I kontrakt

M

moonlightgarden

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden men jag provar med att lägga den här.
Jag kanske ska låna ut min ponny på foder, men jag vill ha henne på försäljning under tiden oxå, eftersom att jag inte vet om tjejerna kommer att kunna rida henne så länge till, så då kanske dom inte vill ha henne kvar när det har gått ett halv år. Så nu tänkte jag att om man skriver med i kontraktet att man ska ha henne på försjöljning och att folk ska få komma och provrida henne, man ska ju självklart säga till några dagar innan, men om dom som kommer och provrider bestämmer sig för att köpa henne, hur länge måste dom då vänta innan dom kan hämta hem henne?

Du kan ju skriva i kontraktet att hästen är till försäljning och att kontraktet upphävs om hästen blir såld.

Då behöver inte de nya ägarna vänta överhuvudtaget.

Oj.
Var MYCKET tydlig angående vad som gäller.

När du lämnar ut din häst på foder är det fodervärdarna som disponerar hästen. Om hästen under tiden är till försäljning måste de vara fullt medvetna om detta och vad det kommer att innebära.

De betalar förmodligen för stallplatsen. Om hästen säljs måste de få tillräckligt med tid att säga upp stallplatsen. Jag tycker också att det är rimligt att du erbjuder någon form av ersättning. De dagar det kommer spekulanter och tittar kan ju de inte nyttja hästen och skall därför inte stå för kostnaderna denna dag.

Hamnade själv i en mycket tråkig situation då jag hade en häst på foder (med ca nio månader kvar av kontraktet) när ägaren plötsligtr meddelade att hon satt ut hästen på annons och sedan började boka in spekulanter utan mitt medgivande. Det blev naturligtvis jättetrassligt med kontraktet. Var därför mycket tydlig redan från början, och var generös! Fodervärdarna gör dig en stor tjänst om de har hästen till försäljning.

jo jag vet själv hur det kan bli, hade en kompis som hade nordsvensk på foder, som var lite ovanlig i beteendet sit (hon var blind på ena ögat, vilket atomatiskt leder till att hon var lite svårriden, eftersom att hon helst inte vile svänga åt det hålet (var grymt stel i den sidan) och verkligen behövde lite på sin ryttare för att det skulle gå bra).
och ägaren ringde inte ens när hon tog dit folk som skulle provrida, så vi kom dit en dag å skulle ut å rida å då stod hon på vägen med en liten unge på sig desutom, inte ens över tio år, å jag hade problem att få den hästen att sakta in (hon hade gåt trav och då blir hästarna väldigt framåt). då höll ja på att tupa av, men hästen hamnade på ett bra ställe iaf när hon blev såld (inte till barnfamiljen alltså).
gäller det att man ska ge dom pengar för den dagen även om man inte tar betalt för att dom har henne på foder (har sett att visa tar ut nästan förmögenheter av dom som dom har lånat ut hästen till).
Hur lång brukar det vara rimligt att man ger dom för att dom ska hinna säga upp stallplatsen?

Det viktigaste är att du kommer överens med fodervärden vad som gäller.

Uppsägningstiden kan variera mellan olika stall,från ingen alls till upp till flera månader. Hör med dem vad som gäller. Det vanligaste är att man betalar stallhyran i förskott (en månad), vilket medför att hästen vid ev. försäljning kanske kan lämna fodervärden tidigast vid nästa månadsskifte. Men som sagt, hör med dem!

Vad som gäller med ekonomisk ersättning får ni också komma överens om. Det beror ju på vilka utgifter de står för i övrigt.

okej, tack för svaret, nu är jag införståd i det hela :bow:

Köp "Fodervärdskontrakt" i en hästaffär. Det är det bästa. Där kan du även skriva in lite hur just ert avtal ser ut som t.ex vid en ev. försäljning. Priset är väl 50:--/st och du ska ju ha två (ett till dig och ett till fodervärden).

Ska fodervärden ha förtur? Hur ska ni göra med stallplats etc vid en ev. försäljning?

Dessa och liknande frågor/svar bör diskuteras och skrivas in i kontraktet.

Hm, det är alltså förbjudet att kopiera det om man bara köper ett eller?

Vill hon köpa ponnyn så får hon förtur om dom tänker på samma summa hade jag tänkt mig, men om den andra betalar mer så går hon dit (om det verkar okej folk m.m. man kan ju inte direkt sälja till vem som helst...)

Hon måste ju får tid på sig at säga upp den men oftast så brukar det gå ganska fort, specielt om stallet är populärt och det är någon/några som är ute efter stallplatsen. Man måste ju även tänka på att köparen nog måste hitta en stallplats själv innan dom tar hem henne.

Ja, det är nog "copyright" på dom... men 100:-- är kanske inte så mycket om det nu är så att man vill ha ett riktigt kontakt så inget blir fel, eller hur?

Lycka till!

är det nog inte, beror ju på hur mycket man vill bestämma över det själv oxå...

Om du inte tänker ta något betalt så kan ni ju alltid skriva i kontraktet att dom får låna henne gratis mot att du får ta ut människor dit som provrider henne.

Uppsägningstid på stallplatser är nog oftast en månad.

Hur snart hade du förresten tänkt börja leta efter en ny ägare? Du skrev något om att tjejerna kanske inte skulle ha henne längre än ett halvt år? Är det inte bättre att ha kvar henne hos dig isf tills hon säljs, så att det inte blir 3 stallplatser (varav 2 nya hem) på ungefär ett halvt år...? *tänker att det kan bli väldigt jobbigt med så många miljö/kompis/ägarbyten för hästen* :(

/Mi :)

ok, det låter bra

jag ska skriva ihop en annons nu i helgen, ryttarbyten kan ju vara lite jobbigt för henne (men att det kommer två nya som rider henne, tror jag inte gör så mycket, hon kommer ju från ridkola så hon är ju van vid tre olika på en dag), har flyttat henne till ett annat stall en gång, hade henne på träning där och det tog hon kanon lungt, kunnde typ inte ha bryt sig mindre och då hade hon ändå aldrig stått i spilta förut.

Ja visst är det bra att bestämma själv, men det är bra att ha en riktigt kontrakt i grunden, det går ju att strycka och lägga till det som passar just dig och fodervärden.

Om den blir bråk är det bäst att kontraktet är så korrekt som möjligt.

jo det är ju det, annars så kan det hända mycket otäcka saker.
jag tillexempel vill ju vara med och bestämma över saker och ting.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 931
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama