I valet och kvalet...

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Tja, då står man här igen och funderar på hästköpet som oundvikligt måste ske :confused:. Ny pålle ska det bli, och återigen slits jag mellan valet av olika hästraser och alla fördomar som hör raserna till. Försöker att inte bry mig om vad andra tycker och tänker, men visst blir man lite fundersam. Har inte den där jättefeta plånboken, men egentligen är det inte det som avgör. Men man vill ju ha X antal kronor över efter köpet till att köpa välanpassad utrustning, ha reservpengar till ev. veterinärutgifter o.s.v.

Har tidigare haft olika raser, Halvblod, Fullblod, okända korsningar och Travare, och även ridit allt från Andalusier till Lippizanare, Quarters och Nordsvenskar. Vet ju att det är individen som räknas, och visst spelar det roll, men olika raser har ju olika förutsättningar. Men måste ändå medge att ex. Travaren har slått både halvbloden och fullblodet med hästlängder, aldrig ridit en så samarbetsvillig och lättlärd häst!

Har inte som mål att tävla några högre klasser, men för den sakens skull betyder det ju inte att jag inte vill träna. Är intresserad av väldigt mångsidig träning, allt från dressyr, hoppning, fälttävlan till western och körning, men också att bara mulla omkring i skogen.

Och den hästras som enligt mitt tycke lämpar sig bäst är ju travaren! Visst, det är mycket jobb, mycket ommuskling och galoppträning och gud vet vad, men det är ju värt allt när man har en framåt, positiv samarbetsvillig och lättlärd häst...

Men vad tycker ni själva? Om det är någon som vill avråda mig, så gör det! Om jag kan stå emot eran kritik vet jag ju att jag har rätt ;) Snälla hjälp mig!
 
Det låter ju som att du nästan redan har bestämt dig :).
Jag tycker av egen erfarenhet att travaren är en underbar häst både i psyke och att rida men välj då helst en häst som är ostartad och yngre.
Har du inga ambitioner att tävla i de högra klasserna så är ju travaren perfekt men det gäller att hitta den rätta hästen. Passar även bra om man inte har den feta plånboken :).
Men sen som sagt så är ju alla hästar olika. jag har idag en jättetrevilig fullblodsvallack som har gått som galoppör.. Många tror att han har ett hett temprament och är jobbig att rida men tvärtom. Han är lugn som en filbunke och jätterolig att jobba med i både skritt, trav och galopp.. inget hets här inte. Så alla hästar är inte som de borde vara om du förstår hur jag menar :confused:

Ta god tid på dig.. och lycka till med hästköpet.
 
Någon mer som har åsikter? Någon som har köpt exempelvis en travare och upptäckt att den liksom inte räckte till? Självklart ska jag köpa en yngre, helst ostartad travare (om jag köper en det vill säga...). Och gärna någon fransk eller amerikansk modell, eller mittemellan. Vet att det finns tusentals travägare här på bukefalos, snälla svara!
 
Jag har inte köpt någon travare, men ridit några genom åren. Jag tycker att visst kan man få ordning på galoppen på dem så att den blir näst intill "bekväm" men jag tycker att travarna brister i hoppningen. Många hoppar med framdelen först och bakbenen sedan, även om de är utbildade inom dressyr bra. Jag har inget emot travare, men det är bara en iakttagelse jag gjort. Sedan finns det säkert de som inte gör det, men vill man hoppa lite mer så kan det vara svårt att få travaren bra.
Jag skulle nog rekommendera dig ett fullblod om jag skulle säga en ras som är bra. Där har du mod, intelligens, lyhördhet, energi, samarbetsvilja, lättlärdhet, hoppförmåga, 3 jämna gångarter, allsidighet etc. Jag kan inte nog beskriva denna positiva ras! :love:
Och många fullblod kostar runt 10 000 utan att det för den skull är något fel på dem heller. Så inte behöver man ha jättefet plånbok där inte. Och hos fullblodet har du ju mycket gratis iom att du inte behöver lägga ner så mycket jobb på galopparbetet.

Men vill du köpa dig en travhäst så ska du nog leta reda på en som du kan få se hoppa, så du ser om den har talang för det eller inte, och gärna en som verkar ha galoppen ganska naturligt...
 
Taj, förstår vad du menar, men ändå inte... Som jag skrev har jag haft både fullblod och travare innan, och inget slår travarens samarbetsvilja och läraktighet. Visst hade fullblodet lättare för sig vad det gällde galoppen, men i hoppningen var han inte nära den kapacitet som travaren hade. Då syftar jag ej bara på höjden, utan allt runtomkring. Travaren var smidig och lättlärd och hade lite jävlar anamma i sig, att inget var för svårt för honom. Han rev aldrig en enda bom vad jag minns, och bjöd på allt. Fullblodet var ju också duktig, men saknade den där riktiga viljan. Kanske berodde det på individen, men har fått uppfattningen även av andra travägare att travaren VILL! Dessutom vill jag ju även syssla med lite körning, och då lämpar sig ju travaren ganska bra... LÅter som att ingen behöver övertala mig egentligen, jag vet ju redan!!! :bump:
 
Köp en travare då ! Varför tvekar du ? Den är generellt sett oftast billigare i inköp och du verkar ju tycka att det är den trevligaste rasen.

Själv skulle jag inte köpt mig en travare för ridning. Men det är ju jag det.
 
Men ändå tycker jag att den travaren du har ridit verkar vara med undtantag än regel. Men det är väl bara att ge sig ut och leta så hittar du vad du vill ha.
 
Men har det inte ganska mycket med olika "personligheter" på själva hästen att göra oxå? Det kan ju variera väldigt mycket från häst till häst, även fast det är samma ras...
 
Här kommer ett förslag från en som har prövat många raser :)
Jag tycker personligen väldigt mycket om både Varmblodiga och Kallblodiga travare. Men den ras jag har fastnat för är Araben, med sin mångsidighet och temprament är det den ultimata rid och sporthästen :love: De är oerhört lättskötta och arbetsvilliga. On du inte har funderat på Arab tidigare, så ta kontakt med någon hästägare och prova denna härliga häst (förutsatt att den är rätt hanterad)!
 
Hehe... jag säger bara KÖP en travare.. :smirk:
Jag har och har haft inne många trådor om jag ska köpa det fullblodet som jag idag har och allt har tytt på att jag vill ha hästen...
Men som sagt, alla hästar är olika.. du kan hitta en travare med en förskräcklig personlighet/temprament osv men oxå inte...
 
Om jag vore du så skulle jag köpa en nordis för det har jag men du verkar vara rätt inne på varmblod så jag tycker att du ska köpa dig ett varmblod för dom kostar inte så extremt mkt och man får en trevlig häst i alla fall dom travare jag har träffat :)

Nordisar är BÄST
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp