I vilken ordning?

S

Svanhild

Hästar som ska köras in körs ju ofta in innan de rids in. Jag har gjort lite olika på olika typer av hästar... lugna o stabila hästar kör jag in först o rider in sen. De mer hispiga o tittiga rider jag in först o tränar mycket miljöträning o tillit med innan jag verkligen lägger ner mig på att få dem i skaklarna.

Hur gör ni som kör in o varför?

Sv: I vilken ordning?

Mycket intressant ämne.

Jag har ingen större erfarenhet av varken inridning eller inkörning. Men har en 3-åring hemma nu som ska både köras och ridas in.
Eftersom han inte haft det så lätt som ung så är han nervös och lite skygg. Har just därför valt att rida in honom först och sen får vi se när jag tycker han är mogen att köras in.

Annars är det väl egentligen enklast att köra in först och det tänker jag ha som mål med mina egna unghästar i framtiden.

/M

Jag kör in och rider in sen, tycker det är lättast :) En körd häst är så himla mycket lättare att rida in, och eftersom större delen av de jag rider och kör är hingstar så föredrar jag att "tukta" dom i vagnen först ;)

Hästar som ska köras in körs ju ofta in innan de rids in. Jag har gjort lite olika på olika typer av hästar... lugna o stabila hästar kör jag in först o rider in sen. De mer hispiga o tittiga rider jag in först o tränar mycket miljöträning o tillit med innan jag verkligen lägger ner mig på att få dem i skaklarna.

Hur gör ni som kör in o varför?

Vi kör alltid in först. Varför? Jo för att allt som hästen har lärt sig från marken kan den då man börjar rida den. Vi går sakta fråmåt med mjuka metoder och behöver då aldrig tukta varesig ston eller hingstar.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka