I vilken ordning fäster man allt?

Lindon

Trådstartare
Som rubriken säger - i vilken ordning fäster man selen - t.ex bröstsele (om det har ngn skillnad) tills man spänner för vagnen? Försöker klura ut allt om selar och seltillbehör...;)

Sv: I vilken ordning fäster man allt?

Påselning i stallet;
1.Däckel
2.Brösta (i mitt fall loka)
3.Baksele
4.Huvudlag+töm

Jag gör följande när jag kopplar vagnen;
1.Först läggs skaklarna i hållarna på däckeln.
2.Sedan fästs draglinorna.
3.Efter det fästs bakselen i skaklarna.

Tvärt om när jag kopplar loss vagnen.

1.Tömmen, den ligger inte kvar i vagnen utan "öglar" ihop den och fäster den i tömringen med en knut för att den inte ska trassla sig.
2.Lossa baksele
3.Draglinor
4.Skaklar

Har i princip alltid medhjälpare som står vid hästens huvud.

Precis!
Tänk på vad som kunde hända i en annan ordning. t.ex. om draglinor är fast men skacklarna är på marken...Om hästen hoppar till, skacklarna fastnar på marken och vagnen kan dras över hästen :eek:

Jo, det är det jag har i bakhuvudet.. :crazy:
Bättre då att skacklarna bara slinker ur om hästen far iväg (eller så sitter ju vagnen där den sitter om man har "stängda" öglor och då följer ju vagnen som den ska)!

Precis!
Tänk på vad som kunde hända i en annan ordning. t.ex. om draglinor är fast men skacklarna är på marken...Om hästen hoppar till, skacklarna fastnar på marken och vagnen kan dras över hästen :eek:

Förlåt men... :rofl::rofl::rofl::rofl: Är det faktiskt folk som gör så :o?? Känns ju heeelt bakvänt..:D

Jag gör lika som Egonson!
+ fäster skakeln och går en liten bit så hästen vet vad som händer, sen fäster jag fast allt det andra...

Något jag fått lära mig av en duktig kusk som tävlar högt upp i klasserna, som jag ALDRIG sdjälv kommer att göra, är att svanskappan ska sättas fast före däckeln.

Nu har jag ju en väldigt orädd häst, men jag kan bara se framför mig hur en mer rädd häst av någon annan anledning kan hoppa till i gången och selen ramlar av men sitter fast under svansen. Paniken som sker då resulterar bara i ännu mer knipt svans. Inget jag skulle rekomendera. På tävling är det dessutom så att hästen inte sitter fast utan man håller i dem. Hej då hästen!!

Förlåt men... :rofl::rofl::rofl::rofl: Är det faktiskt folk som gör så :o?? Känns ju heeelt bakvänt..:D

Jag gör lika som Egonson!

:confused: har jag skrivit något dumt? Jag menade att även jag gör som Egonson och sedan försökte beskriva en av orsakerna.

Efwa: Jag också har lärt med det, samt att nedre lokrem ska fästas så snart selen är placerad på hästen (om man nu har en loksele, förstås) då hålls selen på plats..i-fall-att...

Nej, finns svanskappa så fäster jag också däckelgjorden före svanskappan.

grelots: Jag tror hon menar angående det du skrev:
" om draglinor är fast men skacklarna är på marken...Om hästen hoppar till, skacklarna fastnar på marken och vagnen kan dras över hästen :eek: "
Om det verkligen FINNS folk som gör så när de spänner för sina hästar.

Typ :)

Jag har lärt mig att spänna lokorna först, sen däckel och sist svanskappa/baksele :)
Samt att man ska lägga tömmarna på ryggen.
Hänga dom på ena lokan har jag sett man kan göra oxå, men kanske lite svåråtkomliga i en hastig situation då :)

Ja de finns ju folk till allt:D
Och misstag kan vem som helst göra...
Jag hade köpt nya draglinor och spände för en aning slarvigt och efter några meter hängde båda skaklarna endast i bakselen, dom hade glidit ur skakelögglorna för draglinorna var för långa:eek:
Men snäll shettis stannade bara och tyckte att detta var väl inte riktigt rätt nej :angel:

Ja så gör jag också när jag selar med en "hel" loksele. Men jag kör ju med lösa lokor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Behöver rådfråga lite. Jag har en SWB valack som är 1år 8 månader nu, köpte honom som nyfylld 1 åring. Han har sedan hösten när han...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka