I valet och kvalet ang. avvänjing....*hjälp*

CiderGirl

Trådstartare
Hej!
För att göra historien kort så köpte jag ett sto i vintras, började misstänka att hon var dräktig på våren och innan jag hann kolla upp det så låg där en välskapt fölunge i boxen...och min blivande tävlingshäst (4 år gammal) blev mamma för första gången....

Nu är fölet 5 månader och 1 vecka och det är dags att börja tänka på avvänjingen. Tänkte först bestämt att den skulle vara lång och succesiv men börjar tänka om. På dagarna går föl och sto med två andra föl och ston och har gjort det i snart 4 månader. För 2 nätter sen ställde jag in dem med en häst till i ett 3-hästarsstall alldeles i närheten av deras hage, i varsin box (de har varit i stallet förut). stoet var inte nämnvärt orolig när hon såg att hon hade uppsikt över fölet men började härja vilt när kamraterna i hagen (går inte att ta bort dem så de inte hör varann från stallet) började ropa efter dem. Fölet var ok lungt men verkade besvärad av instängdheten och gick hela tiden baklämnges mot väggarna och försökte hoppa på boxbörren. Tydligen hade de lugnat sig något till kvällsfodringen. Idag tog jag in dem och ställde fölet i boxen och gick ut med mamman, då klättrar han på väggarna och gallret... mamman e lugn så länge hon ser honom och flocken....

Nu till mitt problem: 1. fölets mor verkar vara helt beroende av flocken och får i princip panik när hon inte ser de andra, fölet kommer i andra hand dvs hon börjar oroa sig för honom när hon väl är med flocken 2. fölet verkar i första hand visa klaustrofobi och bryr sig om mamma men vill inte va i boxen, det går 10000 ggr bättre att va uppbunden på stallgången fast man då inte kan nosa på mamma....

Hur ska jag få denna avvänjing att fungera?

Jag tror inte jag kan lämna någon av dem i hagen med flocken utan att de hoppar över eller spränger staketet... Därför börjar jag undra om jag inte ska separera dem bara en stund om dagen med honom på stallgången och mamman i boxen och sen bara separera dem helt en dag (dvs om ca 3 v när han fyller 6 mån). Känns just nu som om det är det snällaste allternativet istället för att de ska ha ångest varje natt som i och för sig dämpas något natt för natt men som nog kommer vara kvar ett bra tag till.....

oj detta blev långt. snälla hjälp mig ni med erfarenhet...!

Sv: I valet och kvalet ang. avvänjing....*hjälp*

Är det inte dax för något annat sto att börja sin avvänjning?

Då kunde ni ju ställa fölen inne, bredvid varandra i varsin box. Sällskap, fast inte "mamma sällskap"..

Vi brukar låta fölen dela box den första tiden. Och låta mammorna gå kvar i flocken.

Vi har vant av våra föl när de varit över 6 månader, mellan 6-7 mån brukar vi börja. Då ställer vi in dom på nätterna i varsin box bredvid varandra. Fölet får stå kvar i den boxen de har delat på under hösten, alltså i den dom känner sig säkra i. Brukar du inte ha inne dom så ofta kanske de känner sig utsatta i boxen istället för att bli säkrare av att stå i "sin" box.
När de har stått skiljda på nätterna och gått med varandra i hagen om dagarna i ca 3-4 veckor har vi låtit ponnystoet som fungerar som deras extra mamma gå ihop med dom, medan mamman har fått gå ihop med den andra ponnyn i en annan hage. Har fungerat jättebra, tror det är snällast mot fölet om man låter det ta tid, så det hinner vänja sig och acceptera situationen. Dessutom är det ju bra för stoets juver att långsamt sluta bilda mjölk, slutar man bara sådär kan de ju få juverinflammation.

Det är så vi gör iallafall och det har fungerat perfekt! :)

Är det något som jäktar på avvänjningen?
Annars skulle jag vänta tills fölet är runt 8månader.
Eller tills sto o föl kommit in på stall eller lösdrift.
De senaste rönen säger också att det är bättre för fölet om man avvänjer det runt 8 månader o om stoet är dräktigt så sköter hon det själv o är hon det inte så kan fölet gå kvar till 1- 1.5 år.

Nu vet jag att du ville avvänja nu men ville bara säga detta då du kanske inte haft föl förr...vad vet jag.

Jag ska själv avvänja min hingstfölis runt 6 månader då han redan är så hingstig.Men den avvänjningen kommer få ta tid.De andra får gå kvar tills de är 8 månader.

Nej jag har inte haft föl förut, och har egentligen inte önskat mig något heller, när hon fölat får man gilla läget liksom.

Meningen är att fölet (hingst) ska gå med en flock hingstar på lösdrift efter avvänjingen och fram till inridningen.

Stoet ska bli tävlingshäst, därför känns det logiskt att att avvänja vid 6 månader och börja sätta igång henne innan hon börjar falla ur och sätta vinterpäls och samtidigt släppa fölet på lösdriften innan det blir jättekallt så att han har en bra övergångsperiod. Hon ska ju så i tävlingsstallet och gå med dem hästarna.

Jag får ju låna två boxar intill varandra för avvänjingen, men det är inte mina boxar, och efter en natt så ville de ta in ett annat sto med föl i en av boxarna så det finns hela tiden en risk att det hela blir avbrutet flera gånger och det vet jag inte om det är ultimat, kanske inte spelar någon roll? De två boxarna är liksom avskilda och då blir det bara de två i stallet så stoet kommer att vara galet ganska länge e jag rädd....

När jag vande av mitt hingstföl så fick han gå in med sin jämnåriga kompis i stallet och stå i samma box som honom några veckor. Stoet fick stå i en av uteboxarna och så stängde vi luckan så hon inte skulle börja klättra. Fölet var inte det minsta oroligt, mamma var det däremot och mitt råd till den som har en orolig mammahäst - ha inget ätbart i boxen! Mitt sto tog en tugga hö, gick runt runt några varv, tog en ny tugga - vilket resulterade i foderstrupsförstoppning. Dock behövde inte vet. tillkallas. När de sen gick ut i hagen så såg vi till att inte ha dem i hagar så de såg varandra. Mamman lugnade sig efter bara en dag och var nöjd bara hon hade sällskap av andra.

Tilläggas ska att mitt sto är väldigt känslig för att vara ensam. Hon behöver andra hästar omkring sig och därav kanske hon var lite extra nervös när vi tog hennes fölis. Man känner sig hemskt men de vänjer sig snabbt och nu kan de prata med varandra i boxarna intill, dock börjar "fölisen" bli intresserad av mamma på mer än ett "mammasätt" ;)

Ursäkta att jag kapar tråden lite...

Jag har mitt sto med föl inackorderat i ett annat stall än mitt eget då det finns bättre förutsättningar för fölet där. Hon går med ett annat sto med föl o två ston till. Nu är det så att det andra stoet är en månad äldre och ska avvänjas vid 7 månaders ålder i december. Dels så ska hon säljas och sen så ska hon som driver verksamheten avveckla hästhållningen innan årsskiftet.

Det jag känner skulle vara bäst är att mitt föl avvänjs i samma veva som det andra fölet, då kan de ha sällskap av varann (kanske dela box?) och mitt föl slipper bli av med först det andra fölet, o sen morsan.. Dessutom är det så att jag högst troligt inte kommer kunna ha dom kvar där längre än december o det känns inte kul o flytta dem till ett annat stall för att sedan påbörja avvänjningen 1-2 månader senare, för att därefter flytta mitt dräktiga sto igen(hon ska till uppfödaren ett år) och även hitta nytt stall till min fölunge där hon kan gå med jämnårig/a kompisar..

Är det inte bättre att jag vänjer av henne vid 6 månader även om det är lite tidigt, än att det blir en massa omflyttande flera ggr. Fölis är väldigt trygg i sig själv.

Mvh Maria

just det glömde tillägga att de andra två stona i "flocken" är avelsston och de kommer att avvänjas mycket senare.... så tyvärr kan han inte få sällskap i en eventuell box, som det var tänkt först... annars hade det nog varit det bästa!

Ok. Nu är jag frågvis..:angel:
Går han med någon av de andra hingstfölen nu som han ska gå med sen? Om han gör det... så kan ni ju avvänja dem tillsammans.
Låt stona gå kvar i hagen o ta in fölen i en box över natten...eller dagen(så kan ni ha bra koll på stona o fölen, dessutom kan det bli läskigt på natten om man är liten;))

Om han inte går med något av de andra hingstfölen så skulle jag ta reda på när de andra fölen ska börja gå på lösdrift så att du inte står med en avvand fölunge som inte har några att gå med.
Min hingtsunge är född 25 april o den andra som han ska gå med är född 15april...så de ligger ju lika. Men den 3e är en månad yngre o kommer senare. Iaf..de 2 första kommer få gå in i lösdriften med sina mammor först någon vecka o sedan avvänja dem dagtid. Fast det blir i slutet av okt som vi börjar med det.

Ps.Jag har alltid börjat att skilja ston o föl åt redan från ca 1 månads ålder. Först genom att föl få stå kvar i boxen medans mamma står i gången o blir borstad o sedan tvärtom. När det går bra så får mamma gå ut en liten stund(20 min) o därefter längre. Vid 2 månaders ålder lämnar vi fölet själv(resten av fölen o stona är där) i hagen o tar ut mamma. Detta har gått jättebra. Fölen kan stå kvar i hagen när stona rids.
Vilket också har ledit till att avvänjningarna har varit helt okomplicerade.

Lycka till!

Senast ändrad:

det är bra att vara frågvis =)
Ja ett av fölen han går med nu ska in i lösdriften men först i november, de andra hingstarna (1-3 åringar) går redan i lösdriften så dit kan jag inte släppa stoet. Problemet är att jag inte bara kan låna det andra hingstfölet för de vill inte avvänja ännu för de vill inte riskera att stoet resorberar/aborterar pga stressen.... så kamraterna han ska gå med är redan avvanda och tillbringar sina dagar på lösdriften. Frågade ägaren till lösdriften om jag inte kunde släppa han där på dagarna och ha han med mamma på nätterna, men det var inte poppulärt....

känner spontant att han bäst behöver andra hästar omkring sig för att klara avvänjingen bra och som jag tänker nu så kan han bara det vid ett abrupt avvänjande..... så jag är tacksam för alla idéer om annat!

Usch vad jobbigt när man måste rätta sig efter andra hela tiden.
Det var anledningen till att jag köpte gård...:)
Personligen skulle jag inte släppa in en fölunge bland 1-3åringar.
Fölungarna behöver så mycket vila o de leker inte lika hårt som de äldre.
Vad händer med den lilles rygg om en 3 åring stegrar sig över honom?
De äldre har även börjat med leken att bita varandra i benen för att få ner den andre på knä...detta har inte fölungarna.
Likaså är de äldre könsmogna o inte fölen.
Hur får dem mat? Uppbundet? Fri tillgång? Risken finns att fölungen inte får den tid o ro den behöver för att få i sig det den behöver om den ska få stångas med större hingstar om maten. Störst går först.
Stor risk för en skadad fölunge... Bara min erfarenhet.
Finns det ingen som har fölhingstlösdrift i närheten?
Planerar du att ha fölungen kvar? Annars kanske du ska annonsera den..

Usch vad jobbigt när man måste rätta sig efter andra hela tiden.
Det var anledningen till att jag köpte gård...:)
Personligen skulle jag inte släppa in en fölunge bland 1-3åringar.
Fölungarna behöver så mycket vila o de leker inte lika hårt som de äldre.
Vad händer med den lilles rygg om en 3 åring stegrar sig över honom?
De äldre har även börjat med leken att bita varandra i benen för att få ner den andre på knä...detta har inte fölungarna.
Likaså är de äldre könsmogna o inte fölen.
Hur får dem mat? Uppbundet? Fri tillgång? Risken finns att fölungen inte får den tid o ro den behöver för att få i sig det den behöver om den ska få stångas med större hingstar om maten. Störst går först.
Stor risk för en skadad fölunge... Bara min erfarenhet.
Finns det ingen som har fölhingstlösdrift i närheten?
Planerar du att ha fölungen kvar? Annars kanske du ska annonsera den..

Tänkte som du, märkte bara skillnad på våran 2 åriga hingst och hans bror som är 1, när de började gå ihop blev den lilla lite rädd när den stora klunsen kom galopperande emot honom! Vad blir inte en liten bebis om det kommer upp till 3åriga hingstar till honom. Dessutom från en redan bestående flock, jag hade inte vågat släppa in min där, aldrig.

skickade sms och frågade vilka som egentligen ska gå i lösdriften, de ska ta ut de blivande 3-åringarna i veckan, så då får han gå med dem som är födda 2006 (och en liten plutt som är född 2005), så det var tack och lov inte så farligt! Jag har träffat de här hingstarna, både de äldre och yngre och de är väldigt väluppfodtrade och snälla och enligt ägaren har det inte uppkommit några skador alls tidigare år. De får maten uppbundna, kraftfoder 1 gång om dagen, då binder de upp dem i lösdriften (min hingstunge är van att va uppbunden) och lyfter hovar och så samtidigt... sen har de fri tillgång på hö och hösilage och dricker ur vattenkoppar på 2 olika ställen (min hingst självlärde sig att dricka ur vattenkopp som 5 dagar gammal trots stor vattenhink i boxen) sen är det så stort att det finns mycket gräs kvar ifall han sulle få vänta på att få gå fram till höet... just vistelsen i lösdriften känner jag mig inte alls orolig för utan hur jag bäst ska få honom dit med så kort ångest/stressperiod som möjligt....

Okej, då lät det ju lite bättre där iaf! Och bra att de blir ilte hanterade också, inte så kul att hämta hem en ohanterad 2-3årig hingst!

Lycka till!

någon som har ett konkret förslag på hur jag ska göra?

Kan du inte vänta o vänja av med den andra hingstungen.
Då kan ju de stå tillsammans i box en vecka eller så halva dygnet för att sedan gå över till lösdriften tillsammans. Känns som om det vore justast mot fölungen o den borde ju få komma i prioritet 1 här.
Tycker fortfarande inte att fölungar ska gå med äldre hingstar men finns det inget alternativ så....bra att de binds upp iaf.

Jag skulle letat upp en lösdrift till fölis med jämngamla eller annan stallplats där han kan stå på stall med jämngammal kompis.
Jag har eget stall men kommer ändå att hyra in min ettåring hos en bekant där det finns jämnåriga fast jag har box ledig hemma.
Att släppa ihop fölis med äldre på lösdrift skulle jag inte gjort med nån av mina.

nog för att min erfatenhet med föl är begränsad men jag skulle aldrig ha en så ung häst på box, det säger sig självt att de mår bättre både psykiskt och fysisk av att vara i flock ute där de kan gå in i lösdriften när de själva önskar än att de står stora delar av dygnet på box:o

Jo det ultimata hade varit att flytta till ett annat stall, men nu finns inte den möjligheten, jag vet då ingen som bara har föllösdrift för en årgång...

Ska ställa stallägaren mot väggen idag så får vi förhoppningsvis bestämma något genensamt som funkar för alla, men det hade varit skönt att kunna komma med ett färdigt förslag till stallägaren istället för med en massa frågor och oro då blir det bara pannkaka...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka