I.U, I.E, Mg... jag blir galen!

wrangler

Trådstartare
Försöker översätta olika foder och tillskott till "svenska" och blir galen på alla dessa internationella mått. När jag söker så får jag liksom en miljon olika svar på hur många Mg man kan översätta I.U till, som exempel.

Jag vet att det beror på ämnet och att det är olika. Men för sjutton, det måste väl finnas något generellt man kan gå efter om man tex ska översätta I.U E-vitamin till Mg?

Hjälp?

Sv: I.U, I.E, Mg... jag blir galen!

Hyr googlar du egentligen? ;)

Detta var första jag hittade på google

Internationell enhet (förkortat IE) är en måttenhet som används för många medicinska preparat, som till exempel heparin, insulin och olika vitaminer.

IE är ett mått på den biologiska aktiviteten hos vissa läkemedel och vitaminer. Definitionen på IE och den biologiska testmetoden är unik för respektive ämnesslag, och bestäms av olika internationella kommittéer. Testprocedurerna bygger på att man jämför responsen från ett läkemedel eller födoämne med en känd standard som åsatts ett specifikt antal IE per mg.

Vitamin E är ett samlingsnamn på ett antal organiska substanser, så kallade tokoferoler, som är strukturellt besläktade med varandra men som har olika grader av biopotens. Syntetiskt dl-a-tokoferolacetat (hälften av höger- och hälften av vänsterisomeren) har åsatts 1 IE/mg, medan naturligt d-a-tokoferolacetat har 1,36 IE/mg. Den senare har alltså 36 procent högre biologisk aktivitet än den förra.

Om ett preparat eller livsmedel har sitt vitamin E-innehåll deklarerat i mg så motsvaras aktiviteten i form av naturligt d-a-tokoferolacetat om inget annat specificeras. En 20 mg tablett innehåller alltså 27 IE vitamin E.

Sen antar jag att du menar mg och inte Magnesium ;)

Ja förlåt, jag är helt hjärnbränd för tillfället, har både mg och Mg och alla andra mineraler och vitaminer och måttangivelser i huvudet just nu.

Har läst så mycket nu att jag snart inte fattar nåt.

Jag menade dessutom IE vs mg i inlägget men skrev IU
Vissa säger att det är samma sak?
Någonstans har jag skrivit att 15 IU = 10 mg. Vet inte vart jag fått den uppgiften ifrån men under googling. :grin:

Men jag hittar en hel massa förvirrande sidor, motstridiga uppgifter och konverteringskalkulatorer där man måste ange specifikt E-vitaminämne när jag googlar (alltså inte samma värde på olika typer av E-vitamin).

Om man tar ett exempel (som jag har uppe just nu då jag sitter och kollar på olika E-vitaminpreparat just) så står det på ett visst tillskott att innehållet är 68 IE d.alpha tocopherol /ml.
Hur jämför jag det med tex ett innehåll där det står att innehåll E-vitamin (syntetiskt) är 50 mg/ml.

Gud vad detta är förvirrande! :eek:

Som jag fattat det så är syntetsikt E-vitamin 1 IE/mg. Alltså skulle din nedersta E-vitamin, den syntetiska innehålla 50 mg/mL medans (den övre) naturliga? innehåller 68 IE/mL.

Jo, jag känner igen det där med förvirrningen :)

Jag håller med dig. Läser man på olika hemsidor så kan man få helt olika information. Det förekommer tyvärr väldigt ofta felaktigheter när det gäller konvertering från mg (milligram) till IU (IU står för International Unit som på svenska betecknas IE = Internationell Enhet). Folk verkar ha svårt att begripa detta.

Om det är E-vitamin du undrar över så är i alla fall detta en tabell du kan lita på. Hoppas den blir läsbar:

1 milligram equals:
d-alpha tocopherol 1.49 IU
d-alpha tocopheryl acetate 1.36 IU
d-alpha tocopheryl acid succinate 1.21 IU
dl-alpha tocopherol 1.10 IU
dl-alpha tocopheryl acetate 1.00 IU
dl-alpha tocopheryl succinate .89 IU

Detta är de officiella omräkningsfaktorerna. Sen har Kentucky Equine Research (KER) gjort en studie på hästar där man menar att det är större skillnad mellan naturlig och syntetisk E-vitamin än vad de officiella omräkningsfaktoterna visar. Hur mycket man ska lita på en enskild studie som har utförts av ett företag som också säljer produkter är upp till var och en. Här är i alla fall studien:

http://www.ker.com/library/health/2...e-bioavailability-in-thoroughbred-horses.html

Tack snälla!

Ja det är förvirrande och jag behöver inte veta att det är en % bättre än det andra, utan vill till att börja med bara kunna JÄMFÖRA olika produkter.
(Just nu kollar jag på E-vitamin men jag kollar igenom de flesta vitaminer och mineraler)

Känner mig ju som en idiot när jag sitter o stirrar på skärmen och inser att jag har noll koll på vad det som står där betyder, ens efter att ha googlat! Annars kan man ju lära sig det mesta genom att googla :D

Men ska använda din tabell, tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka