I valet och kvalet, vilket märke passar min häst?

Casteloro

Trådstartare
Kommer inom kort få hem min gamla häst, och tydligen ligger sadeln som hon har nu inte alldeles för bra. Jag hade en wintec dressyr på henne förrut men sålde den, och nu har jag hittat en begagnad likadan som jag funderar på att köpa.

Fast frågan är väl egentligen, även om om Wintec är en grymt bra sadel (tycker jag själv) så kommer tredjehansdvärdett inte ens vara hälften så mycket om ett år, när hästen ska åka tillbaka till sin ägare igen.

För 3500:- (Kostar väl 5.800 ny tror jag, iaf då jag köpte den..) får jag faktiskt en rätt okej sadel i läder, men frågan är vad som passar "min" häst som har det vita järnet i wintec (x-vid) och ska jag få tag i någon liknande storlek i annan modell så känns det stört omöjligt. I alla fall eftersom jag är helt ute och cyklar när det gäller sadlar.

Eftersom jag bara ska låna henne, 6-12 månader så känns det inte allt för kul att lägga ut mer pengar än vad jag har på en sadel, som jag senare ev. ska sälja. Och då är ju fördelen med en wintec att den är ställbar, men inte till det priset på 3500:- kanske? För då kan jag använda den på en kommande häst. Men å andra sidan har jag hört att det inte är så bra som tillverkaren vill utlova heller så det känns ju sådär. För köper jag en sadel i läder, till samma pris som för den här wintecen, borde värdet inte sjunka så drastiskt som vad en syntetsadel gör.

Det känns viktigt att sadeln ligger bra, även om det blir mest motionsridning med henne, och även om hon är lite äldre numera. Känns ännu viktigare då.

Tips och råd någon?

Senast ändrad:
Sv: I valet och kvalet, vilket märke passar min häst?

Men alltså, hon som har lånat hästen av dig, ska hon köpa hästen sen? Kan hon ordna en sadel? Annars köp en begagnad, eller rid barbacka :p

Jag har sålt hästen till henne. Som JAG nu ska låna. Jag sålde sadeln i samma veva som hästen, och vill nu ha en sadel som passar henne under tiden jag ska ha henne på foder. Eftersom den sadel hon har nu inte passar mig eller hästen.

Wintec håller andrahandsvärdet bra.. Hittar du en för 3500 kommer den inte sjunka så mkt mer i värde, kanske några hundralappar.
Om Wintec passar hästen fortfarande är det ju bättre att köpa en sån om ni trivdes med den istället för att leta i kanske flera månader innan ni hittar en lädersadel för samma pengar som passar..

Dessutom tycker jag att du ska sälja den sadeln till ägaren då eftersom hästens egna sadel inte passar så bra.

Fast att få dem att fatta det.. Men andra- och tredjehandsvärdet är rätt okej då i alla fall. Isåfall blir det nog den sadeln, eftersom jag vet att den fungerar både för mig och hästen! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar