cactuspower
Trådstartare
Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte själv tillräckligt kunnig för att bedöma att den är helt okej och vet inte om jag tänker köpa den eller inte. Känner att jag skulle vilja ha förslag på lite fler alternativ.
Min häst är ett halvblod 164 hög, med rätt så mycket manke.
Hon är varken jätte svängd eller jätte böjd i ryggen utan är något däremellan. Lite kraftigare i modellen. Rent spontant, vilka sadlar skulle ev. kunna passa henne tror ni? Klart man inte kan bedöma en sådan sak såhär på rakhand, men jag vill i alla fall ha lite förslag på sadlar som ev. skulle kunna vara värda att prova och leta efter begagnade.
Jag är också nyfiken på dom nya bomlösa sadlarna som blir mer och mer populära. Eftersom jag har tänkt och tävla lite dressyr med min häst måste den sadeln jag köper, vara godkänd för detta. Är det någon som vet hur det ligger till med ST Dressage sadlarna? Är dom godkända att tävla dressyr med? Hur är dom annars att rida i etc.?
Vad är fördelarna resp. nackdelarna med bomlöst?
Saken är den att jag inte har lust att lägga ut 10 papp på en bomlöst bara sådär heller ....
klart att det kanske skulle kunna vara ett vettigt alternativ, dock så har jag ingen erfarenhet av bomlöst alls då jag inte ridit i en sådan sadel någon gång och därför vågar jag heller inte köpa någon ny sådan.. kan man prova dom någonstanns kanske?
Ja, kom gärna med så mycket råd och tips etc. som möjligt!
Min häst är ett halvblod 164 hög, med rätt så mycket manke.
Hon är varken jätte svängd eller jätte böjd i ryggen utan är något däremellan. Lite kraftigare i modellen. Rent spontant, vilka sadlar skulle ev. kunna passa henne tror ni? Klart man inte kan bedöma en sådan sak såhär på rakhand, men jag vill i alla fall ha lite förslag på sadlar som ev. skulle kunna vara värda att prova och leta efter begagnade.
Jag är också nyfiken på dom nya bomlösa sadlarna som blir mer och mer populära. Eftersom jag har tänkt och tävla lite dressyr med min häst måste den sadeln jag köper, vara godkänd för detta. Är det någon som vet hur det ligger till med ST Dressage sadlarna? Är dom godkända att tävla dressyr med? Hur är dom annars att rida i etc.?
Vad är fördelarna resp. nackdelarna med bomlöst?
Saken är den att jag inte har lust att lägga ut 10 papp på en bomlöst bara sådär heller ....
Ja, kom gärna med så mycket råd och tips etc. som möjligt!