I natt gick andningslarmet ...

Mitten

Trådstartare
Ja, i natt hände det. Min mardröm! Jag är nojjig, har varit sedan den dag jag plussade. Haft larm på henne sedan hon föddes. Och inatt, vid 3, vaknade jag av att det tjöt (Vi har ett Babysense II). Efter 5 månader !

De 5 stegen till spjälsängen kändes jättelånga och på dessa mikrosekunder hann jag tänka en hel massa !! Elina låg och blundade mitt i allt tjutande, jag slet upp henne och då for ögonen upp. Och hon tittade trött på mig och sedan skrattade hon. Och jag kan fortfarande inte bestämma mig vad som HÄNT ?? Var det ett 'normalt' andningsuppehåll som blev lite långt? Hade hon slutat andas? Fellarmade det? Jag har aldrig hört om en Babysense som fellarmar!

Hon har alltid vaknat och ätit vid 1-2, men nu hade vi inte vaknat någon av oss fast klockan var 3. Hon reagerade inte på tjutandet, det som kan väcka vem som helst! Å andra sidan vaknade hon när jag slet upp henne.

Åh vad rädd jag var, är fortfarande alldeles skakis. Sambon fick ta över matandet för jag kunde inte hålla still. Min älskade skrutta !

Sv: I natt gick andningslarmet ...

shiit... då fungerade larmet med andra ord :eek:

Ni borde tacka gud för att ni hade larmet....

Tro mig, det GÖR vi ! Min dotter börjar få fuktskador av alla pussar just nu, men hon är vid prima humör och leker i babygymet, och fattar inte varför mamma fortfarande är kallsvettig.
Jag har tyckt från början att andningslarmet (eller larmEN, vi har två) är det bästa vi köpt. Och nu är jag än mer övertygad.

oj... och jag som inte ens har nåt larm.

jag kan säga att våran lille inte heller vaknar av höga ljud. Min sambo räkade dra igång ett överfallslarm i sovrummet när han låg och sov och han vaknade inte av det!

Men min tjej vaknar i vanliga fall väldigt lätt - ringer det på dörren eller om man tappar något eller försöker tömma diskmaskinen vaknar hon direkt. Men jag vet inte om det har med frekvensen att göra .. ? Kanske är de mindre känsliga för höga frekvenser? Fast borde det inte vara tvärtom :confused: Jag försöker hitta andra svar än att hon faktiskt slutade andas, men jag lyckas inte :( Å andra sidan läste jag att de KAN ha andningsuppehåll uppemot 40 sekunder så att säga naturligt, och sedan börja andas igen, och andningslarmet reagerar ju efter 12 sekunder. Så om jag inte hade haft något larm kanske hon satt igång igen efter några sekunder till. Eller inte :crazy:

Haha, vad sött :D
Nja, Elina sover platt på rygg med armarna utåt, och när jag kom fram till hennes säng låg hon just så, mitt i sängen. Kollade plattorna en extra gång, de låg precis rätt. Och de är ju så känsliga att de reagerar om man går på golvet bredvid sängen... Kanske hade ett lakan liksom trasslat sig i sensorn? Jag får nog aldrig veta :crazy:

Fy fasiken, det där är mina stora stora skräck.. Erik är 7 månader nu och vi har aldrig haft något andningslarm. Ända sedan han var nyfödd har jag haft panik för att han ska sluta andas. I början vaknade jag kallsvettig och kastade mig över honom för att se om han levde..! Det har inte riktigt gått över, men numera vaknar jag iaf inte på nätterna, utan springer bara in till honom titt som tätt o lyssnar när han gått och lagt sig.
Får väldigt lätt för mig att det är nåt fel. Om det blir fler barn så blir det även ett andningslarm, garanterat! Och nu när vi flyttar till hus, så ska vi köpa en babywatch så hönsmamman kan få lugn o ro.

Skönt att allt är bra med Elina och tack och lov för larmet!:)

Åh vilken hemsk mardröm att vakna av att andningsalarmet för barnet drar igång, men hellre det iaf ..

Tur att allt är bra med lilla Elina.

/C

Ja... Jag är helt ointresserad av om det var ett normalt andningsuppehåll eller ej. Jag är bara glad att det är bra med er!!!

Vilken mardröm!
Vilken tur att hon mår bra och att det inte verkar vara någon fara med henne.

De första nätterna kunde jag knappt sova för jag trodde hela tiden att Nikki skulle sluta andas om jag somnade.
Hon kräktes rätt så mkt fostervatten i början också så jag var så rädd att hon skulle kvävas av det eller ngt.

Har aldrig hört talas om såna larm förut, hur funkar dom?

Jätteotäckt förstås! Men som sagt, vilken tur att ni hade larmet!!! Sedan vet man ju inte, det behöver ju inte ha varit något farligt andningsuppehåll ändå, men det får man ju aldrig veta. Kanske lika gott? Skönt att allt gick bra!!!!

AK, som nu är mer än nöjd med att en av de - ännu ganska få saker- hon har köpt till baby som väntas om en månad är just ett andningslarm...

Det är en platta (eller två) som ligger i sängen under medrassen, med trycksensorer i, som känner av att bebisen rör sig = andas. De är superkänsliga och tar upp minsta rörelse, och blinkar när det rör sig. Tar det mer än 12 sekunder mellan rörelserna så tjuter det. Som ett brandlarm, man kan inte missa det liksom ;).

Sen har jag ett litet som man fäster på blöjan också, som man kan använda om hon sover hos oss. Men inatt var det med det stora larmet, som dessutom typ ALDRIG fellarmar om det används rätt.

Elina är ovanligt gnällig idag, och var det igår också. Men jag läser väl in lite för mycket nu, tror inte chocken lagt sig än. Kan bara VARMT rekommendera andningslarm!

Usch vad hemskt!

För ca 2 veckor sen vaknade jag av att vårat andningslarm tjöt, Babysense II. Arvid ligger i eget rum så jag kastade mig upp och rusade in dit i panik. Vad såg jag? Arvid hade ställt sig upp och då hamnat utanför plattorna, han tyckte det var jättekul att jag kom rusande. :grin:

Jag hade aldrig överlevt utan vårat andningslarm. Jag är nojjig ändå, men skulle väl varit hysersik om jag inte haft det

Ja varför de löste ut får du nog inte reda på. 12 sekunder går ju ganska så fort och kanske hon rörde sig eller nått och så löste de ut och då la hon sig normalt.

Rasmus sov i bilen en gång när jag råka få igång billarmet och han rörde inte en fena. Samma sak nere på Mantorp i år sov han i vagnen när de körde top fuel dragsters som både låter och känns, det "klappa" i bröstkorgen och dundrar under fötterna när de åker förbi, som man står bredvid en stor högtalare på en nattklubb som pumpar för fullt, men han bara sov och sov och sov ;)
Men får jag ett sms på mobilen och har på ljudlöst så de bara vibrerar så vaknar han.

Usch vad hemskt! Ja man kan ju inte låta bli att undra om det var på riktigt eller inte. Skönt att ni är ok, har chocken lagt sig?

Jag kanske skrev lite konstigt. Jag menade mer att jag skulle inte velat testa utan larm om det var ett långt eller kort andningsuppehåll... Det här lät kanske också konstigt *öhh* Men jag menar väl iaf ;)

Det låter som om det var ett riktigt andingsuppehåll, tycker jag. Men det behöver ju inte betyda att hon skulle dött ifall du inte hade haft larm. Hon kanske hade tänkt andas på den 13:de sekunden. Men det vet man ju aldrig - det är därför det är så skönt att ha larm!

Vårt larm väntar 20 sekunder, har jag för mig. Lite länge. Ibland har jag legat och räknat, och några gånger har det tagit ungefär 10 sekunder innan det börjat blinka igen.

Det är skönt när de blir äldre och börjar andas i lite jämnare rytm. Eller när de snarkar, så man verkligen inte behöver tvivla.:D

Var hon extra varm, förkyld eller något?

Inte vad jag märkt, men dagen efter snarkade hon när hon sov på dagen, hon kanske hade en djupt liggande täppa liksom?
Ja, chocken börjar lägga sig, men jag har svårt att sova på natten och kollar henne då och då trots larmet.

Brandgul, jag fattade vad du menade och tyckte ändå att det var rart :) För det är ju sant, strunt i varför eller 'om...', huvudsaken är att hon mår bra och allt är bra igen!

Det värsta (nästan) är att hon dagen innan varit riktig jobbig, hon hade gnällt och haft sig vägrat äta och sova ordenligt, jag var rejält less på henne och slängde över henne till sambon och grinade så fort han kom hem. Sedan fick jag såklart jättedåligt samvete och kände mig som världens sämsta mamma, och kände att hon inte kan tycka om en mamma med så dåligt tålamod... det var andra gången jag känt så sedan hon föddes. Och så på natten hände det här, tänk om något hänt! Usch hela dygnet var bara hemskt.
Som tur var verkar hon förlåtit mig igen, vi har lekt och nojsat hela helgen :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka