I löp redan?

AraSlei

Trådstartare
Eftersom det var 15 år sedan någon i vår familj hade en tik, så måste jag fråga här :p

Ladda är 4,5 månad nu, och hittills har våra två hanar (5 år och 12 år gamla) tyckt att hon är pest och pina. Den gamle har mest ignorerat henne, medan Ipod har morrat ganska flitigt och dragit sig undan.

Men, den senaste veckan har det totalvänt?! Dom är på och nosar hela tiden, och försöker jucka på henne om dom kommer åt.

Kan hon redan vara på väg in i löp, eller har hon bara börjat "lukta godare"?

Det är en wachtelhund, så inte en småhundsras vilka jag har förstått kan gå i löp tidigare?

Vi har inte sett några flytningar eller annat "onormalt".

Senast ändrad:
Sv: I löp redan?

Tikvalpar kan ibland lukta oemotståndligt för vissa hanhundar utan att det är löp på gång. Ibland kan det handla om en liten vaginit (ofarligt och vanligt) och ibland bara den egna doften.

Nästan alla hanhundar vi har träffat på har varit väldigt intresserade av min tik, ända sedan hon var ca 5 månader gammal. Hon löpte första gången vid nio månaders ålder, så det är nog bara det att unga tikar luktar extra ljuvligt och pojkar är pojkar.

Tror knappast att din valp är i löp redan.

Nästan alla hanhundar vi har träffat på har varit väldigt intresserade av min tik, ända sedan hon var ca 5 månader gammal. Hon löpte första gången vid nio månaders ålder, så det är nog bara det att unga tikar luktar extra ljuvligt och pojkar är pojkar.

Tror knappast att din valp är i löp redan.

Samma här, hanhundar är och har varit intresserade av min tik ända sen hon var liten. Hon löpte första gången när hon var 16 månader gammal.

Vad bra, då är det troligtvis något sådant.

halvt KL,
Det märkliga var att det vände så fort, grabbarna gick från att hata till att älska över en natt.. Riktiga ytterligheter, från att gå ut ur rummet och morra när hon kommer, till att vilja vara nära hela tiden.

Att hon redan skulle gå i löp kändes inte särskilt troligt, och det verkar det ju inte heller vara då. Skönt! Hon får gärna vänta några månader med det :)

Tja omöjligt är det väl inte utan att hon kan vara på väg in i löp. En bekant köpte sig en wachtelblandning på ca 8-9 månader. Jag minns inte exakt. Maken och jag som mycket mer hundvana tyckte efter ett par veckor att hon började bli väl rund. Var det möjligen så att hon var parad. För ägaren var det ju en omöjlighet.

Men så kom det en tidig lördagsmorgon när herrarna sammastrålade och maken konstaterar att jag tror inte vi ska jaga idag. Det givna svaret var ju en förvånad min ända till dess att ägaren upptäckte att tikvalpen höll på att valpa. Hon var alltså runt 8-9 månader då hon valpade och backar man då 63 dygn var hon 6-7 månader vid löp....så på väg kan hon definitivt vara

Min lagotto, som visserligen är en lite mindre ras än wachteln, började löpa när hon var ca 6 månader (5,5-6 månader). Det hade även hennes mamma och mormor gjort enligt uppfödaren, medan tikarna på pappans sida (dvs hennes faster och farmor) började löpa först vid 1,5 år.
Din är ju yngre än så, men om ett par månader så kanske hon är på g med löp.

Jag vet en flattik som började löpa fem dagar innan hon fyllde fem månader. Ägarna åkte till veterinären i panik, trodde valpen hade någon sjukdom nör hon började blöda eftersom dom inte väntade sig löp på flera månader. Men prover visade att hon var helt frisk och det visade sig vara normalt :)

Halvt kl, svarar alla.

Räknade lite mer noggrant på åldern, och hon är 19 veckor idag, så snart 5 månader.
Då kanske det inte är helt omöjligt att hon är på väg in i löp ändå.. Suck :banghead:

Jag ska ringa till uppfödaren idag och kolla om någon av de andra valpköparna har upplevt något liknande med sina tikar.

Typiskt när jag ska ha både Ipod och Ladda på mina 26 kvm i Stockholm nu de närmsta två veckorna. Det verkar som att jag får planera om :p

Jag pratade med min uppfödare igår, och hon trodde inte att det var någon omöjlighet att hon är på väg in i löp. Tiken dom behöll har inte visat något dock.
Troligtvis blir det inte något fullt löp, utan att det går över på någon vecka.

Min lilla tjej, hon är ju bara barnet än :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 862
Senast: Dorinda
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 287
Hundhälsa Jag har för första gången i mitt liv en tik och har därmed ingen erfarenhet utav detta. Hon är utav stor ras (Mastiff-typ) och är nu...
Svar
2
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka