I sjukvårdslådan

majola

Trådstartare
Jag håller på och utrustar en ny sjukvårdslåda för häst (och ryttare).

Hittills har jag fyllt den med:

Bomull
Sterila kompresser i två storlekar (liten för ryttare & stor för häst)
Gasbinda
Sårspray
Arnika
Allergimedicin & Huvudvärkstabletter (för ryttare)
Plåster

Sax och termometer ska till, men det hade ingen bra på apoteket när jag var där. Pincett kanske är bra?

Alsolsprit eller dylikt?

Och så lite mediciner (vetranquil & NSAID) mest för att kunna börja ge direkt (nsaid) om det händer något och inte först behöva åka till apoteket då stallet ligger långt ute i obygden. Alltså inte för att experimentera med själv.

Vad har jag glömt?

Sv: I sjukvårdslådan

Hm... Det är har jag i min stallapotekslåda. Långt ifrån allt man egentligen behöver kanske, men ändå:

Gasbinda
Kompresser, ett paket med små och ett med stora.
Kirurgtejp
Fyra Co-flex-lindor, såna självhäftande
Lila sårspray
Kylbalsam
Liniment
Febertermometer
Brems
Sax
Jodopax
Utspädd jodopax för sårrengöring, i sprayflaska. Praktiskt.
Hovkrats, har en förmåga att inte längre existera i ryktlådan när den verkligen behövs.
Spolsprutor. Såna stora som man kan vattenblanda medicin med och trycka in i munnen på hästar som vägrar äta medicin i fodret. Funkar!
Betapred, främst för människa, vid huggormsbett. Bara å proppa i sig tio tabletter vid bett. Vet inte om det kan ges till djur, tror det. Men främst för mig, som är ivrädd för ormar, och lär dö av psykisk chock vid huggormsbett. :crazy:
Det var det jag kom på nu.

Senast ändrad:

Alltså:

Bomull
Sterila kompresser i två storlekar (liten för ryttare & stor för häst)
Gasbinda
Sårspray
Arnika
Allergimedicin & Huvudvärkstabletter (för ryttare)
Alsolsprit/jodopax
Plåster
Sax
Kniv
Termometer
Tejp
Sprutor (smart, jag har ganska många i gamla stallet!)
Hovkrats

Liniment och kylbalsam etc har jag bland schampo och pälsglans - en annan låda!

Om jag skulle bli biten av en huggorm skulle jag antagligen trycka i mig antihistamin i rena förskräckelsen! Och eventuellt stryka med på kuppen - det kanske är helt fel? :eek:

Brems tror jag att jag avvaktar med. Jag har aldrig behövt bremsa en häst utom om veterinräen har varit ute, och då har de ju brems. Dessutom svarar min häst inte så jättebra på bremsning. Det köper jag till om jag behöver en senare.

En jättebra sak som jag har i stallet är försvarets första förbandspaket.
Det är en kompress med fastsytt bandage samt en jättestor kompress (storlek mindre bandageunderlägg)som kan vecklas ut. Förpackningen är plastad och öppnas med ett lätt handgrepp.
Det är mycket bättre i samband med akutskada. Du slipper hålla kompressen på plats samtidigt som du ska lyckas lägga om gasbindan betydligt säkrare om hästen är uppjagad och inte står still. Dessutom är det bara en förpackning som ska öppnas istället för två om man har separat kompress och gasbinda.
Upplever att kompresserna har bättre uppsugningsförmåga än de man köper i kartonger på apoteket, de är ju trots allt utformade för krigsbruk...
Slutligen är den plastade förpackningen suverän, den håller i åratal och man kan öppna den även om man är lite slipprig om fingrarna.

Har själv använt dessa förband ett flertal gånger under åren. Senast i november när pållan kickade ut sitt stallfönster och skar sig rejält på bakbenet. På två röda hade jag ett färdigt förband i handen som bara var att lägga på. Pållan stod inte direkt still men jag fick dit både förband och extra kompress (kan lindas på plats utanpå den fastsydda) och lyckades stilla blodflödet till distriktaren kom och sydde ihop.

Gå till apoteket och köp på dig ett par. I samband med akutolycka med mycket blödning är de super!

Apo

Fixomull tycker jag är helt suveränt!
Perfekt att fästa kompresser/gasbinda med över tex bakknän/haser/kronrand där det är svårt att få förbandet att sitta kvar. Det är en rulle med elastisk självhäftande väv som man klipper till i lagom storlek. Finns på apoteket :)

Brukar använda den till sårskador. Gör rent, på med kompress och linda fixomull över. Sitter garanterat på plats!

Det där med ormbett: Proppa i dig Betapred eller liknande, minst tio tabletter så fort som möjligt efter bettet, så minskar risken för komplikationer.

Engångsförp. med koksaltlösning är bra att ha också.
Och wet-flex.
Samt tel nr till vet och nödslakt.

*viskar*

Nu får jag väl hela anti-homeopatikopplet efter mig...

Det hjälper vid sårskador. De läker helt enkelt snabbare och bättre. (Och ja, det kanske är inbillning, men i så fall inbillar både jag och hästen oss det så det må väl vara hänt.) Och enligt experiment på min mor motverkar det uppkomsten av träningsvärk.

Arnika stimulerar cirkulationen.Det finns i olika former; liniment, gel, tinktur, tablettform

Det är några grejer jag har kommit på efterhand som är bra att ha. Stallapoteket växer hela tiden verkar det...

Koksaltlösning, massa småtuber. Bästa sårtvättmedlet.
Lactacyl tvål, för den egna handhygienen, mild sårtvätt, ev juver och skap tvätt.
Jodopax för sterilisering av verktyg, hinkar eller sår som är eller riskerar att bli infekterade. Jag har även dödat mugg med det.
Ögonskölj
Helosan för att hålla torra sår mjuka.
Idomin för narig hud eller termometerinsmörjning.
Plast- eller vinylhandskar för hygienisk sårrengöring.
Skumsvampar för sårrengöring (luddar inte som bomull!)
Brems - för att om det behövs, behövs det akut.
Pincett och / eller fästingplockare, förutom kniv och sax
Termometer med snöre i bakändan, för att inte kunna åka in i hästen.
Kompresser, hade du ju redan.
Gasvävsinklädd bomull, för ev behov av gigantisk, mjuk kompress.
Is-liniment, för snabbkylning av ev senskada (har ingen frys, och då heller ingen is, i stallet)
Co-flex lindor, bomullslindor, paddar och gasbinda (jag har allt sånt i apotekslådan, använder sällan)

För ryttaren specifikt:
Plåster, vanliga, hederliga.
Ipren
(allergimedicin var ett bra tips! Ska skaffas!)

Sedan ska erkännas att jag använder tea tree olja ibland (första hjälpen spray och schampo med tea tree olja). Vet att det kan orsaka kontaktallergi, men det har inte gjort det på de hästar jag provat det på. Inte mig själv heller. Använder det dock sparsamt, men det har hjälpt bra vid allehanda mindre hudåkommor: klåda och insektsbett, ett utbrott av hudsvamp hos övertäckad häst och mugg (efter inledande jodopax-mord), plus ett mindre försök till strålröta.

Man kan ju fylla lådan med hur mycket som helst egentligen... Samtidigt vill man ju inte ha "onödigt mycket" eftersom de flesta grejorna har ett bäst före datum... Men när olyckan är framme vill man ändå ha tillräckligt. Det är en svår avvägning tycker jag.

Allergimedicin behöver man kanske inte ha om man inte är allergisk. Jag vet t ex att om jag blir stungen av en geting så kan jag förmodligen inte köra hem om jag inte får medicin, lite beoende på var den har stuckit mig förstås. Men jag har bara två tabletter liggande i en liten burk. Det kan kanske vara käckt om någon annan skulle bli stungen också och få en allergisk reaktion.

Huggormsmedicin hade jag aldrig tänkt på förrut, men jag vet inte ens om det finns huggormar här nere. Jag är i och för sig rätt försiktig av mig pga getingarna och traskar inte omkring barfota utan att se mig för och så...

Om man som jag ska stå i ett stort stall kan man säkert låna ihop extra förbandsmaterial om en större skada skulle inträffa, där man t ex behöver flera kilo bomull eller massor med gasbindor osv. Men för "normalskador" måste man förstås vara utrustad.

Som tidigare nämnts koksaltlösning, sånna där små flaskor som man kan spruta direkt ur. Ögonvatten (ex. ACO) om ögonen måste spolas brukar vara bra samt självhäftande bandage, Co-Flex. Sen finns det ju hästplåster numera som man kan sätta direkt på "pälsen", dom sitter väääldigt bra men det är ett h-vete att få loss dom...

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 061
Senast: miiiiiiia
·
Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 316
K
Hästvård har skrivit upp en del saker som andra här på buke har i sin sjuklåda, så nu undrar jag vad det är jag kan ta bort och vad är det mera...
Svar
7
· Visningar
2 343
Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 108
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka