i sorg och fundering..

M

MartinaMartini

Hej, Min fina häst dog hastig i vintras och saknar henne nå så fruktansvärt,satt nu under kvällen och tänkte på henne och kom då och tänka på att hon faktist fick ett föl 2006 (ägde inte henne då)
på nått konstigt sätt tänkte jag att jag kanske kunde kontakta ägaren(?!) om jag vågar och inte låter som en idiot, är så nyfiken på hur det gick för denna avkomma, är den lik dens mamma? uppfödaren till "fölet" äger även hästen idag enligt blup, därför tänkte jag att den borde ha kännt min fina prinsessa också??
Kan man isåfall kontakta en sån person utan att jag låter som en fullkomlig galning? hur skulle ni reagera? eller ska jag slopa denna tanke och glömma idén??

hur går jag vidare isåfall att hitta information?? på tdb finns ingen information, på blup står ägarens namn men det är ett väldigt vanligt namn så ingen idé att söka på..nån som har nått tips?

Sv: i sorg och fundering..

Det är klart att du kan kontakta "fölets" ägare. Hen tycker säkert att det är roligt att få info om sin gamla häst även om det nu blev så tråkigt att du fick ta bort henne så har du säkert mycket roligt att berätta också.
Om du vet vart hästen kommer ifrån så kanske du kan begränsa din sökning något? Ibland får man gå på uteslutningsmetoden helt enkelt och kanske ringa till flera innan man hittar rätt person.

Äsch då. Jag ringde till dåvarande ägaren till en häst jag red lite grand (åt förrförra ägaren) för 4-5 år sedan. Det var ett jättetrevligt samtal, även om inledningen (presentation varför jag ringer) nog väckte lite förundran. Sedan var det bara roligt att höra hur han hade det, att han inte förändrats - och tjejen verkade som hon tyckte det var roligt att någon brytt sig om hästen och undrade hur han hade det.

Klart du ska ringa. Jag hade nog försökt via hitta.se och om inte det ger något: ratsit.se. Leta i "rätt" området - om det inte är ett väldigt vanligt namn på borde du få fram ett eller ett par tänkbara alternativ.

Ring ASVH så kan de säkert ge dig adressen till ägaren. Det är alltid roligt att få veta att en häst man fött upp fått en ny ägare som tyckt om hästen och samma gäller säkert om man sålt ett fölsto.

så klart du ska höra av dig!!!
Jag efterlyste ett syskon till min på fb-galopphästsida, visade sig att en tjej red hos uppfödaren och att syskonet stod kvar, så fick jag massa bilder på min hästs mamma å syster, så himla roligt! Å nu följer hon min häst (via denna tjej då) på fb å ser hur det går på tävlingar och så!! Skitkul!!!

Det är så himla lätt "nu för tiden" med mobiler, fota å lägga upp på fb, det blir ju inget direkt meck för någon :D

beklagar med din häst :( någon dag kanske fölis bor hos dig ;)

Vänd på saken. Hur hade du reagerat om du ägt "fölet" och ägaren till mamman hört av sig till dig? Hade du tyckt att det var en galning eller hade du tyckt det var kul?

Då har jag varit ännu galnare för jag hittade en annons på en ponny som jag starkt misstänkte var min ponnys avkomma, långt före jag ägde henne. Jag ringde på annonsen och förklarade direkt vem jag var. Jo, så var det och vi hade ett trevligt samtal även om jag inte köpte ponnyn. Hon blev inte alls sur utan tyckte det var kul att få lite info om mamman som som sedan kunde använda i försäljningen.

Jag tycker bara det är kul när folk som känt eller ägt mina hästar hör av sig och berättar lite om dom:) Mitt sto som gick bort för ett år sen har även hon en avkomma som jag redan har pratat med ägaren/tränaren(samma som jag köpte stoet av) till om att köpa den dag hon inte går på travet längre och h*n verkade inte tycka det var konstigt att jag ville ha henne sen;)

Har även haft kontakt med de som har min andra hästs mamma och pappa, även de tyckte de var kul att veta hur han var och hade det(enda avkomman).

kl
Kolla också på birthday.se, där brukar man hitta bra info, kunna lista ut vem som är vem :idea:

Jag hade tyckt det var jättekul om jag ägde avkomman och du hörde av dig. Klart du ska ringa!

Klart du kan kontakta fölets ägare , inget onormalt i det. Berätta bara hur det ligger till:) Det är ju bara roligt att se en avkomma efter ditt före detta sto även ifall dom kanske inte är sugna på att sälja denne eller ta föl.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17