det vara så långt och dåligt ljus.
Har jag missat ngt?
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

finns det fler foder som man ska bojkotta?? vore kul att veta vilka som är "bra och dåliga"...
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Man ska ju dock tänka på att filmer på såna här aktivistsidor är väldigt vinklade och klippen var korta.

Jasså, och varför ska dom vara vinklade då ? Är alla hemskheter man ser ang djur vinklade ? Skulle inte tro det, och nu snackar jag inte specifict om just de klipp trådskaparen hänvisar till. Tycker att, så fort det visas: barn, djur, vuxna osv som misshandlas och har det svårt...ja då skriker folk: Det är vinklat. Visst tusan förekommer det grymheter...allt torde nog inte vara sk vinklat.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

finns det fler foder som man ska bojkotta?? vore kul att veta vilka som är "bra och dåliga"...

Antagligen alla de större foderföretagen eftersom alla de bedriver djurförsök i stor omfattning.

Jag är övertygad om att alla de stora kan svartmålas på samma sätt som IAMS.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Antagligen alla de större foderföretagen eftersom alla de bedriver djurförsök i stor omfattning.

Jag är övertygad om att alla de stora kan svartmålas på samma sätt som IAMS.

mne om man inte vill stödja sådana företag - vad ska man köpa för foder då?? husmanskost?? :angel:
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

mne om man inte vill stödja sådana företag - vad ska man köpa för foder då?? husmanskost?? :angel:

Det borde finnas en hel del svenska hundmatstillverkare som inte bedriver någon liknande forskning tex. tillverkarna av färskfoder. Tvivlar även på att svenska torrfodertillverkare har de ekonomiska medel som behövs för att bedriva forskning i någon stor omfattning.

Du får börja ringa runt och fråga helt enkelt (eller göra egen mat till hunden).
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Kanske en dum fråga, men hur gör man djurförsök för foder? Jag fattar inte av vilken anledning och på vilket sätt? Jag är inte alls insatt i detta så jag förstår inte det. Kan man på något sätt få fram vilka märken som gör djurförsök typ om RC gör det osv.?
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Helt vanliga utfodringsförsök räknas som djurförsök och varför utfodringsförsök görs tror jag är rätt självklart. ;) Sedan finns det tillverkare som tar till mer extrema försöksmetoder för att framställa speciella foder för sjuka katter. Det går att läsa lite om det här.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Jasså, och varför ska dom vara vinklade då ? Är alla hemskheter man ser ang djur vinklade ? Skulle inte tro det, och nu snackar jag inte specifict om just de klipp trådskaparen hänvisar till. Tycker att, så fort det visas: barn, djur, vuxna osv som misshandlas och har det svårt...ja då skriker folk: Det är vinklat. Visst tusan förekommer det grymheter...allt torde nog inte vara sk vinklat.

Därför att djurrättsaktivister har en benägenhet att skrika först och ta reda på fakta sedan. Jag säger dock inte att så är fallet med denna film, jag säger bara att man alltid ska vara källkritisk.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Vinklat eller ej. Fortsätt du och titta på filmen. Och titta på de hundarnarnas ögon som sitter i bur. Och hur de kryper när någon närmar sig.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Jag har märkt att i 9 av 10 fall brukar dessa aktivister ha rätt.

Människor som alltid hävdar saker och ting är vinklat, är oftast de som inte orkar ta reda på fakta eller ändra sin livsstil. Latmaskar helt enkelt.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Nu står det inget datum på hemsidan men jag vet att Iams för några år sedan när stormen kring deras laboratorium var som värst faktiskt bytte labb. Men hur det ser ut nu för tiden vet jag inte.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Delvis knapplån

Man gör ju försöken för att studera hur hundarna reagerar på fodret. Hundarna på IAMS forskningslabratorium har det knappast bra. Dom må kanske ha det bättre än labbråttor, men ett duligt liv? Knappast.
Dels får dom ju leva i bur/hundgård och att behöva utstå operationer och tester var och varannan dag är väl knappast ngt man önskar en frisk (eller sjuk) hund. Det är ju inte precis som at de lever i drömfabrken där de får smaka olika mat varje dag. Man tester ämnen och incinjerar osv..Jag tror inte heller att hundarna har ett speciellt normalt liv där de får gå promenader och bara vara hundar varje dag. Trist att det ska behöva vara så.
Precis som sol skriver TROR jag att de allra största varumärkena jobbar ungefär på samma sätt.
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Därför att djurrättsaktivister har en benägenhet att skrika först och ta reda på fakta sedan. Jag säger dock inte att så är fallet med denna film, jag säger bara att man alltid ska vara källkritisk.

Tack för den!
Jag tycker det där lät som en "aftonbladet skröna" faktiskt. Alla djurrättsaktivister springer runt i dreadlocks och bara äter sallad ungefär. Man ska vara källkritisk ja, samtidigt som man måste vara öppen. Just den här historien om IAMS var uppe för ex antal år sedan och det stod tom i tidningarna om det (iaf utomlands). PETA är alltså inte den enda källan till detta. Jag tippar på att det är sant.
Hur tror du dom testar sina foder?
 
Sv: IAMS foder stödjer grymma djurförsök

Det är sant! Dessutom har Iams själva gått ut och erkänt de dåliga förhållandena och dessutom efter det bytt foderlabb. Historien utspelade sig omkring 2003-2004.

Efter att ha gjort lite efterforskningar så kan jag se att Peta fortfarande intresserar sig för Iams då de anser att de inte vill ta sitt fulla ansvar för det djurplågeri som hundar utsattes för i och med att de påstår att de inte kände till djurplågeriet förrän Peta uppmärksammade dem på det. Peta menar dock att Iams kände till de dåliga förhållandena och har precis nu i december fått ett utslag i domstol där Iams nu tvingas att lämna ut olika dokument som Peta menar kan bevisa att Iams kände till situationen.

Kontentan verkar vara följande: Iams använder inte längre labb som plågar hundar och katter men verkar heller inte vilja ta sitt fulla ansvar för de missförhållanden som var.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hittade den här länken ute på Internet; http://www.iamscruelty.com/ och förvånas över hur ett av marknadens ledande fodertillverkare...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp