I hästköpartagen igen - vad skulle ni tänka på?

Svamlan

Trådstartare
Vi har hittat en häst vi vill titta på som verkar vara det vi söker på alla sätt. Vid kontakt med ägaren får vi information att hästen för två år sedan haft ett kolikanfall så pass allvarligt att de varit tvungna att ta den till sjukhus och operera. Efter detta inga som helst bekymmer enl uppgift, ej heller haft problem innan säger äg. Efter att detta hänt har hästen åter satts igång och tävlat upp till LA i hoppning.

Hur skulle ni tänka kring detta? Jag har ingen vidare erfarenhet av svår kolik...

Sv: I hästköpartagen igen - vad skulle ni tänka på?

Jag skulle kolla vilken typ av reservation som hästen fått på försäkringen

Jag skulle vilja veta detaljerna kring kolikanfallet, det kan ju ha berott på yttre omständigheter och inte att hästen är extra känslig.

Be att få se journalerna från operationen och om ni inte själv förstår dem be en annan veterinär titta och förklara.
Alla hästar kan få kolik så det behöver inte vara något problem i fortsättningen. Som cirkus skriver kolla försäkringen och ev reservation och om ni köper se till att få ta över den försäkring som hästen då har. Om den nu har någon försäkring.

Jag skulle helt klart se det som en nackdel att en häst varit buköppnad, och skulle också kolla om det innebär reservationer på försäkringen. Om valet stod mellan två i övrigt likvärdiga hästar skulle jag välja den som inte hade varit buköppnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar