I morgon åker hon till hingsten(eller i allafall till seminet)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

och hon ska stå där tills hon är betäckt. Vad ska jag skicka med henne? vad ingår i de 80 kr/dygn?

Är det 16:e dygnet man kollar om hon är dräktig?

Är det jag som mockar och sånt?

//Jenni

Allt brukar ingå i priset...såväl foder som mockning och all skötsel.

Du behöver inte skicka med något speciellt...risken är bara stor att sakerna försvinner.Sätt på henne en bekväm grimma för det är möjligt att hon kommer att få gå med grimman på dygnet runt.De brukar sätta nr lapp på grimmorna för att hålla reda på stona...dvs vilken sto som ska ha vilken hingst osv.

I regel kollar de på 16-18 dygnet...

Det enda hon behöver är en BRA grimma. Dvs en som inte skaver eller sitter så löst att den trillar av. Gärna en billig grimma.
Vet ston som kommer hit med nya dyra lädergrimmor. När de tappar dom på våra beten så är det omöjligt att hitta dom, så det är bättre med en nylongrimma a' 50 kr..

Hon ska inte ha något täcke eller sånt?

Tycker ni att jag borde ha transportskydd på henne när jag åker med henne?

Hon hade inte några när hon åkte från holland och jag vet inte om hon någonsin haft transportskydd. Tänkte att det kanske är lättare för henne utan vid lastning och sådant.

//Jenni

Kan inte tänka mig att du behöver skicka med täcke. så h'r år brukar de inte frysa...
Har hon aldrig haft transportskydd så finns ju risken att hon blir irriterad på dom, och då gör dom mer skada än nytta.

"Min" hingstation ville inte ha med något annat än grimma. Borstar o dyl hade jag i bilen under tiden mitt sto var borta. Jag kom och "hälsade på" nästan varje dag och det förstod jag efter ett tag att långt från alla stoägare gör.
Som svar på rådet att skicka med nylongrimma vill jag gärna påpeka riskerna med nylongrimma på bete/i hage med andra hästar. Fastnar dom blir det ruskiga brännsår! Skulle aldrig släppa min häst med nylon om jag inte var absolut tvungen. Lycka till och hoppas att hon blir dräktig.

Ja fast mjukis-grimmorna ifrån hööks brukar i regel gå sönder i metalldelarna om hästen fastnar.

Antagligen dålig kvaité...men hellre det...men de är också mjuka och goa...har haft flera stycken och det har hänt samma sak med dem...när de går sönder.

Har faktiskt aldrig varit med om att en grimma brännt..
Som crazy skrev, fastnar de så går de sönder (nästan) direkt i metallringarna, eller spännet.
Och föresten vad ska dom fastna i, egentligen?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 289
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30