i vilken ålder anser ni en häst börja bli gammal?

Sv: i vilken ålder anser ni en häst börja bli gammal?

KL

Över 25 börjar blir gammalt. Tar man väl hand om hästen och inget händer, tex sjukdomar mm blir ju många hästar över 25... Men tyvärr ger nog många upp och avlivar om det blir lite problem "eftersom hästen ändå börjar bli gammal" redan när den är 15 eller äldre...
Jobbade i ett turridningsstall där vi fick "för gamla" hästar av folk som inte ville avliva men inte kunde "använda" hästen mer. En var 10-12 år när han kom, är nu 25 och går fortfarande turer på 3-4 mil om dagen, 3 dagar i sträck. En annan 20 åring går utan problem 3-5 mil / dag med snabbare tempo = mkt trav och galopp. En tredje häst är 33 eller 34 nu och går lektioner med nybörjare och utritter på upp till 1,5 h. Mer vågar inte ägaren, även om hästen ser ut att orka. En fjärde häst var utdömd, men fick ett halvår på gärdet och bra träning och går nu upp till 5 mil/dag flera dagar i sträck. Stallet är väldigt seriöst, vetrinär kollar hästarna nästan varje vecka så alla är VERLIGEN friska och välmående.

När min häst blev 18 började jag tänka att jag borde börja se på henne som gammal. Nu är hon 20, glad och pigg med glimten kvar i ögat, har årsföl vid sidan och är dräktig igen. Hon har blivit lite sänkt i ryggen annars ser man inte på henne att hon är så gammal som hon är.

med tanke pa att folk i allmanhet inte kan ta sig tid och lata sina unghastar vaxa klart innan de skall ridas in och borja tavla, tja de blir gamla nar de ar 15..
jag har aldrig ridit ngn av mina araber forrann de ar 4 1/2 ar gamla. dock har de varit tranade fran marken sedan dag ett. Men jag sparar dem ryggvis och kor istallet, framfor plogen sladen eller vagnen.. Och inte med tunga lass.
Nar de val ar redo att bli ridna, inte nog med att de kan nastan allt, de har fatt utvecklats i sin egen takt (med skelett etc) och HALLER.
Jag tavlade pa nationell niva med min 22 ariga vallack. Vann nastan allt som vi startade i, och ingen kunde tro han var sa "gammal" som han var. Denna hast var ocksa anvand som cowhorse hemma. Visst man kanske far spendera mer tid med dem och skota om, men ar det inte vart det??
Och till fragan, nar de borjar narma sig 30 (27-28) da kan man kanske kalla dem aldre. Men aldrig gammal...

Hej!

Jag tycker som de flesta här: när de är 18-20, börjar de bli gamla.
Därmed inte sagt att de nödvändigtvis ska ställas av och sluta tränas, men jag tror man behöver vara förberedd på att "krämpor" kan komma som sätter ner användbarheten.
15 tycker jag allt var ungt för att vara gammalt:p

Jag tror, också som flera andra här, att hästen är på topp kring 15 års ålder.

Jag tycker väl att hästar som är 20+ räknas som gamla. Dock är det, precis som med människor, skillnad på häst och häst. Min tant är 19 år och boxgrannen är inne på sitt 26:e år men rids och tränas "som vanligt" och mår bra av det. Det syns på 26-åringen att han är till åren, men det "hör ju till". :)

På min häst märks inget förutom lite svank, vilket kom efter att ha burit/fått föl 3,5 år sedan. I övrigt märks det inte i ridning eller beteende eller krämpor. En av stallets friskaste hästar (peppar peppar) hittills.. :)

Få se när min tant blir en tant på riktigt så det syns tydligt. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka