I tävlingsmappen?

G

goldfish

Exakt vad behöver man ha i den när man åker å tävlar? Vad för licenser och bevis?
jag är inte så insatt i tävling än, men blir väl. :smirk:

Sv: I tävlingsmappen?

Först och främst behöver du ett pass till din häst och den ska vara chipmärkt. Är den en ponny behöver den även ha ett mätintyg.

Hästen/ponnyn behöver till att börja med ingen licens utan det räcker att ryttaren har det på lokal nivå. Den lokala ruttarlicensen kostar fnv. 150kr. (tror jag)

Och så behöver du ett grönt kort. Det är en kurs som anordnas av din klubb som handlar i att lära sin grunderna i regelverket som kallas TR (tävlings Reglementet.). Det är de regler som används vid tävlingar.

Mer om detta kan du läsa om på Ridsportförbundets hemsida.

Du behöver inte pass, som Acacio ovan trodde. Det är ett missförstånd. Det du behöver är:

För dig: Grönt kort och ryttarlicens (lokal licens på lokala tävlingar och "vanlig" på regionala och uppåt). Ryttarlicens löses ny varje år.

För hästen: Vaccinationsintyg för alla hästar/ponnier. För ponnier behövs pckså ett mätintyg där chipnumret ska finnas angivet. (Ponnyn måste vara chippad.) Upp till lokal nivå behövs ingen licens för hästen. Regional och uppåt behövs en häst-/Ponnylicens. En sådan räcker hästens hela liv och har den en gång fått en licens räcker det anmäla ägarbyte till förbundet (och betala registreringsavgiften för detta).

Propositionerna för tävlingarna brukar normalt innehålla uppgift om de dokument som måste visas upp för att få starta.

Från årsskiftet 2006 är det lag på att ALLA hästar i Sverige måste ha Hästpass!!!!!!!!!

Ja, men man behöver inte, precis som Lazio skrev, ha med det till tävling.

Annars behöver du det som Lazio skrev, även om det är ovanligt att de kollar något annat än vacc o chip. Chipmärkningen står i mätintyget, eller i signalementsbeskrivningen.

Passet ska alltid enligt lag vara med vid transporter av hästen. Man måste på tävling kunna bevisa att det är rätt häst som är med i tävlingen. Ett Chip kan stötas bort el. sluta fungera och då måste pappren finnas med. Det är den informationen jag fått av både ridsportförbundet och vår avelsförening.

I våra ponnys pass finns ean-koden för Chipet inte i mätintyget. Det är olika vart "chip mannen/kvinnan" sätter det. När vi chipade en våra ponnys fick vi fyra klistermärken med EAN-koden och då har vi möjligheten att klistra dem vart vi vill men då saknas Chip mannen/kvinnans stämpel och signatur och då är det inte giltigt.

Den ponnyn vi köpte färdigchipad har EAN-koden enbart i passet och ingen annan stans. Inga "reserv" koder medföljde.

goldfish skrev:
Exakt vad behöver man ha i den när man åker å tävlar? Vad för licenser och bevis?
jag är inte så insatt i tävling än, men blir väl. :smirk:

ryttarlicens
medlemskort till din klubb
grönt kort

vaccinationsintyg
pass/ reg bevis
(mätintyg på ponny)
(from reg även hästlicens)

medlemsn kort till klubben behöver man väll inte?

Trådskapraren - det blir lättre om du säger om du tävlar häste eller ponny och vilken sorts tävlign du ska på!

Tack för alla svar, blev lite klokare nu på vad som måste med å inte.
ska tävla lokal på häst.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar