i vilken ålder anser ni en häst börja bli gammal?

sommarvind

Trådstartare
det finns så många åsikter om just detta, men vad anser ni?

Själv tycker jag nog att det börjar vid 15 år..

Sv: i vilken ålder anser ni en häst börja bli gammal?

15 år är ingen ålder om hästen ridits vettigt.....
18 år och uppåt är vad jag anser gammalt/äldre.

ja visst finns det pigga 15 åringar:) Det ser man ju bara på vissa tävlingshästar. Okej då kan man säga att mitt sto börjar bli gammalt nu då. Hon är 18 år i år, men det märks inte på henne alls:)

Vid 15 brukar hästarna vara som bäst om de fått vara hela och välutbildade... Då finns oftast styrkan som behövs oavsett gren.

Enligt mig börjar ålderdom komma smygande runt 18-19 år, allt beroende på vilken individ det är. Det är ju samma med människor, vissa blir äldre än andra mycket snabbare. När man kommer upp i 20 år och över, då börjar hästen kunna klassas som gammal helt klart.

Min häst som blev 23 blev ganska snabbt så dålig att vi fick ta bort honom men fram till sista månaden var han i stort sett som han alltid varit! Lika stark och lika många synpunkter, kanske lite mer av att ta sig friheter då:angel:

Jag red samtidigt en nybliven 4-åring (nuv) och de var ungefär lika busiga och spralliga att rida, och om han inte blivit sjuk tror jag han hade tillhört dem som var fräscha långt upp i åldern, pga han varit så fri från skador i alla år och fräsch i ben, leder och muskler.

Det finns ju hästar som rids mycket långt efter att de fyllt 20.

Men som äldre betraktar jag nog från 18 kanske, men det är så himla individuelllt hur det märks på dem.

Jag brukar väl kalla en häst som passerat 18-19 år för "äldre" - när en häst blir gammal är äldigt individuellt. En häst som levt ett vettigt liv blir inte "gammal" förrän efter 20 oftast. Men visst kan hästar bli gamla väldigt mycket tidigare om de levt ett väldigt tufft liv på ett eller annat sätt.

Min häst har börjat bli lite "gammal" nu när vi trappat ner tävlingskondisen, han börjar närma sig 24 år.

Det är väldigt individuellt..

Men runt 18 kan jag också tycka att hästen börjar bli gammal..

Jag har ett fullblodssto som är 25 och går snart mot 26.. Henne märkte vi ingen skillnad på förrän hon blev 22.. då hon började kräva mer mat för att behålla hullet.
Annars är hon väldigt pigg ;)

Jag håller med vid 18 år så kallar jag nog också dem för "äldre" och gammal vid 20..

Men som sagt det finns yngre hästar runt 17-18 som börjar se äldre ut..

Jag tycker att uppåt 18/20 är äldre, men inte gammal exakt.
15 tycker ju dom flesta jag stöter på är gammlat men jag tycker dom BÖR vara på sin topp då om man inte ridit dom galet.
Faktuom att så många är helt slut då säger väl allt :(

15 år är verkligen ingen ålder. Har ett russto som tävlat flitigt på travet i sommar, och hon är verkligen helt komplett galen. Hon har aldrig varit så bra som hon är nu, hon är pigg och glad!

Har några en bit över 20 som inte märks någon ålderdom på. De tävlas inte men rids kontinuerligt. Vår gammelman som reds tills han var 34, kärnfrisk och pigg men tänderna höll inte :cry:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Är väl lite som med människor, beror ju vilket liv man levat.
En människa som är 40 och som inte levt sunt kan ju upplevas som äldre än en sund 60-åring.

Jag kanske tycker att en gammal häst är när den är över 20 och inte kan användas till det jag tänkt, medans nån annan kanske tycker att den är jättefräsch för det arbete den tänkt ha den till.

det finns så många åsikter om just detta, men vad anser ni?

Själv tycker jag nog att det börjar vid 15 år..

Ninja La Silla som Rolf-Göran Bengtsson red nu i VM är 15. Tycker du att den hästen är gammal?

Jag har en 20-åring som är långt ifrån gammal. Det enda som det märks på är att han får mer vinterpäls nu än för några år sedan. För några veckor sedan var jag iväg på hoppträning för K-G Svensson och hoppade 1,40m med hästen. Inga som helst problem! Snarare svårt att få stopp på honom :grin: Nu blir det lite lugnare med träningar men det beror inte på hästen alls utan på att jag själv är gravid och ska få barn i mars. Min kropp orkar inte hålla hästens tempo just nu!

Jag vill absolut inte tycka att hästar är gamla före 15 års ålder, men tyvärr verkar det finnas andra åsikter. När fullblodet var halt som 10-åring tyckte veterinären att "Hon börjar ju bli lite till åren ..." och "På så pass gamla hästar är det ju ganska vanligt med ...". Och där stod jag och tyckte att hästen för bara ett par år sedan avsluta unghäststadiet :crazy:.

Det beror ju helt på vilken hästras det är och hur mycket den rids/används.
Islandshästar kan ju bli bortåt 35 år.
Här hemma går en islandshäst på 25 och han rids så gott som dagligen.
Pigg som attan när det är många hästar med! Då ska han helst gå i täten..:D

När de är 20 år börjar de väl bli lite till åren. Min är 14 och jag tänker att hon blir minst dubbelt så gammal iaf :p Hon är absolut inte gammal..

Jag har själv en 16åring och en 22åring och jag ser inte någon av dessa som gamla. Beror mycket på psyket, men jag tänker spontant att en häst som är 20+ är gammal, fast uppfattningen brukar ändras när man träffar hästen.

Det beror helt på individen och även rasen.
ex. en islandshäst brukar ha sina bästa år runt 10-17år, då dem är i topp trim! och kan ridas och är relativt fräscha vid 20-25års ålder. Medan ex. ett halvblod brukar bli lite "skruttig" vid 17-20år..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka